الحاقیه بیمه شخص ثالث چیست و چه زمانی به الحاقیه نیاز داریم؟

الحاقیه بیمه شخص ثالث سندی رسمی است که هر گونه تغییر در مفاد بیمه‌ نا مه شخص ثالث در آن ثبت می‌شود! بدون شک پس از خرید ماشین و تهیه بیمه شخص ثالث آن با موضوع الحاقیه بیمه شخص ثالث روبه‌رو شده‌اید. در بیمه شخص ثالث نیز مانند هر قرارداد دیگری امکان اعمال تغییرات قانونی وجود دارد. به ثبت قانونی این تغییرات در بیمه شخص ثالث، الحاقیه بیمه شخص ثالث گفته می‌شود.

در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که الحاقیه بیمه شخص ثالث چیست، چه زمانی به الحاقی نیاز داریم و انواع الحاقیه بیمه شخص ثالث کدامند؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود در این زمینه در ادامه این مطلب همراه ما باشید.


الحاقیه بیمه شخص ثالث چیست؟

الحاقیه به عنوان سندی مکمل در بیمه استفاده می‌شود و کلیه اصلاحات و تغییرات بیمه‌ نامه در آن صورت می‌گیرد. بیمه شخص ثالث برای پرداخت هزینه‌های جانی و مالی است که در تصادفات رقم می‌خورد. مبلغ دیه هر ساله توسط قوه قضاییه به شرکت‌های بیمه اعلام می‌شود. دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۰ در ماه‌های غیر حرام ۴۸۰ میلیون و در ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان تعیین شده است. حداقل میزان پوشش بیمه شخص ثالث برای خسارت‌های مالی نیز در سال ۱۴۰۰، ۱۶ میلیون تومان اعلام شده است.

البته بیمه‌گذار می‌تواند پس از دریافت استعلام بیمه شخص ثالث خود با پرداخت حق بیمه بیشتر، میزان تعهدات مالی شرکت بیمه را افزایش دهد. از آنجا که میزان دیه تعیین شده هر سال تغییر می‌کند، مابه‌التفاوت حق بیمه شخص ثالث بیمه‌گذار در مقایسه با سال گذشته در قالب الحاقیه بیمه شخص ثالث ابلاغ می‌شود. بیمه‌گذار موظف است در اولین فرصت مابه‌تفاوت بیمه شخص ثالث را در سال جدید به شرکت بیمه پرداخت کند.

الحاقیه بیمه شخص ثالث به چه کسانی تعلق می‌گیرد

انواع الحاقیه بیمه شخص ثالث کدام‌اند؟

همانطور که گفته شد الحاقیه به عنوان سندی مکمل در بیمه استفاده می‌شود که کلیه اصلاحات و تغییرات بیمه پس از خرید بیمه شخص ثالث در آن اعمال خواهد شد. بنابراین الحاقیه بیمه شخص ثالث تنها در زمان تغییر میزان دیه کاربرد ندارد. انواع الحاقیه بیمه شخص ثالث به شرح زیر هستند:

الحاقیه اصلاحی: شامل تغییر آدرس بیمه‌‌گذار یا تغییر شعبه بیمه

الحاقیه اضافی: مربوط به زمانی است که ارزش بیمه و مدت آن افزایش پیدا کند.

الحاقیه برگشتی: درصورتی‌که ارزش بیمه کاهش پیدا کند الحاقیه برگشتی صادر می‌شود.

انواع الحاقیه بیمه شخص ثالث

الحاقیه بیمه شخص ثالث ،کدام ماه‌ها ماه حرام محسوب می‌شوند؟

در میان دوازده ماه تقویم قمری، چهار ماه حرام وجود دارد که این ماه‌ها به ترتیب شامل ماه رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و ماه محرم می‌شوند. بر اساس قوانین اسلامی اگر در این چهار ماه فوت ناشی از حادثه رانندگی اتفاق بیفتد، میزان دیه فرد یک سوم از ماه‌های عادی بیشتر خواهد بود. البته قیمت بیمه شخص ثالث در این ماه‌ها تغییری نخواهد کرد و تنها مبلغ دیه متغیر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت بیمه شخص ثالث شرکت‌های مختلف می‌توانید همین حالا به سامانه آیتول مراجعه کنید.

آیا دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث ضروری است؟

طبق قانون جدید از سال ۱۳۹۶ دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث لازم نیست. همانطور که در ابتدای مطلب گفته شده نرخ دیه هر سال توسط قوه قضائیه افزایش پیدا می‌کند و دارندگان خودرو موظفند با توجه به افزایش نرخ بیمه، ابلاغیه جدید برای بیمه ثالث خود خریداری کنند. اما در قانون جدید اگر شما قبل از اعلام نرخ جدید بیمه شخص ثالث خود را تهیه کرده باشید، دیگر نیازی نیست الحاقیه افزایش پوشش را انتخاب کنید.

شاید بپرسید مابه‌التفاوت دیه هر سال نسبت به سال جدید چگونه پرداخت می‌شود؟ تفاوتی ندارد شما بیمه شخص ثالث ایران را خریداری کرده باشید یا پارسیان، مابه‌التفاوت دیه سال جدید در مقایسه با سال گذشته را صندوق خسارت بدنی برای کلیه افراد تحت پوشش شرکت‌های بیمه جبران می‌کند.

البته این قانون در مورد پوشش مالی بیمه شخص ثالث متفاوت خواهد بود و افراد موظفند حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث را که برابر با یک چهلم دیه کامل یک فرد در ماه حرام است به طور حتمی برای وسیله نقلیه خود خریداری کنند. پوشش مالی بیمه شخص ثالث در مقایسه با پوشش جانی این بیمه به صورت خود به خود در بیمه‌نامه افزایش پیدا نمی‌کند و افراد برای افزایش آن باید درخواست خود را در شرکت بیمه ثبت کنند. دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث اجباری نیست اما با توجه به تورم و گران شدن قطعات پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این الحاقیه بیمه شخص ثالث استفاده کنید.

آیا دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث ضروری است؟

الحاقیه بیمه شخص ثالث ،برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث، چه مدارکی لازم است؟

شرایط استفاده از کوپن بیمه شخص ثالث در طول سالیان گذشته هیچ تغییری نداشته است و شما برای استفاده از کوپن بیمه شخص ثالث و دریافت خسارت از این بیمه نیازمند به داشتن مدارک اصل کروکی، اصل و رونوشت کارت خودرو، خلافی خودرو، بیمه‌نامه، گواهینامه زیان دیده و مقصر حادثه خواهید بود.الحاقیه بیمه شخص ثالث ،درصورتی‌که تصادف بدون کروکی باشد، حضور مقصر حادثه به همراه خودروی او الزامی است تا کارشناس بیمه هر دو خودرو را به صورت کامل بازدید کند.

source:itoll.ir
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]