بیمه آتش سوزی ساختمان ،هر ساله اخبار متعددی در مورد حوادث آتش‌ سوزی از گوشه و کنار کشورمان به ویژه در تهران می‌شنویم؛ به‌صورتی‌که سالانه در کشور حدود پنجاه هزار حادثه آتش‌سوزی رخ می‌دهد. بیمه آتش سوزی ساختمان ،با وجود این نرخ نفوذ بیمه آتش‌سوزی در میان مردم در بین بیمه‌های عمومی، در پایین‌ترین رتبه قرار دارد. بیمه آتش سوزی ساختمان ،ر سال 95 شاهد حادثه ناگوار آتش‌سوزی پلاسکو بودیم. بیمه آتش سوزی ساختمان ،جدا از اتفاقات غم‌انگیز از دست دادن هم‌وطنانمان، خسارات مالی جبران‌ناپذیری نیز به تعداد زیادی از شهروندان و در نتیجه به اقتصاد کشور وارد شد.بیمه آتش سوزی ساختمان ، کسبه این ساختمان با اینکه می‌توانستند با پرداخت مبلغی ناچیز اموال خود را تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار دهند، به دلیل بی‌اطلاعی یا سهل‌انگاری متحمل خسارتی جبران‌ناپذیر شدند که تأثیری قابل ملاحظه بر آینده حرفه‌ای و شخصیشان گذاشت.

بیمه آتش سوزی ساختمانبا توجه به شرایط مناسب و حق بیمه بسیار ناچیز بیمه آتش‌سوزی، خرید این بیمه به شدت توصیه می‌شود؛ به ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران که نه نظارت جدی بر ساخت‌و‌ساز ساختمان‌های جدید آن می‌شود و نه موارد ایمنی در سازه‌های قدیمی آن مورد بازرسی و توجه قرار می‌گیرد. بیمه آتش سوزی ساختمان ،حادثه آتش‌سوزی در شهری مانند تهران می‌تواند با توجه به تراکم بالای شهری پیشروی سریعی در منطقه داشته باشد و خسارات ورای تصوری به بار آورد. در ادامه به توضیحاتی در مورد بیمه آتش‌سوزی خواهیم پرداخت که به‌صورت شفاف لزوم و به صرفه بودن خرید این بیمه‌ نامه را توجیه می‌کند.

پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی

بیمه آتش سوزی ساختمان ،بیمه آتش‌سوزی چه خطراتی را پوشش می‌دهد؟

بیمه آتش سوزی ساختمان ، نیز مانند بیمه بدنه دو دسته از خسارات را پوشش می‌دهد؛ خسارات اصلی و خسارات اضافی که البته هر دو دسته تنها خسارات مالی را تحت پوشش قرار می‌دهند و هیچ تعهدی نسبت به خسارات جانی ندارند.

پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزیخطرات اصلی

خسارات اصلی تحت پوشش بیمه آتش سوزی ساختمان ، جزو لاینفک این بیمه‌نامه هستند و به صورت مجموعه زیر ارائه می‌شوند:

پوشش‌های اضافی بیمه آتش‌سوزیخطرات اضافی یا تبعی

دسته‌ای از خسارات هستند که باید پوشش آن‌ها را به صورت جداگانه خریداری و به بیمه‌نامه اضافه کرد. در واقع مؤثرترین عامل در تعیین قیمت نهایی حق بیمه آتش سوزی ساختمان ، خطرات اضافی هستند که بیمه‌گزار آن‌ها را انتخاب می‌کند. برای خرید هر کدام از پوشش‌های اضافی خرید خطرات اصلی الزامی است. اغلب شرکت‌های بیمه تمامی خطرات اضافی را ارائه نمی‌دهند و تعداد محدودی را تحت پوشش قرار می‌دهند. ولی در حالت کلی خسارات اضافی به شرح زیر می‌باشند:

خرید پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزیمتقاضی خرید بیمه باید با در نظر گرفتن شرایط مورد بیمه و شرایط شخصی خود پوشش‌های اضافی مورد نظر را انتخاب و خریداری کند. برای مثال برای کسی که اموالش در نزدیکی فرودگاه نیستند خرید پوشش سقوط هواپیما معنایی ندارد. همچنین برای کسانی که در مناطق سردسیر ساکن هستند پوشش ریزش سقف ناشی از سنگینی برف گزینه مناسبی است.

بیمه آتش سوزی ساختمان

بیمه آتش سوزی ساختمان ،انواع اموال بیمه‌شده در بیمه ‎آتش‌سوزی

اموال و ساختمان‌ها در بیمه آتش سوزی ساختمان ، به سه دسته تقسیم می‌شوند:

استثنا: اوراق بهادار، پول نقد و از این دست اموال تحت پوشش بیمه آتش سوزی ساختمان ، قرار نمی‌گیرند مگر این‌که در بیمه‌نامه چیزی غیر از این ذکر شده باشد.

شرایط بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی ساختمان

انواع شرایط بیمه‌نامه آتش‌سوزی

بیمه آتش سوزی ساختمان ، شرایط مختلفی دارد که بیمه‌گر با توجه به شرایط بیمه‎گزار ممکن است مورد خاصی را پیشنهاد دهد. انواع شرایط بیمه‌نامه آتش‌سوزی به شرح زیر هستند:

نرخ بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی ساختمان

عوامل موثر بر نرخ بیمه آتش‌سوزی

عوامل متعددی بر حق بیمه آتش‌سوزی تاثیرگذارند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

نرخ پوشش اضافی بیمه آتش سوزیخطرات اضافی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بیمه آتش سوزی ساختمان ، شامل یک سری خطرات اصلی و یک سری خطرات اضافی می‌شود که برای تهیه آن‌ها باید هزینه آن را به‌طور جداگانه پرداخت کرد. بعضی از این خطرات تأثیر زیادی بر افزایش حق بیمه دارند. برای مثال پوشش اضافی رانش زمین می‌تواند حق بیمه را به 5 برابر افزایش دهد. البته نحوه تاثیرگذاری این پوشش‌ها بر حق بیمه در شرکت‌های مختلف به صورت‌های متفاوتی محاسبه می‌شود و در مجموع حق بیمه آتش سوزی ساختمان ، به اندازه‌ای کم است که شاید این چندین برابر شدن نیز مبلغ قایل توجهی نشود.

نرخ شرایط بیمه آتش سوزیشرایط بیمه‌نامه

شرایط بیمه‌نامه نیز با توجه به توضیحاتی که پیش‌تر مطرح کردیم تاثیر به‌سزایی بر حق بیمه می‌گذارد؛ به‌ویژه در مقیاس صنعتی. برای مثال هزینه حق بیمه در شرایط جایگزینی و بازسازی بالاتر از شرایط ثابت است و آن هم به دلیل امتیازاتی است که بیمه‌گر به بیمه‌گزار اعطا می‌کند. برای مثال شرکت بیمه برای بیمه با شرایط فرست لاست تخفیفی در نظر می‌گیرد.

تخفیف بیمه آتش سوزیتخفیفات بیمه‌ آتش‌سوزی

تخفیف بیمه آتش‌سوزی نیز مانند تخفیف بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه صورت‌های مختلفی دارد. هر شرکت بیمه ممکن است تعداد محدودی از این تخفیفات را ارائه دهد و یا حتی بر حسب شرایط تخفیفاتی خارج از لیست زیر را برای بیمه‌گزاران در نظر بگیرد.

تعیین قیمت بیمه آتش سوزیمیزان ریسک

این مورد نیز در دو حالت بررسی می‌شود که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نرخ بیمه آتش سوزی بر اساس متراژ ساختمانارزش بنا و موجودی

در بیمه آتش سوزی ساختمان ، ارزش ساخت بنا مهم است نه ارزش زمین. طبعاً ملکی که ارزش ساخت بنا در آن بیشتر باشد سرمایه بیشتری محسوب می‌شود و باید حق بیمه بالاتری را بپردازد. همچنین لوازم و اقلام موجود در بنا نیز ارزشی دارند که در سرمایه کلی منظور می‌گردد. در ساختمان‌های مسکونی ارزش لوازم منزل، در ساختمان‌های غیرصنعتی ارزش دکوراسیون و موجودی انبار و در ساختمان‌های صنعتی ارزش تأسیسات و ماشین‌آلات به ارزش بنا اضافه می‌گردد.

همچنین در شرایطی که فرد مستأجر است می‌تواند تنها لوازم منزل خود را تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار دهد و با این روش از مبلغ حق بیمه بکاهد.

بیمه آتش سوزی کوتاه مدتمدت زمان بیمه‌نامه

بیمه آتش سوزی ساختمان ، می‌تواند بلندمدت، یک‌ساله یا کوتاه‎مدت باشد. در بیمه‌نامه‌های یک‌ساله که شرایط مشخص است. حق بیمه در بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت براساس درصدی از حق بیمه یک‌ساله محاسبه می‌شود؛ به این صورت که هر چه تعداد روزها بیشتر باشد صرفه اقتصادی بیشتری دارد. برای مثال ممکن است برای 5 روز بیمه آتش سوزی ساختمان ، 5% حق بیمه سالانه و از 6 روز تا 15 روز 10% حق بیمه سالانه به عنوان حق بیمه تعیین شود. در صورت تمکن مالی و ثبات شرایط، خرید این نوع بیمه‌نامه بلندمدت اقتصادی‌تر است. در این نوع بیمه‌نامه سرمایه بیمه‌شده بدون دریافت هیچ‌گونه حق بیمه اضافی به صورت خودبه‌خود افزایش می‌یابد و بسته به شرایط خصوصی درج‌شده در بیمه‌نامه شرکت بیمه، درصدی از تورم بر آن اعمال می‌شود.

خرید بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی ساختمان

مراحل خرید بیمه آتش‌سوزی

اعلام سرمایه توسط متقاضی خرید بیمه

در این حالت متقاضی خرید بیمه آتش سوزی ساختمان ، با پر کردن فرمی که برای هر یک از شرکت‌های بیمه به طرز متفاوتی طراحی شده است، کل سرمایه‌ای که قصد بیمه کردن آن را دارد (بنا و لوازم) را به شرکت بیمه اعلام می‌کند.

بررسی فرم پیشنهادی توسط نماینده بیمه

نمایندگی درخواست متقاضی بیمه را بررسی می‌کند. در این شرایط دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد؛ یا کارشناس برای ارائه گزارشی نسبت به سرمایه متقاضی بیمه به محل مورد بیمه اعزام می‌شود و یا به اظهارات بیمه‌گزار استناد می‌کند.

برای بیمه ساختمان‌های صنعتی و غیرصنعتی اعزام کارشناس به محل حتمی است؛ اما در مورد ساختمان‌های مسکونی در دو حالت زیر اغلب کارشناسی لازم نیست:

توافق متقاضی بیمه و نماینده بیمه در مورد سرمایه تخمین‌زده شده

در صورتی‌که متقاضی خرید بیمه آتش سوزی ساختمان ، و نماینده بیمه در مورد سرمایه مورد بیمه به توافق برسند بعد از پرداخت حق بیمه، بیمه‌نامه صادر می‌شود. در غیر این صورت نماینده بیمه فرم پیشنهادی را تغییر می‌دهد و به متقاضی بیمه ارائه می‌دهد. در این حالت اگر متقاضی موافق بود بیمه‌نامه صادر می‌شود و اگر موافق نبود نماینده بیمه فرم پیشنهادی را رد می‌کند.

خرید آنلاین بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی ساختمان

خرید آنلاین بیمه آتش‌سوزی

از طریق وب‌سایت مدیر بیمه می‌توان بیمه آتش سوزی ساختمان ، را به‌صورت آنلاین خریداری کرد؛ این کار با پاسخ دادن به چند سوال ساده امکان‌پذیر است. این کار برای شما مزیت‌های گوناگونی دارد:

 

نحوه خرید بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی ساختمان

نحوه خرید آنلاین بیمه آتش‌سوزی

در ادامه به توضیح مراحل خرید بیمه آتش سوزی ساختمان ، از سامانه مدیر بیمه می‌پردازیم:

تحویل بیمه نامه آتش سوزیبعد از تکمیل فرآیند خرید، از طرف تیم مدیر بیمه با شما تماس گرفته می‌شود تا هماهنگی‌های لازم جهت ارسال بیمه‌نامه انجام گیرد. توجه داشته باشید که ارسال بیمه‌نامه به محل مورد نظر شما رایگان است. همچنین خرید از سامانه مدیر بیمه هیچ هزینه اضافه‌ای نسبت به خرید از نمایندگی ندارد و قیمت‌ها یکسان هستند.

خسارت بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی ساختمان

دریافت خسارت بیمه آتش‌سوزی

بعد از بروز خسارت ناشی از خطرات تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی می‌توان طی چند روز (معمولاً 5 روز) گزارش بروز خسارت را به شرکت بیمه ارائه داد. در این شرایط شرکت بیمه کارشناسی را به محل مورد بیمه اعزام می‌کند تا میزان خسارت وارده را برآورد کند و بعد از ارائه گزارش کارشناس، در صورت توافق طرفین بر سر مبلغ خسارت، مراحل پرداخت طی می‌شود.

نارضایتی از خسارت پرداختی بیمه آتش سوزیدر صورتی‌که طرفین بیمه‌گر و بیمه‌گزار بر سر مبلغ خسارت به توافق نرسند، مسئله را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهند.مدیر بیمه حل اختلاف در چنین حالتی به این صورت است که سه کارشناس موضوع را بررسی می‌کنند و به اجماع می‌رسند. هر یک از طرفین یک کارشناس را انتخاب می‌کند و دو کارشناس منتخب کارشناس سوم را انتخاب ‌می‌کنند.

خسارت عمدی در بیمه آتش سوزیدر صورتی که مشخص شود بیمه‌گزار عمداً موجب آتش‌سوزی مورد بیمه شود تا بتواند از طریق دریافت مبلغ خسارت از شرکت بیمه سودجویی کند، نه تنها هیچ خسارتی به او پرداخته نمی‌شود بلکه ممکن است از طریق مراجع قانونی نیز مورد پیگرد قرار گیرد. بیمه آتش سوزی ساختمان ، همچنین در مواردی که حادثه آتش‌سوزی مشکوک به عمدی بودن است، روند پرداخت خسارت ممکن است تا چند سال به طول بیانجامد.

اعلام سرمایه بالاتر در بیمه آتش سوزیاگر بیمه‌گزار ارزش املاک و اموال خود را بیش از مقدار واقعی اعلام کرده باشد در هنگام بروز خسارت و بعد از بازبینی کارشناس، هزینه‌ای برابر ارزش واقعی املاکش به او داده می‌شود و نه بیشتر. در واقع این کار نه تنها سودی برای بیمه‌گزار ندارد که بیمه‌گزار باید ماهانه هزینه اضافه‌ای را بابت پرداخت حق بیمه خود صرف کند.

اعلام افزایش ریسک در بیمه آتش سوزیدرصورتی‌که ریسک مورد بیمه بالاتر رفته باشد و خسارتی ناشی از خطرات تحت پوشش بیمه‌نامه آتش‌سوزی بروز نماید ممکن است شرکت بیمه هیچ هزینه‌ای بابت خسارت وارد شده تقبل نکند. بیمه آتش سوزی ساختمان ،برای مثال اگر در بیمه‌گزار در انباری که حاوی مواد اولیه تولیدی لباس است مواد مشتعل بگذارد و این را به بیمه‌گر اطلاع ندهد در صورت بروز حادثه ممکن است نتواند هیچ خسارتی دریافت کند.

 

Source :bimito.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]