سایت بیمه مرکزی سایتی است که توسط سازمان بیمه مرکزی راه اندازی شده است.سایت بیمه مرکزی ، در این سایت بسیاری از خدمات بیمه ای به صورت غیر حضوری انجام می شود. سایت بیمه مرکزی ،تمامی مردم، بیمه شدگان بیمه های مختلف، شرکت های بیمه گذار و ارائه دهندگان خدمات بیمه ای می توانند از سایت بیمه مرکزی ، استفاده نمایند.


سازمان بیمه مرکزی کشور جهت ارائه خدمات غیر حضوری به مردم عزیز کشور ایران و اطلاع رسانی به بیمه شدگان مختلف اقدام به راه اندازی سایت بیمه مرکزی ، کرده است. در سایت بیمه مرکزی ، خدمات مختلفی ارائه شده است که انجام امور بیمه را برای بسیاری از افرادی که دارای بیمه های مختلف درمان، بیمه آتش سوزی، بیمه شخص ثالث خودرو، بیمه بدنه خودرو … راحت تر کرده است.

شاید بسیاری از افراد با سایت centinsur.ir و خدمات سایت بیمه مرکزی ، centinsur.ir آشنایی نداشته باشند. به همین خاطر در ادامه مقاله قصد داریم شما را با این سامانه آشنا کنیم.


معرفی سایت بیمه مرکزی centinsur.ir

قدمت سازمان بیمه مرکزی به بیش از 100 سال پیش باز می گردد. البته در ابتدا شرکت های بیمه خارجی اقدام به تاسیس نمایندگی در کشور ایران اقدام کردند و رفته رفته این شرکت ها از میان رفتند و سازمان بیمه مرکزی جای آن ها را گرفت. در حال حاضر سازمان بیمه مرکزی وظایف بسیار مهمی را در قبال مردم بر عهده دارد که از آن ها نمی توان چشم پوشی کرد. از معرفی سازمان بیمه مرکزی که بگذریم، می خواهیم در رابطه با سایت بیمه مرکزی ، و جزئیات آن بیشتر بدانیم.

سایت سازمان بیمه مرکزی به نشانی اینترنتی centinsur.ir از سوی سازمان بیمه مرکزی راه اندازی شده است. در حال حاضر این سایت برای عموم مردم قابل  استفاده است؛ چرا که امکانات مختلفی را  همانند دریافت گواهی سوابق بیمه نامه ها برای عموم مردم ارائه می کند. با وجود سایت بیمه مرکزی ، centinsur.ir دیگر نیازی به مراجعه حضوری به یکی از سازمان های بیمه جهت انجام بعضی از امور بیمه ای نیست؛ چرا که می توان بسیاری از امور را به صورت غیر حضوری و  بیمه آنلاین و از طریق سایت بیمه مرکزی ، انجام داد.

بنابراین، یکی از اهداف اصلی که سایت بیمه مرکزی ، توسط سازمان بیمه مرکزی راه اندازی شده است این است که مردم بتواند با سهولت بیشتری امور بیمه ای خود را انجام دهند. این در صورتی که در گذشته بسیاری از امور مردم به صورت حضوری انجام می شد و مردم مجبور بودند که جهت انجام یک کار ساده ساعات زیادی را صرف مراجعه به شرکت های بیمه کنند. این در حالی است که همان کار می تواند در عرض چند دقیقه در سایت centinsur.ir انجام شود.


بنابراین، به طور کلی سایت بیمه مرکزی ، با هدف ارائه خدمات آنلاین و ارائه اخبار و اطلاعیه های مهم به مردم کشور ایران راه اندازی شده است و در همین راستا هم از بخش های بسیار متنوعی تشکیل شده است که هر کدام از این بخش ها خدمات مختلفی را نیز به مردم ارائه می کنند.

خدمات الکترونیک سایت بیمه مرکزی centinsur.ir

همانطور که در این مقاله هم به آن اشاره کردیم، یکی از اهداف اصلی راه اندازی سایت بیمه مرکزی ، این بوده است که مردم راحت تر بتوانند از خدمات سازمان بیمه مرکزی بهره مند شوند. بنابراین، سازمان بیمه مرکزی با توجه به این هدف اقدام به راه اندازی بخش خدمات الکترونیک در سایت بیمه مرکزی ، کرده است. خدمات الکترونیک سایت بیمه مرکزی centinsur.ir بسیار متنوع است که در ادامه بخش های مهم این خدمات را توضیح می دهیم.

خدمات سایت بیمه مرکزی centinsur.ir


استعلام اصالت بیمه نامه های مختلف :

یکی از بخش های بسیار مهمی که در سایت بیمه مرکزی ، ارائه شده است، سامانه سنهاب است. این سامانه که به سامانه استعلام اصالت بیمه نامه های مختلف همانند استعلام اصالت بیمه نامه سنهاب مشهور است، خدمات مختلفی را در راستای استعلام اصالت های بیمه نامه ارائه می کند. در این بخش می توان با وارد کردن اطلاعات بیمه نامه از اصالت و صحت یک بیمه نامه مطلع شد. در این بخش امکان استعلام با کد یکتا، با شماره بیمه نامه و … وجود دارد.

استعلام سابقه کلیه بیمه ها :

از جمله امکانات مهم دیگری که در سایت بیمه مرکزی ، ارائه می شود، استعلام سابقه بیمه های مختلف با کد ملی است. در این سایت می توان از طریق بخش خدمات الکترونیک به بخش استعلام سابقه کلیه بیمه ها وارد شد و با وارد کردن کد ملی و یک سری اطلاعات دیگر، سابقه بیمه ای خود را دریافت کرد. لازم به ذکر است که تمامی سوابق بیمه نامه هایی که با کد ملی فرد ثبت شده اند در این بخش دریافت می شوند.

استعلام سابقه بیمه خودرو :

آن دسته از افرادی که قصد دریافت سوابق بیمه خودروی خود را دارند، می توانند به صورت غیر حضوری به بخش میز خدمت الکترونیک بیمه مرکزی وارد شوند و سوابق بیمه ای خود را دریافت کنند. در این بخش امکان دریافت سابقه بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو به صورت تک به تک و همزمان وجود دارد. سوابق بیمه به صورت یک فایل pdf به افراد استعلام گیرنده تحویل داده می شوند.

میز خدمات شبکه فروش :

آن دسته از نمایندگان بیمه ای که قصد استفاده از خدمات بیمه ای را دارند، می توانند به سایت بیمه مرکزی ، وارد شوند و از طریق میز خدمات شبکه فروش حساب کاربری خود را در این بخش فعال نمایند. همچنین، آن دسته از شرکت های بیمه ای که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده اند می توانند با وارد شدن به حساب کاربری خود از خدمات این بخش از سازمان بیمه مرکزی استفاده نمایند.

اعطای پروانه فعالیت موسسات بیمه در جمهوری اسلامی ایران :

آن دسته از موسسات بیمه ای که قصد ورود به بازار بیمه ای کشور را دارند و قصد دریافت پروانه فعالیت را دارند، می بایست که حتما مراحل اعطای پروانه فعالیت موسسات بیمه در جمهوری اسلامی ایران را انجام دهند. یکی از بخش های میز خدمت الکترونیک سایت بیمه مرکزی ،، اعطای پروانه فعالیت موسسات بیمه در جمهوری اسلامی می باشد. در این قسمت مراحل دریافت پروانه فعالیت به طور کامل شرح داده شده است و همچنین، فرم های مورد نیاز برای دریافت این پروانه توضیح داده شده است.

پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه ای :

سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه ای یکی از سامانه هایی است که در سایت بیمه مرکزی ، ارائه می شود. در این بخش بیمه گذاران و خسارت دیدگان می توانند شکایت های بیمه ای خود را به صورت آنلاین و غیر حضوری ثبت نمایند. همچنین، در این بخش امکان پیگیری شکایت به صورت آنلاین وجود دارد.

 

شاید تاکنون بارها اصطلاح سامانه سنهاب را دیده یا شنیده باشید. حدس می‌زنید که برحسب روال سازمان‌ها، این کلمه مخفف عبارت طولانی باشد. صد البته حدس شما درست است. در این مقاله می خواهیم به سوالات شما درباره سامانه سنهاب پاسخ دهیم: سنهاب بیمه مرکزی چیست؟ سنهاب مخفف چیست؟ سنهاب نمایندگان بیمه چه کاربردی دارد؟ و سوالاتی که شاید درباره سنهاب به ذهن‌تان رسیده باشد… پس با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

سامانه سنهاب بیمه مرکزی، سامانه‌ استعلام بیمه‌نامه‌ها و شرکت‌های بیمه

اول شما را در موقعیت قرار دهیم: شاید برایتان پیش آمده که تاریخ انقضای بیمه‌نامه خود را فراموش کرده باشید؛ شاید بخواهید در جریان حادثه‌ای از میزان پوشش خسارت بیمه‌نامه‌ای مثل بیمه بدنه یا شخص ثالث خودروی خود مطلع شوید. همان‌طور که می‌دانید، اگراز تاریخ سررسید انقضای بیمه نامه بدنه و ثالث بگذرد، علاوه بر محدودیت در پوشش های مالی، جریمه‌هایی نیز به شما تعلق می‌گیرد. سایت بیمه مرکزی ،در چنین شرایطی، دانستن میزان اعتبار بیمه از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

گاهی نیز می‌خواهید برای زندگی و هزینه‌ها پیش بینی‌هایی داشته باشید. دانستن تاریخ سررسید انقضای بیمه نامه‌ در مدیریت مالی شما ضروری است. شما قبل از سررسید، برنامه‌ریزی مالی  کرده و سپس نسبت به تمدید بیمه‌نامه اقدام می‌نمایید. در دنیای آنلاین و پر مشغله امروز که استفاده از یادداشت‌های کاغذی جای خود را به نوتیفیکشن‌ها و سامانه ها داده‌اند، سازمان‌ها به ساده سازی  و تسریع فرآیندها از طریق سامانه‌ها و اپلیکیشن‌ها روی آورده اند.

بیمه مرکزی در ابتدا، با حذف کاغذ قدم در راه تسریع فرآیندهای بیمه‌ای گذاشت.سایت بیمه مرکزی ، هیچ نرم افزار مکانیزه‌ نظارتی در صنعت بیمه وجود نداشت.واحد فاوای بیمه مرکزی، طراحی و پیاده‌سازی  سامانه ای برای تسهیل کار بیمه‌گزاران و نظارت بهینه بر صنعت بیمه با عنوان سنهاب‌ (‌سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه‌) را از دی ماه ۱۳۹۰ در دستورکار خود قرار داد. در حال حاضر، شالوده اصلی طرح سنهاب طراحی شده  و در دسترس بیمه‌گزاران است. سامانه سنهاب، اطلاعات سامانه یکپارچه اقتصادی کشور را با اطلاعات صنعت بیمه تبادل می‌کند.

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی

بیمه مرکزی سامانه سنهاب را طرح ریزی نمود

قبل از آن که به سایت بیمه مرکزی ، بپردازیم، بهتر است اطلاعاتی درباره خود سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. این سازمان به صورت شرکت سهامی با هدف تنظیم و هدایت امور بیمه ای ایران و حمایت از حقوق بیمه ‌گزاران و شرکت‌های بیمه و اعمال نظارت دولت بر امور بیمه ای  درسال۱۳۵۰تاسیس گردید.

وظایف و اختیارات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

در دامنه اختیارات و وظایف بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) تهیه اطلاعات، تدوین داده‌ها و گزارش‌های موسسات فعال در صنعت بیمه ایران

۲) انجام بیمه‌های اتکایی اجباری

۳) تنظیم بازار نمایندگی و واسطه‌گری بیمه

۴) قبول یا واگذاری بیمه‌های اتکایی به موسسات بیمه داخلی یا خارجی

در راستای اهداف یاد شده‌، سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران “سامانه سنهاب” را به منظور آسان سازی فرایند استعلام گیری بیمه‌نامه ها و بررسی اصالت نمایندگان بیمه مطرح کرد.

سامانه سنهاب چیست ؟

کاربرد سنهاب بیمه مرکزی

میز خدمات الکترونیک سامانه سنهاب

سامانه سنهاب که مخفف”سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه” است، به گردآوری اطلاعات و فراهم سازی امکان نظارت و هدایت صنعت بیمه می‌پردازد. سایت بیمه مرکزی ،هدف اولیه ایجاد چنین سامانه‌ای‌، ایجاد پایگاه داده‌ای آمار و اطلاعات شرکت‎های بیمه و دسترسی آسان دستگاه‌های نظارتی و وزارت اموراقتصادی و دارایی به اطلاعات عملکرد شرکت‌های بیمه گزار بود، ولی، در طول مسیر طراحی و توسعه سنهاب، دامنه ماموریت آن بسط یافت و هدف جمع آوری اطلاعات و نظارت و هدایت شرکت های بیمه و حتی بیمه گزاران لحاظ شد.

سامانه سنهاب چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

سازمان بیمه مرکزی اهداف مختلفی را برای طرح سنهاب مدنظر قرار داده است که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

مزایای سامانه سنهاب :

الف)سایت بیمه مرکزی ، درج کد یکتا بر بیمه شخص ثالث جهت نظارت بر عملیات صدور بیمه‌نامه ثالث و نظارت بر نمایندگان‌، کارگزاران و محاسبه توانگری شرکت‌های بیمه‌گر

ب) صحت و شفافیت اطلاعات صنعت بیمه که امکان داده‌کاوی و تحلیل و نتیجه گیری های دقیق را در پی دارد.

ج) قابلیت ارائه گزارش‌های سفارشی برای مدیریت ارشد سازمان ها

د) تولید مکانیزه سالنامه آماری بیمه مرکزی به صورت آنلاین و پی دی اف دربرگیرنده صفر تا صد شرکت‌های بیمه در مقایسه با خودشان و جهان

ه) وجود زیرسیستم مکانیزه برای ثبت شکایات مردم: که با پیامک به آن ها کد رهگیری داده می شود. این شکایت‌ها در داخل کارتابل و کاملا مکانیزه در اختیار واحد رسیدگی به شکایات بانک مرکزی قرار می گیرد.

و) جامعیت اطلاعات ، دقت و امنیت بالا ، خطای اندک ، پاسخگویی به موقع

ز) امکان ارائه سرویس‌های ارزش افزوده به بیمه‌گزاران و شرکت‌های بیمه‌ای

ح) ارائه گزارش‌ها و داده‌های مورد نیاز به وزارت امور اقتصاد و دارایی

چه بیمه‌نامه‌هایی از سنهاب قابل استعلام است؟

تا کنون، امکان استعلام بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه در سامانه سنهاب فراهم شده است. بیمه‌گزاران از طریق سایت بیمه مرکزی ، با وارد کردن شماره بیمه نامه، شرکت صادر کننده و کد ملی خود نسبت به استعلام اصالت بیمه‌نامه‌ها اقدام می‌کنند. شاید بپرسید نحوه عملکرد سامانه چگونه است.از آن جا که هر یک از شرکت های بیمه پس از صدور بیمه‌نامه در تمام رشته‌ها باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند، افراد می‌توانند با ارجاع به سامانه سنهاب صحت بیمه‌نامه های خود را کنترل نمایند.

امکان استعلام صحت بیمه‌نامه از دو طریق سایت بیمه مرکزی ، (www.centinsur.ir) و سامانه پیامک به شماره تلفن ۳۰۰۰۲۶۲۱ فراهم شده است:

امکان استعلام بیمه خودرو از طریق پیامک با استعلام سنهاب

الف ) استعلام از طریق شماره بیمه نامه

#شماره بیمه نامه چاپ شده*کدملی بیمه گذار*۱

ب)استعلام از طریق کد یکتا :

#شماره یکتای بیمه نامه*کدملی بیمه گذار*۱

با وارد سازی کد یکتا و کد ملی امکان استعلام گیری برایتان مقدور است؛ ولی محدودیتی وجود دارد: کد یکتا مربوط به همه بیمه‌ها نیست. فقط در بالای بیمه‌نامه‌های جدید کد یکتا نوشته شده است.

ثانیا، دقت نمایید که سیم کارت باید به نام شخص بیمه شده باشد؛ در غیر این صورت، امکان استعلام از این طریق وجود ندارد.

استعلام بیمه با کد ملی در سامانه سنهاب

بیمه‌گزاران می‌توانند با مراجعه به سایت بیمه مرکزی ،، تمام بیمه‌نامه‌هایی را مشاهده نمایند که تاکنون به نامشان صادر شده است. برای استعلام بیمه‌نامه های خود:

اطلاعات مفید دیگری که با استفاد از سایت سنهاب قابل پیگیری است، اسامی نمایندگی‌های مجاز است:

  1. لینک زیر را وارد نمایید :

https://www.centinsur.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=173

و وارد صفحه زیر شوید :

Permitted insurance representives
استعلام نمایندگان بیمه از طریق سامانه سنهاب

با انتخاب گزینه ” اسامی نمایندگان بیمه‌ای مجاز ” ، اطلاعات نام ، نشانی و اطلاعات تماس و … نمایندگی‌های مجاز جهت خرید‌های مطمئن در دسترس قرار می‌گیرد. تمام اطلاعات، مقررات و آیین‌نامه‌های نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه‌گر بررسی شده‌اند. بیمه‌ مرکزی به نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه کد سنهاب اختصاص داده است. به بیان دیگر، همه نمایندگی‌های مجاز بیمه مندرج در سامانه سنهاب، شناسنامه و تاییدیه بیمه مرکزی دارند.

بیمه‌گزاران  برای استعلام اصالت بیمه‌نامه‌هایی نظیر بیمه بدنه‌، بیمه شخص ثالث، اعتبار و بررسی اصالت نمایندگی‌های مجاز بیمه به سایت سنهاب مراجعه می‌کنند. کارگزاری رسمی مدیر بیمه جزو محدود کارگزاری‌های رسمی آنلاین صنعت بیمه به شمار می‌آید. سایت بیمه مرکزی ،مدیر بیمه  با بیش از چندین هزار مشتری فعال توانسته خدمات گسترده ای را در موضوعات مختلف خرید،مقایسه و استعلام  اینترنتی بیمه ارائه دهد. سایت مدیر بیمه امکان استعلام بیمه های  بدنه و شخص ثالث را از سنهاب فراهم آورده است. کاربران می‌توانند به راحتی و با چند کلیک کوتاه از اصالت بیمه‌نامه های خود در سایت مدیر بیمه نیز اطمینان حاصل نمایند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]