انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث بیمه ایران را چگونه انجام بدهیم؟

انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث بیمه ایران یک روش مناسب برای تشویق رانندگان جهت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ، احتیاط بیشتر و کاهش تصادفات رانندگی است .بر همین اساس هیات وزیران به استناد ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث در ماده 6 آیین نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث را طبق جدول زیر هر سال پنج درصد و حداکثر هفتاد درصد تعیین کرده است .

 
سالبیمه شخص ثالثبیمه حوادث راننده
15%5%
210%10%
315%15%
420%20%
525%25%
630%30%
735%35%
840%40%
945%45%
1050%50%
1155%55%
1260%60%
1365%65%
1470%70%

 کاهش پلکانی تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث بیمه ایران

انتقال-تخفیف-عدم-خسارت-بیمه-شخص-ثالث

به استناد تبصره دو ماده 6 آیین نامه مذکور چنانچه در طول مدت اعتبار بیمه شخص ثالث خسارتی از محل بیمه نامه پرداخت شود هنگام تمدید و خرید آنلاین بیمه نامه به تناسب نوع و تعداد خسارت تخفیف عدم خسارت به شرح جدول زیر کاهش خواهد یافت .

جدول کاهش پلکانی تخفیف بیمه شخص ثالث


انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث بیمه ایران

به استناد ماده 6 قانون بیمه شخص ثالث کلیه تخفیف ها متعلق به مالک وسیله نقلیه است و در صورت فروش به خریدار منتقل نمی شود . مالک وسیله نقلیه می تواند تخفیف ها را به وسیله نقلیه دیگری از همان نوع که متعلق به خودش و یا والدین ، همسر و فرزندانش باشد منتقل نماید .

 

انتقال-تخفیف-عدم-خسارت-بیمه-شخص-ثالث-ایران

 

ماده 6 قانون بیمه شخص ثالث :

از تاریخ انتقال مالکیت وسیله نقلیه، کلیه حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد بیمه خودرو موضوع این قانون به انتقال گیرنده منتقل می شود و انتقال گیرنده تا پایان مدت قرارداد بیمه،بیمه گذار محسوب میشود.
تبصره :
کلیه تخفیفاتی که به واسطه نداشتن حوادث منجر به خسارت در قرارداد بیمه موضوع این قانون اعمال شده باشد متعلق به انتقال دهنده است ، انتقال دهنده می تواند تخفیفات مذکور را به وسیله نقلیه دیگر از همان نوع که متعلق به او یا متعلق به همسر ، والدین یا اولاد بلاواسطه وی باشد منتقل کند .
آیین نامه اجرایی این تبصره به پیشنهاد بیمه مرکزی و تایید شورای عالی بیمه به تصویب هیات وزیران میرسد .


قانون جدید و آئین نامه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث بیمه ایران در سال 1400

انتقال-بیمه-ثالث

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث بیمه ایران و استعلام تخفیف‌ عدم خسارت آن چگونه است؟

انتقال-تخفیف-شخص-ثالث

به طور کلی انتقال بیمه شخص ثالث در دو صورت امکان پذیر است:

اسقاطی شدن خودروی دارای ‌بیمه‌نامه
فروش خودروی دارای ‌بیمه‌نامه و خرید خودروی جدید

در قانون جدیدی که توسط بیمه مرکزی ابلاغ شده است، بیمه شخص ثالث به طور کامل راننده محور شده است. به این معنا که تخفیف‌های عدم خسارت با فروش خودرو به خریدار منتقل نمی‌شوند. در این قانون جدید انتقال تخفیف فقط از خودروی فرد به خودروی دیگر او و از فرد به خانواده درجه یک او (والدین، همسر و فرزندان) امکان پذیر است.

همچنین اگر فرد در زمان فروش خودروی خود قصد خرید خودروی جدید نداشته باشد، شرکت بیمه باید به او گواهی مبنی بر حفظ تخفیف‌های عدم خسارت شخص ثالث ارائه دهد تا فرد در زمان خرید خودروی جدید بتواند از تخفیف‌های قبلی خود برای خودرو جدید استفاده کند. البته باید توجه کرد که انتقال تخفیف در صورتی ممکن است که کاربری خودروی قبلی با خودروی جدید یکسان باشد.

مراحل و مدارک مورد نیاز برای انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث بیمه ایران :

انتقال-بیمه-شخص-ثالث

در صورت اسقاطی شدن خودروی دارای ‌بیمه‌نامه، مدارک زیر باید به بیمه ارائه شود:

  • اصل برگه اسقاط خودرو
  • الحاقیه فسخ ‌بیمه‌نامه قبلی
  • درخواست ‌بیمه‌گذار به همراه مدارک شناسایی وی
  • سند خودروی جدید
  • کپی ‌بیمه‌نامه قبلی

در صورت خرید خودروی جدید و درخواست انتقال ‌بیمه‌نامه ثالث به آن، مدارک زیر باید به بیمه ارائه شود:

  • الحاقیه فسخ ‌بیمه‌نامه قبلی
  • درخواست ‌بیمه‌گذار به همراه مدارک شناسایی وی
  • سند خودروی جدید
  • کپی ‌بیمه‌نامه قبلی

انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث بیمه ایران به شرکت بیمه دیگر:

انتقال-تخفیف-عدم-خسارت-ثالث

ممکن است شما به هر دلیل از شرکتی که ‌بیمه‌ ماشین خود را از آن خریده اید رضایت نداشته باشید.

این دلایل می‌تواند مواردی مثل ضعیف بودن نحوه ارائه خدمات، کیفیت خدمات، نحوه پرداخت خسارت و…باشد.

در این صورت می‌توانید بعد از اتمام مدت ‌بیمه‌نامه خود، تمدید ‌بیمه‌نامه را در یک شرکت بیمه دیگری با خدمات و قیمت بهتر انجام بدهید.

همچنین همان طور که می‌دانید در زمان خرید خودروی صفر از شرکت‌های خودرو سازی، یک سال ‌بیمه‌نامه شخص ثالث هم به شما ارائه خواهد شد. اما حق انتخابی در مورد نوع این بیمه وجود ندارد.

به همین دلیل ممکن است بخواهید به دلایل مختلف ‌بیمه‌نامه خود را به شرکتی دیگر منتقل کنید.

شما می‌توانید با ارائه کارت ماشین و بیمه‌نامه قبلی، بیمه شخص ثالث خود را از شرکت بیمه مورد نظرتان تمدید نمایید. این کار به سادگی و از طریق مدیر بیمه امکان پذیر است.

انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث بیمه ایران بعد از تعویض پلاک خودرو

بعد از تعویض پلاک خودرو در صورتی که صاحب پلاک جدید تخفیفات بیمه شخص ثالث از قبل داشته باشد برای این خودرو هم ثبت می شود، در غیر اینصورت تخفیفات بیمه از صفر محاسبه می شود وخریدار باید برای خرید و محاسبه بیمه شخص ثالث جدید اقدام نماید.

انتقال-تخفیف-عدم-خسارت-بیمه-شخص-ثالث-بیمه-ایران

گاهی اوقات افراد اقدام به تغییر نام مالک و شماره پلاک خودرو تا پایان اتمام بیمه نامه نمی کنند که از جهت تعهدات شرکت بیمه مشکل پیش خواهد آمد، چرا که شرکت بیمه موظف است در صورت تصادف خودرو بیمه شخص ثالث را بر اساس اطلاعات پلاک خودرو محاسبه کند، بنابراین بیمه شخص ثالث مالک قبلی خودرو به مالک جدید خودرو با پلاکی که در بیمه نامه ثبت نیست، خسارتی پرداخت نمی کند.


انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت بیمه ایران

انتقال-ثالث

  • یکی از شروط انتقال بیمه ثالث موتور سیکلت بیمه ایران این است که انتقال سند مالکیت خودرو باید به صورت قطعی انجام شده باشد. به این معنی که هر نوع وکالت (مثل تعویض پلاک، کاری، بلاعزل) یا قولنامه برای شرکت بیمه قابل قبول نیست.

  • شرط دوم این است که مالک خودروی قبلی، مالک خودروی جدید و مالک ‌بیمه‌نامه‌های قبلی، یک نفر باشد. یعنی همه این اسناد به اسم یک فرد مشخص (یا اعضا درجه یک خانواده وی) باشد.

  • انتقال این بیمه فقط در زمان تمدید ‌بیمه‌نامه امکان پذیر است. یعنی در صورتی که مدت ‌بیمه‌نامه قبلی به پایان رسیده باشد.

  • انتقال بیمه شخص ثالث موتورسیکلت بیمه ایران و تخفیف‌های عدم خسارت آن، در صورتی ممکن است که هر دو خودرو دسته بدنی و کاربری یکسانی داشته باشند. مثلا بیمه ثالث یک خودروی سواری را نمی‌توان به تاکسی، موتور سیکلت یا کامیون انتقال داد.


سوالات متداول انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث بیمه ایران

چنانچه خسارت واقع شده مربوط به بعد از تاریخ انتقال سند مالکیت باشد و یا به عبارت دیگر حادثه در زمانی رخ داده باشد که شما مالک وسیله نقلیه بوده اید آنگاه بخشی از تخفیف های موجود شما از بین خواهد رفت . برای دریافت یکبار خسارت مالی 20% ، دوبار 30% ، سه بار و بیشتر 40% از تخفیف های شما کسر خواهد شد . در صورتیکه خسارت واقع شده جانی باشد برای یکبار 30% ، دوبار 70% ، و سه بار یا بیشتر 100% از تخفیف ها
از بین خواهد رفت . اما اگر حادثه قبل از انتقال سند رخ داده باشد هیچ تاثیر منفی بر روی تخفیف های شما نخواهد داشت .

بله ، هر چند حداقل مدت زمان لازم برای دریافت پنج درصد تخفیف عدم خسارت یکسال کامل می باشد اما پس از توافق شرکت های بیمه با یکدیگر مقرر شد چنانچه خریدار از زمان خرید وسیله نقلیه تا زمان تمدید بیمه نامه فاقد سابقه خسارتی باشد بدون در نظر گرفتن تاریخ خرید وسیله نقلیه پنج درصد تخفیف عدم خسارت اعمال گردد .
 

خیر ، وسیله نقلیه ای که به عنوان وسیله نقلیه مقصد انتقال تخفیف ها تعیین میگردد حتما باید از نظر نوع وسیله نقلیه مشابه با وسیله نقلیه مبدا باشد . به عنوان مثال :
انتقال تخفیف سواری به سواری
انتقال تخفیف موتور سیکلت به موتور سیکلت
انتقال تخفیف خودروهای راهسازی و کشاورزی به خودروهای راهسازی و کشاورزی
انتقال تخفیف مینی بوس و اتوبوس به مینی بوس و اتوبوس
انتقال تخفیف وانت بارها به وانت بارها
انتقال تخفیف کامیونت و کامیون به کامیونت و کامیون
انتقال تخفیف خودروهای ون و اتوکار به خودروهای ون و اتوکار

بله ، در صورتیکه خریدار وسیله نقلیه ، همسر ، فرزند و یا یکی از  والدین فروشنده باشد در صورت تمایل فروشنده کلیه تخفیف ها به خریدار منتقل خواهد شد .
 
ورثه و یا نماینده قانونی وراث میتواند نسبت به انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه متوفی اقدام نماید .
 
بله پس از دریافت الحاقیه مربوط به حذف تخفیف از بیمه نامه شخص ثالث وسیله نقلیه فروخته شده از سایر شرکت های بیمه می توان بیمه شخص ثالث خودروی جدید را با اعمال تخفیف های منتقل شده نزد بیمه ایران تمدید کرد . عکس این فرایند نیز امکان پذیر است .
 
خیر ، تخفیف های عدم خسارت منتقل شده صرفا در زمان تمدید بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه جدید قابل انتقال است و در میان قرارداد امکان پذیر نیست .
 
خیر ، دارنده تخفیف ها هیچ محدودیت زمانی برای انتقال تخفیف ها ندارد و هر زمانی که وسیله نقلیه جدیدی خریداری نماید می تواند نسبت به انتقال تخفیف ها اقدام نماید .
 
شرکت ها در صورت فروش وسیله نقلیه میتوانند تخفیف های وسیله نقلیه فروخته شده را به وسیله نقلیه دیگری که متعلق به همان شرکت و از همان نوع باشد منتقل نمایند .
 

خیر ، فقط در صورت فروش قطعی وسیله نقلیه میتوان تخفیف ها را حذف و به بیمه نامه وسیله نقلیه دیگر منتقل کرد .
افرادی که وسیله نقلیه خود را به صورت وکالتی و یا قولنامه ای فروخته اند باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که از لحظه تحویل خودرو به خریدار تا زمانی که سند سبز صادرو پلاک تعویض شود چنانچه خریدار از بیمه نامه شخص ثالث خودرو فروخته شده به عنوان مقصر حادثه استفاده نماید ، تخفیف عدم خسارت بیمه نامه که متعلق به فروشنده است کاهش خواهد یافت . بنابراین بدلیل جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از کاهش تخفیف ها در صورت وقوع حوادث احتمالی توصیه میشود فروش و تعویض پلاک بصورت همزمان انجام شود.

خیر ، تخفیف هایی که فروشنده به وسیله نقلیه جدید منتقل میکند با تخفیف هایی که وسیله نقلیه جدید از قبل داشته است جمع نمی شوند . به عنوان مثال چنانچه ده سال تخفیف عدم خسارت معادل 50% تخفیف به وسیله نقلیه جدیدی منتقل شود که دارای سابقه چهار سال (20% ) تخفیف عدم خسارت است ، در زمان تمدید بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه جدید فقط 50% تخفیف اعمال خواهد شد .
 
خیر ، صدور الحاقیه حذف تخفیف عدم خسارت از بیمه نامه وسیله نقلیه فروخته شده رایگان است .
 
خیر ، به استناد ماده 6 قانون بیمه شخص ثالث تخفیف ها متعلق به مالک وسیله نقلیه (فروشنده) است و در صورت فروش حتی با توافق طرفین به خریدار منتقل نمی شود.
 
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]