انتقال بیمه بدنه ،در حال حاضر با توجه به افزایش نامتعارف قیمت ها خرید بیمه بدنه به همراه بیمه شخص ثالث امری ضروری است. انتقال بیمه بدنه ،بیمه بدنه خسارت هایی که خودروی ما را تهدید می کند و هزینه هایی که برنامه ریزی برایشان نداشته ایم را جبران می کند. انتقال بیمه بدنه ،هزینه هایی مثل خطر آتش سوزی، تصادف،سرقت کلی خودرو و … . همانطور که می دانید خرید بیمه بدنه و تمدید مستمر سالانه آن بدون دریافت خسارت تخفیف بسیاری دارد. تخفیفی که از ۲۵ % برای سال اول تا ۷۰% متغیر است. و خب مطمئناَ تاثیر به سزایی  در حق بیمه پرداختی خواهد داشت. از آنجایی که قیمت خودرو تاثیر مستقیمی بر حق بیمه پرداختی دارد، براحتی نمی‌توان از تخفیفات عدم خسارت آن چشم پوشی کرد. در این حالت اگر بخواهیم خودروی دیگری بخریم این سوال مطرح می شود که آیا بیمه بدنه قابل انتقال است ؟ شرایط انتقال بیمه بدنه ، چیست ؟ این مقاله سیر تا پیاز انتقال بیمه بدنه ، خودروتان را به شما می گوید. خواندن آن را از دست ندهید.


انتقال بیمه بدنه ،بیمه بدنه چیست؟

پیش از آنکه به بحث انتقال بیمه بدنه ، بپردازیم نگاه کلی به تعهدات بیمه بدنه و پوشش های آن می اندازیم. به طور کلی بیمه بدنه خسارت های مالی ناخواسته و غیر عمدی مثل آتش سوزی، صاعقه، انفجار، سرقت کلی خودرو و تصادف را جبران می کند. اما شرکت بیمه با پرداخت حق بیمه بیشتر پوشش های بیشتری را نیز تحت پوشش قرار می دهد. پوشش هایی مثل :

از مزیت هایی که شرکت بیمه به بیمه گذاران برای خرید انتقال بیمه بدنه ، ارائه می کند، تخفیفات عدم خسارتی است که سالانه در صورت عدم دریافت خسارت از بیمه بدنه، در بیمه نامه شما اعمال می شود. علاوه بر تخفیفات عدم خسارت شرکت های بیمه تخفیفاتی را در قالب  تخفیف نقدی ، گروهی ، صفر و … را ارائه می دهد. این تخفیفات شرکتی بوده و  میزان و عناوین آن در هر شرکت ممکن است متفاوت باشد.


انتقال بیمه بدنه ،آیا بیمه بدنه خودرو قابل انتقال است؟

نحوه انتقال بیمه بدنه به ماشین دیگر

پاسخ پرسش بالا “بله” است. منتها شرایطی برای انتقال بیمه بدنه ، وجود دارد. منظور از انتقال بیمه بدنه خودرو در واقع، انتقال تخفیفات بیمه بدنه خودرو می باشد. همانطور که می دانید تخفیفات بیمه بدنه به دو دسته تقسیم می شود:

  1. تخفیفات عدم خسارت
  2. سایر تخفیفات

در حال حاضر تنها تخفیفات عدم خسارت اتومبیل تان را می توانید منتقل کنید. انتقال تخفیف بیمه بدنه شرایطی دارد و بر طبق آن شرایط شما می توانید تخفیفات را منتقل کنید. در ادامه شرایط انتقال بیمه بدنه ، خودرو را برایتان به طور کامل شرح می دهیم.


انتقال بیمه بدنه ،شرایط انتقال بیمه بدنه

همانطور که در قسمت قبل گفتیم انتقال بیمه بدنه ، امکان پذیر است. با داشتن شرایط زیر شما م یتوانید تخفیف بیمه بدنه خود را منتقل کنید:

  1. بیمه نامه می بایست جاری (معتبر) باشد. در بعضی از شرکت های بیمه بیش از یک سال از تاریخ سر رسید آن نگذشته باشد.
  2. بیمه نامه می بایست حداقل یک سال تخفیف عدم خسارت داشته باشد. برای اعتبار زیر یک سال تخفیفی ارائه نمی گردد.
  3. تخفیف بیمه بدنه مختص راننده است و به شخص دیگر بر اساس شرایط درج شده در بیمه نامه منتقل می شود.
  4. انتقال تخفیف بیمه بدنه به خودروی دیگر که ارزش و تعهدات متفاوتی دارد، نیازمند پرداخت حق بیمه مربوط به خودروی جدید می باشد.

انتقال بیمه بدنه ،انواع انتقال بیمه بدنه خودرو

نحوه انتقال بیمه بدنه

 

انتقال بیمه بدنه ، خودرو می تواند مربوط به هریک از دلایل زیر باشید:

 

انتقال بیمه بدنه ،انتقال بیمه بدنه به خودرو دیگر

یک از روش هایانتقال بیمه بدنه ، انتقال تخفیفات به خودرو جدید می باشد. فرض  کنید می خواهید خودروی خود را بفروشید و آن رابا خودرو دیگری تعویض کنید، در این حالت ظرف مدت ۲۴ ساعت از فروش خودرو با رضایت مالک جدید برای انتقال بیمه بدنه ، خود اقدام کنید. در این حالت فرقی نمی کند خودروی شما صفر باشد یا نه، در هر یک از این دو شرایط، بیمه بدنه قابل انتقال خواهد بود. اما پیش از انتقال باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. خودروی جدید می بایست به نام بیمه گذار باشد.
  2. خودروی جدید می بایست سال ساختی کمتر از ۱۰ سال (یا ۱۵ سال) بسته به شرایط شرکت بیمه داشته باشد.
  3. با انتقال تخفیفات بیمه قبلی باطل می شود و ما به التفاوت بصورت روز شمار به بیمه گذار بازگردانده می شود. در این حالت برای خودرو جدید بیمه بدنه جدید با اعمال تخفیفات صادر می شود. مسلم است که حق بیمه بر اساس شرایط خودروی جدید محاسبه می گردد.
  4. در صورت گذشت بیش از ۷۵ % مدت بیمه بدنه، طبق قانون بیمه، حق بیمه ای بازیافت نمی شود.
  5. انتقال تخفیفات بیمه بدنه برای خودرو هایی که دسته بندی و طبقه بندی یکسان ندارند، امکان پذیر نیست. (برای مثال انتقال تخفیفات بیمه بدنه خودروی سواری به بارکش و بالعکس امکان پذیر نیست .)

انتقال بیمه بدنه به شخص دیگر

در بعضی موارد بیمه گذار می خواهد تخفیفات بیمه بدنه را به شخص دیگر انتقال دهد. در صنعت بیمه “تخفیفات بیمه مختص راننده (بیمه گذار)می باشد”. به همین دلیل امکان انتقال بیمه بدنه به خریدار وجود ندارد. نکته مهم : با توجه به اینکه بیمه بدنه متعلق به بیمه گذار است، در  خسارت های کلی مانند  سرقت کلی، آتش سوزی و واژگونی ، امکان پرداخت خسارت به مالک جدید وجود ندارد. بنابراین پس از خرید خودرو نسبت به دریافت الحاقیه تغییر ذینفع به نام خودتان هر چه سریع تر اقدام نمایید.

استثناء: بر اساس بخشنامه بیمه مرکزی ج.ا.ا انتقال بیمه بدنه تنها به بستگان در ۱ ( مثل پدر، مادر، فرزند و همسر) تعلق می‌گیرد.

شایان ذکر است در صورت فوت بیمه گذار ، تخفیفات عدم خسارت قابل انتقال به وراث متوفی می باشد.

انتقال بیمه بدنه به شرکت دیگر

یکی از شرایط انتقال بیمه بدنه، انتقال بیمه بدنه به شرکت دیگر است. اگر بیمه گذار بخواهد شرکت بیمه خود را تغییر دهد، می تواند تخفیف بیمه بدنه را به بیمه نامه جدید خود منتقل کند. در این حالت باید الحاقیه بیمه بدنه صادر شود. برای مثال اگر خودروی شما بیمه بدنه آسیا باشد و بخواهید نزد شرکت بیمه ایران بیمه نامه خود را تمدید کنید، می توانید با ارائه اصل بیمه بدنه به همراه استعلام سنهاب تخفیفات خود را منتقل کنید. جالب است بدانید سایر تخفیفات بیمه بدنه شما غیر قابل انتقال می باشد. نکته مهم در این حالت این است که بیمه گذار در هر دو شرکت بیمه یکی باشد. همچنین هر دو بیمه نامه از لحاظ تاریخ هم پوشانی نداشته باشند.


نحوه انتقال بیمه بدنه ( راهنمای گام به گام )

به انجام رساندن هر کاری مستلزم طی فرآیندی در زمان مناسب می باشد. برای انتقال بیمه بدنه هم باید مراحل آن در زمان مناسب طی شود. با توجه به اینکه هر شرکت برای انجام انتقال بیمه بدنه ماشین دستورالعمل اجرائی مخصوص به خود را دارد؛ اما به طور کلی انجام این فرآیند ها تنها در چند گام ساده زیر انجام می شود: گام اول : ابتدا به همراه مدارک مورد نیاز به شعب / نمایندگی واحد صدورتان مراجعه نمایید. گام دوم : فرم درخواست انتقال بیمه بدنه را پر کنید . ( یا می توانید طی یک نامه خطاب به شرکت بیمه درخواست انتقال خود را مطرح کنید.) گام سوم : پس از ارائه مدارک، متصدی صدور از سیستم استعلام گرفته و الحاقیه لازم را صادر می کند. گام نهایی : تخفیف بیمه بدنه به بیمه نامه جدید منتقل می شود.


مدارک لازم برای انتقال بیمه بدنه خودرو

برای انتقال تخفیف بیمه بدنه خودرو می بایست با همراه داشتن مدارک زیر به نمایندگی بیمه (ترجیحا نمایندگی واحد صدور) مراجعه نمایید.

نکته مهم : شرایط انتقال تخفیف بیمه بدنه ماشین در هر شرکت متفاوت است. بنابراین بهتر است فرآیند دقیق هر شرکت را قبل از مراجعه حضوری، با تماس تلفنی از آن شرکت استعلام بگیرید.

نکاتی که در زمان انتقال بیمه بدنه باید مد نظر داشته باشید

شرایط انتقال بیمه بدنه در

زمان انتقال بیمه بدنه بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید :


انتقال بیمه بدنه ،خرید بیمه بدنه از مدیر بیمه

اگر قصد خرید بیمه بدنه دارید، مدیر بیمه آسان ترین روش را برایتان در نظر گرفته است. کافیست وارد سامانه مدیر بیمه شوید و مشخصات خودروتان را وارد کنید تا نرخ بیمه بدنه شرکت های بیمه بر روی صفحه نمایش داده شود. به راحتی می توانید قیمت ها را بر اساس شرکت های بیمه و رتبه بندی آن ها مقایسه کنید.  حتی می توانید بیمه بدنه خود را به صورت اقساطی خریداری نمایید. اگر خودروی شما نیاز به بازدید سلامت بدنه داشته باشد، کارشناس مدیر بیمه  برای بازید سلامت خودرو تان در محل شما حاضر می‌شود. اما این ها تنها مزایای خرید آنلاین بیمه از مدیر بیمه نیست. ما در همه مراحل از صدور بیمه بدنه تا دریافت خسارت همراهتان هستیم. همچنین مشاوران مدیر بیمه در هنگام خرید، دریافت یا انتقال بیمه بدنه راهنمای شما خواهند بود. شما می توانید علاوه بر بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، بیمه درمان، بیمه کرونا ، بیمه آتش سوزی و بیمه مسافرتی را به صورت آنلاین از مدیر بیمه خرید کنید.

 

Source :bimilike.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]