انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  مخصوصا برای کسانی‌که با رانندگی خوب و محتاطانه به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی پرداختند. انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ،یا در صورت بروز تصادفی که مقصر بوده‌اند پرداخت هزینه خسارت را شخصا بر عهده گرفته‌اند، در زمان فروش خودروی قدیمی و خرید اتومبیل جدید اهمیت بسیاری دارد.

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ،به همین دلیل این پرسش که «چگونه تخفیف بیمه شخص ثالث را انتقال دهم؟» همواره یکی از دغدغه‌های مالکان خودرو به‌حساب می‌آید؛ انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ،سوالاتی که با تغییر قوانین بیمه‌ای مرتبط با خرید بیمه شخص ثالث در هر سال، مرتب بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

براساس جدیدترین ویرایش قانون در سال ۱۴۰۰، همچنان شانس انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، به خودروی جدید و اعضای درجه یک خانواده وجود دارد.

اما چگونه می‌توانیم تخفیف بیمه را انتقال بدهیم؟ امکان حفظ تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان خرید تحت چه شرایطی محفوظ است؟ پیشنهاد می‌دهیم برای پاسخ به این سوال‌ها و پرسش‌های دیگری که درباره‌ی این موضوع در ذهنتان نقش بسته است، در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث و اهمیت آن برای مالکان خودرو

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، برخلاف بیمه بدنه برای همه خودروهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین اجباری است. شخص ثالث به کسی اطلاق می‌شود که خسارت جانی یا مالی به او وارد شده؛ در حقیقت شخص اول «راننده مقصر»، شخص دوم «بیمه» و شخص ثالث، «فرد خسارت‌دیده» است.

شرایط جدید انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰

تا اواخر سال ۱۳۹۹ نحوه انتقال بیمه شخص ثالث به این شکل بود که فروشنده می‌توانست ثمره رانندگی ایمن یا عدم دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه را در قالب تخفیف بیمه شخص ثالث به خریدار خودروی جدید انتقال بدهد.انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، البته این انتقال تحت شرایط زیر ممکن بود:

اما با شروع سال ۱۴۰۰ قانون جدیدی برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث برقرار شده است.انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، اکنون براساس ویرایش جدید قانون، انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث پیش از انقضای اعتبار آن تنها به خودروی جدید مالک اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او امکان‌پذیر خواهد بود.

پس باید به صراحت اعلام کنیم امکانانتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، به خریدار خودرو، در صورتی‌‌ که او شخصی از میان همسر، پدر، مادر و فرزندانِ فروشنده نباشد، دیگر وجود نخواهد داشت. البته در صورت فروش خودرو به اعضای درجه یک خانواده نیز ۳ شرط بالا هم‌چنان برقرار هستند.

تغییرات انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث و علت آن

بسیاری علت این تغییرات قانونی را عدم اطلاع برخی فروشندگان از شرایط و انتقال ناخواسته تخفیف بیمه شخص ثالث به مالک جدید می دانند. موردی که پس از انتقال سند قطعی برای مالک قبلی یک خسارت به حساب می‌آمد و اگر او در این زمان جهت بازپس‌گیری تخفیف بیمه خود اقدام می‌کرد، قانون راهی پیش پایش نمی‌گذاشت.

از سوی دیگر وقتی قابلیت انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، به خریدار وجود داشته باشد، عملا نگاه تشویقی به رانندگان مطیع قانون از میان می‌رود و یک راننده متخلف و بدسابقه می‌تواند با خرید اتومبیل جدید از تخفیف‌های تشویقی بیمه شخص ثالث راننده‌ای قانون‌مدار برخوردار شود!

طبق مواردی‌که در قوانین جدید سال ۱۴۰۰ به آنها اشاره شده، چنان‌چه فردی به هر نحوی تخفیف بیمه ثالث خود را به شخص دیگری خارج از دایره اعضای درجه یک خانواده‌ منتقل کند، مجرم شناخته می‌شود.

در صورت فوت صاحب خودرو نیز تخفیف بیمه اتومبیل او قابل انتقال به وارث یا یکی از وارثان و نماینده قانونی وی خواهد بود.

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث چگونه انجام می‌شود؟

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، براساس قانون سال ۱۴۰۰ می‌تواند در حالت‌های زیر اتفاق بیفتد:

در شرایط فعلی، با توجه به اینکه هر خودروی نو طبق ضوابط کارخانه از بیمه شخص ثالث برخوردار است دست‌کم تا زمان سررسید تمدید بیمه از سال دوم به بعد، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به اتومبیل صفرکیلومتر وجود ندارد.

در خصوص خودروهای فرسوده نیز باید بگوییم روش انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، این اتومبیل‌ها به خودروی دیگر که تحت مالکیت شما یا اعضای درجه یک خانواده‌تان است، نیازمند ارائه مدارک ذیل خواهد بود:

ارائه همه این مدارک برای اثبات از رده خارج شدن خودروی قبلی است. یعنی شما باید ثابت کنید اتومبیل فرسوده‌تان از نظر قانون دیگر وجود خارجی ندارد. زیرا قانون جدید تعیین کرده که اگر هم‌زمان دو خودرو یا بیشتر داشته باشید، نمی‌توانید تخفیف بیمه ثالث‌تان را بین آنها جابه‌جا کنید.

روش انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودروی جدید چگونه است؟

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، به خودروی جدید نیازمند مراجعه حضوری به نمایندگی صدور بیمه‌نامه قبلی یا شعبه مرکزی آن شرکت بیمه‌گر است. البته باید حتما مدارک ذیل را نیز همراه خود داشته باشید:

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که با توجه به حذف بیمه‌نامه کاغذی، اگر بیمه خود را به‌صورت آنلاین از مدیر بیمه خریداری کرده باشید، گواهی دیجیتال اصالت بیمه‌نامه که از بیمه مرکزی قابل دریافت است یا لینکی که به تلف همراه شما پیامک شده، به‌جای اصل نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث معتبر است.

در این فرآیند شرکت بیمه با صدور یک الحاقیه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، قبلی را حذف و با دریافت مابه‌التفاوت بیمه‌نامه، آن‌را به خودروی جدید انتقال می‌دهد.

مابه‌التفاوت نیز به محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث خودروی قدیمی در روزهای باقی‌مانده بدون لحاظ تخفیف- به‌علت انتقال آن به خودروی دیگر- مربوط می‌شود.

آیا انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به یک شرکت بیمه دیگر امکان‌پذیر است؟

گاهی ممکن است از خدمات شرکت بیمه‌ای که پیش‌تر خودرویتان ‌را بیمه کرده‌اید رضایت نداشته باشید. در این شرایط اجباری به ادامه با آن شرکت وجود ندارد و به‌سادگی می‌توانید بیمه شخص ثالث‌تان ‌را به همراه تخفیف‌هایش به یک شرکت بیمه دیگر انتقال بدهید.

البته برای این‌کار باید مواردی را مدنظر داشته باشید:

عدم انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

در پاسخ به این پرسش که در ذهن بسیاری از مالکان خودرو وجود دارد، باید به روشنی بگوییم: «عدم انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، حین فروش خودرو هیچ مشکلی به‌وجود نمی‌آورد.

تنها اگر در زمان مناسب اقدامی در این خصوص صورت ندهید، در حقیقت تخفیف بیمه ثالث خود را از دست داده‌اید.» اما از نگاه قانون این انتقال یک انتخاب از سوی مالک خودر به حساب می‌آید و اجباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

همچنین در صورت عدم انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، و هم‌نام نبودن سند خودرو و بیمه‌ نامه شخص ثالث بازهم شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت‌های احتمالی به طرف مقابل طبق قوانین و تعهدات خود خواهد بود.

حتی می‌توان از بیمه شخص ثالث به‌عنوان وثیقه در دادگاه استفاده کرد. به بیان ساده‌تر تخفیف بیمه ثالث تنها هزینه سالانه تمدید بیمه را کاهش می‌دهد و تفاوتی در نوع خدمات پدید نمی‌آورد.

نکات مهم در زمان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، در نظر بسیاری از مالکان خودرو یک موضوع گُنگ و پرابهام است. دلیل این ابهام را نیز می‌توان اعمال تغییرات و اصلاحات جدید در قوانین طی هر سال دانست.

بر همین اساس در این بخش می‌کوشیم به چند سوال پرتکرار در این زمینه پاسخ بدهیم. پرسش‌هایی که تا حد زیادی در میان کسانی‌که قصد دارند درباره برگرداندن تخفیف بیمه اطلاعات کسب کنند، مشترک هستند.

۱- آیا انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید به‌صورت کامل صورت بگیرد یا انتقال بخشی از آن و حفظ بخش دیگر نیز امکان‌پذیر است؟

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، باید به‌صورت کامل انجام بشود و انتقال بخشی از آن به هیچ‌وجه امکان ندارد.

۲- آیا برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید یا اقوام درجه یک باید تا انقضای بیمه‌نامه صبر کرد؟

خیر. برای این کار نیازی به انتظار تا اتمام بیمه شخص ثالث تخفیف‌دار و انقضای آن نیست. اما باید توجه داشت که زمانی می‌توان تخفیف را به خودروی جدید منتقل کرد که زمان تمدید بیمه شخص ثالث آن خودرو فرارسیده باشد.

۳- آیا برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به فرزندان محدودیت سنی وجود دارد؟

بله، امکان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به فرزندانی که هنوز به سن هجده سال تمام نرسیده‌اند وجود ندارد.

۴- آیا در صورتی‌ که خودروی‌مان‌ را فروخته و تا مدتی قصد خرید خودروی جدید نداشته باشیم، می‌توانیم تا زمان خرید اتومبیل جدید، تخفیف بیمه شخص ثالث‌مان را حفظ کنیم؟

بله. برای این کار باید به نمایندگی یا دفتر مرکزی شرکت بیمه‌گر خود مراجعه و گواهی تخفیف سنوات بیمه شخص ثالث‌تان را دریافت کنید تا در زمان خرید خودروی جدید روی بیمه شخص ثالث آن اعمال شود.

البته توضیح ضروری این‌که اگر خودروی جدید شما صفرکیلومتر باشد، برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث باید تا سررسید انقضای بیمه ثالث صادر شده از سوی کارخانه که معمولا یک‌ساله است صبر کنید.

در قانون جدید این امکان نیز فراهم شده که اگر سابقه خسارتی نداشته باشید، در فاصله زمانی بین خرید ۲ خودرو، باز هم سالانه ۵ درصد تخفیف بیمه شامل حال‌تان بشود. در چنین شرایطی استفاده از مشاوره آنلاین مدیر بیمه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۵- آیا برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث حتما باید خودرو را فروخته باشیم؟

بله، فروش قطعی خودرو خارج از چارچوب‌های وکالتی و قول‌نامه‌ای برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، به خودروی جدید خود یا بستگان درجه اول الزامی است.

۶- آیا امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در شرایطی‌که تاریخ انقضای آن گذشته و تمدید نشده باشد وجود دارد؟

خیر. تخفیف بیمه‌نامه فاقد اعتبار و منقضی‌شده قابل انتقال نیست. پس باید توجه داشته باشید اگر بیمه شخص ثالث خودروی شما رو به اتمام است و قصد فروش و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، آن به خودروی جدید خودتان یا دیگر بستگان درجه یک را دارید، حتما آن‌را سر موعد مقرر تمدید کنید.

۷- اگر بیمه شخص ثالث را به‌صورت آنلاین خریداری کرده باشیم، چگونه می‌توانیم از صحت آن اطمینان حاصل کنیم؟

برای حصول اطمینان از صحت و اعتبار بیمه شخص ثالثی که به‌صورت آنلاین برای شما صادر شده می‌توانید به سایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سامانه سَنهاب مراجعه و تنها با چند کلیک صحت بیمه‌نامه را تائید کنید. بدیهی است در صورت عدم صحت بیمه‌نامه امکان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث  ، آن نیز وجود ندارد.

۸- آیا امکان تجمیع تخفیف بیمه‌نامه منتقل شده به خودروی جدید با تخفیف بیمه شخص ثالث خود آن وجود دارد؟

خیر، در این شرایط میزان تخفیف بیشتر از میان خودروی قبلی و جدید، سقف تخفیفی است که بیمه برای بیمه‌نامه شخص ثالث آن خودرو لحاظ می‌کند.

پیشنهاد مدیر بیمه

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث خودرو، مخصوصاً اگر سال‌های سال برای ذخیره کردن آن تلاش کرده باشید، امکانی است که هرگز پیشنهاد نمی‌کنیم با فروش خودرو آن‌ را از دست بدهید.

هم‌چنین با توجه به جزئیات و ریزه‌کاری‌های قانونی توصیه می‌شود پیش از فروش خودرو و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث، حتما از مشاوره‌های شرکت‌های معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند و برخوردار از سایت‌های ثبت‌شده هستند، بهره بگیرید.

توصیه میکنم پرسش خود را زیر این پست بنویسید و کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ شما را خواهند داد.

با وجود تلاش ما در جهت گردآوری یک نوشتار جامع درباره‌ی شرایط و نیازمندی‌های انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ بازهم این امکان وجود دارد که در شرایط خاص مدنظر شما یا انتقال اصلا ممکن نباشد یا قانون‌گذار پیش‌نیازهای آن در نظر نگرفته باشد.

بنابراین اگر احساس می‌کنید موضوعی در سابقه بیمه‌ای خودروی شما وجود دارد که می‌تواند مانع از انتقال آن براساس قوانین جدید شود، حتما پیش از هر اقدامی از مشاوره افراد آگاه و یا کارشناسان مدیر بیمه کمک بگیرید تا امکان تخفیفی که برای شما فراهم شده از بین نرود.

 

Source:bimebazar.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]