بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ،رئیس کل بیمه‌ی مرکزی از ۱۰۰ درصدی بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ، تمامی وسایل نقلیه از سیزدهم آذر تا پایان روز دوم دی ماه سال ۱۴۰۰ خبر داد.

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ،طبق بخشنامه جدید بیمه مرکزی، تمام شرکت‌های بیمه ملزم شده‌اند از ۱۳ آذر تا ۲ دی ماه ۱۴۰۰ در راستای ترویج فرهنگ بیمه و با در نظر گرفتن شرایط خاص همه گیری ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر ناشی از تحریم‌های ظالمانه، شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند تا از دریافت جرایم وسایل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه نامه خودداری کنند.

بنابراین تمام خودروها از ۱۳ آذر تا ۲ دی ماه، شامل بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ، به صورت 100 درصد خواهند شد و صاحبان آنها می‌توانند در این فرصت یک ماهه، برای تمدید بیمه‌ نامه شخص ثالث خود، بدون احتساب جریمه دیرکرد اقدام کنند.


بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ،طرح بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث شامل کدام وسائل نقلیه می‌شود؟

مالکان تمام وسایل نقلیه، ازجمله خودروهای سواری، تاکسی، کامیون، اتوبوس و موتورسیکلت می‌توانند بدون پرداخت بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ، خود را تمدید کنند.

به این ترتیب تمام افرادی که بلافاصله بعد از انقضای بیمه‌ نامه خود نسبت به تمدید آن اقدام نکرده‌اند و مشمول جریمه‌ دیرکرد شده‌اند، اگر در این مدت بیمه ثالث خود را تمدید کنند، لازم نیست مبلغی به عنوان جریمه بپردازند. البته لازم به ذکر است مهلت اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ،برای خودروها فقط تا ۲ دی ماه سال جاری است و افرادی که بعد از زمان مقرر اقدام به تمدید بیمه ثالث خود می‌کنند، مثل گذشته باید جریمه دیرکرد را بپردازند.

البته توجه داشته باشید که این طرح تنها شامل بیمه‌نامه‌های یک ساله است. یعنی رانندگانی که قصد خرید بیمه شخص ثالث کوتاه مدت، مثلا سه ماهه یا شش ماهه را داشته باشند، نمی‌توانند از بخشودگی جرائم آن بهره‌مند شوند.


بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ،جریمه دیرکرد بیمه ثالث چه قدر است؟

بیمه شخص ثالث بیمه ای اجباری است که نداشتن یا عدم تمدید آن عواقب جبران ناپذیری برای رانندگان در پی خواهد داشت. اعمال جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی،  انتقال خودرو به پارکینگ، پرداخت خسارات مالی و جانی ثالث توسط راننده مقصر و پرداختبخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ، از نتایج عدم تمدید بیمه ثالث است.

سوال اصلی اینجاست که اگر در مهلتی که برای بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث مقرر شده، بیمه نامه ثالث خود را تمدید نکنید چه میزان باید جریمه پرداخت کنید؟

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ، به شکل روزانه محاسبه میشود و مبلغ آن برای انواع خودروها به شرح زیر است:

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه دیرکرد روزانه 1400 (تومان)
سواری -کمتر از چهار سیلندر 5,308
سواری -پیکان، پراید و سپند 6,286
سواری -سایر چهار سیلندرها 7,390
سواری -بیش از چهار سیلندرها 8,270
موتورسیکلت گازی 1,318
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر 1,610
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا 1,768
موتورسیکلت سه چرخ 1,902
بارکش تا 1 تن 6,503
بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن 7,830
بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن 9,911
بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن 12,698
بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن 14,776
بارکش بیش از 20 تن 15,660

البته حداکثر جریمه دیرکردی که به یک خودرو تعلق می‌گیرد، به اندازه ۳۶۵ روز است. یعنی اگر بیش از یک سال بیمه نامه ثالث نداشته یا آن را تمدید نکرده باشید، فقط به اندازه یک سال باید جریمه پرداخت کنید.

از آنجا که رانندگان برای خرید بیمه شخص ثالث باید حق بیمه قابل توجهی را بپردازند، اگر بیمه ثالث خود را تمدید نکنند باید علاوه بر حق بیمه، جریمه  5 هزار تا 3 میلیون تومانی را پرداخت کنند. به این ترتیب اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ، بهترین فرصت برای حذف جریمه دیرکرد و پرداخت هزینه کمتر خواهد بود.


بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث

همانطور که گفتیم، از ۱۳ آذر تا ۲ دی ماه ۱۴۰۰ امسال بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث شده است. پس بهتر است از این فرصت ۲۰ روزه برای تمدید بیمه شخص ثالث خود با قیمتی کمتر اقدام کنید.

برای خرید بیمه شخص ثالث و یا تمدید بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ، میتوانید به سایت مدیر بیمه مراجعه کنید. به منظور مشاوره برای خرید بهترین بیمه ثالث و انتخاب مناسب‌ترین آن با توجه به آخرین تغییرات و طرح‌های مختلف بیمه‌ای با کارشناسان بیمه‌ای مدیر بیمه تماس حاصل فرمایید.

 

source :azki.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]