بیمه ثالث خودرو ،تا قبل از سال 1314 هیچ شرکت بیمه‌ای که داخلی باشد در ایران وجود نداشت و بازار بیمه کشور در اختیار شرکت‌های خارجی بود تا این که شرکت بیمه ایران در آبان ماه همین سال رسماً تاسیس شد و به این ترتیب عنوان نخستین شرکت بیمه در کشور را از آن خود کرد.بیمه ثالث خودرو ، بیمه ایران تجربه بسیاری در زمینه خدمت‌رسانی در انواع رشته‌های بیمه‌ای دارد همین موضوع باعث شده تا بیمه‌گزاران اطمینان زیادی نسبت به این شرکت داشته باشند. بیمه ثالث خودرو ،در حال حاضر بیشترین سهم بازار ‌ بیمه ثالث خودرو ، متعلق به بیمه ایران است در واقع این شرکت بیشترین تعداد بیمه ثالث خودرو ، را صادر می‌کند که این موضوع هم نشان‌دهنده سابقه خوب این شرکت است و هم اهمیتی که بیمه ثالث خودرو ، دارند. بیمه ثالث خودرو ،، بیمه اجباری خودرو است و همه رانندگان موظف به تهیه آن هستند و به ازای هر روزی که در تهیه و تمدید آن تاخیر داشته باشند جریمه می‌شوند. این بیمه خسارت‌های جانی و مالی افراد زیان‌دیده و همچنین خسارت‌های جانی راننده مقصر را جبران می‌کند به همین دلیل می‌گوییم نداشتن این بیمه ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.


بیمه ایران شخص ثالثچرا افراد بیمه ثالث خودرو ایران را انتخاب می‌کنند؟

همه رانندگان وسیله نقلیه مسئول حوادث و اتفاق‌های مربوط به آن هستند به این ترتیب اگر در اثر برخورد خودرو با افراد و خودروهای دیگر خسارت مالی یا جانی به آن‌ها وارد شود راننده مقصر موظف است خسارت‌های ایجادشده را جبران کند. در برخی موارد خسارت‌های ایجادشده به حدی سنگین است که ممکن است از توان راننده مقصر خارج باشد. بیمه ثالث خودرو ، برای جبران همین خسارت‌ها به وجود آمده است به این ترتیب که با خرید بیمه ثالث خودرو، شرکت بیمه متعهد می‌شود در صورت وقوع حادثه، خسارت ایجادشده را به افراد زیان‌دیده پرداخت کند.

حال چه می‌شود اگر بیمه ثالث خودرو ، نداشته باشیم؟ همان طور که گفتیم داشتن بیمه ثالث برای دارندگان وسیله نقلیه اجباری است و تردد بدون این بیمه جرم محسوب می‌شود. عواقب اصلی نداشتن بیمه ثالث خودرو ، عبارتند از:

حال که به اهمیت داشتن بیمه خودرو پی بردیم در اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا باید بیمه ثالث خودرو ، را از بیمه ایران تهیه کنیم؟ دلایل زیادی برای انتخاب بیمه شخص ثالث ایران وجود دارد که ما در اینجا به چند مورد مهم و کلی آن اشاره می‌‌کنیم.

محاسبه بیمه شخص ثالث ایران

محاسبه بیمه ثالث خودرو ایران

حق بیمه هر سال توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود و مبلغ آن هم بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر خودرو مشخص می‌گردد. اما این مبلغ حق بیمه نهایی بیمه ثالث خودرو ، نبوده و قیمت نهایی این بیمه در نهایت با توجه به عواملی مانند کاربری خودرو، تخفیف عدم خسارت، سقف پوشش‌های بیمه‌نامه و جریمه دیرکرد بیمه ثالث خودرو تعیین می‌شود.

کاربری خودرو: برای این که کاربری خودرو را بررسی کنیم باید ببینیم راننده چه استفاده‌هایی از خودرو می‌کند. برای مثال خودروهای تاکسی، بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند و طبیعی است که حق بیمه ثالث خودرو برای این خودروها نسبت به خودروهایی که کاربری عادی دارند بیشتر باشد. حق بیمه شخص ثالث در سال 99 برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی و مسافرکش شخصی درون‌شهری، 10 درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون‌شهری، 20 درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.

تخفیف عدم خسارت: شرکت‌های بیمه از جمله بیمه ایران برای رانندگانی که دچار سوانح رانندگی نشوند و از بیمه شخص ثالث خود خسارت دریافت نکنند تخفیف عدم خسارت در نظر می‌گیرد. این تخفیف به صورت درصد در بیمه‌نامه قابل مشاهده است.

سقف تعهدات بیمه: منظور از سقف تعهدات بیمه‌نامه همان حداکثر تعهد مالی و جانی بیمه ایران است.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث: همان طور که گفتیم با توجه به اجباری بودن خرید بیمه شخص ثالث، چنانچه بیمه‌گزار بیمه خود را به موقع تمدید نکند جریمه می‌شود و در نتیجه قیمت بیمه افزایش می‌یابد.

مدت اعتبار بیمه‌نامه: در حالت کلی اعتبار بیمه ثالث خودرو یک سال است اما در صورتی که بیمه‌گزار تمایل داشته باشد می‌تواند این بیمه را به صورت روزشمار تهیه کند. در حال حاضر بیمه ایران این امکان را فراهم کرده که افراد بیمه ثالث خودرو را به صورت کوتاه‌مدت و با اعتبار 3، 6 و 9 ماه از این شرکت خریداری کنند. اما در کل خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون‌ به‌ صرفه‌‌تر است؛ زیرا قیمت بیمه‌نامه شش ماهه از نصف قیمت بیمه‌نامه یک ساله بیشتر است.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث ایران پوشش‌های بیمه ثالث خودرو ایران

خسارات جانی و مالی واردشده به اشخاص زیان‌دیده با بیمه ثالث خودرو جبران می‌شود. همچنین خسارت‌های جانی که برای راننده مقصر به وجود می‌آید تحت پوشش این بیمه است. سقف پوشش جانی بیمه ثالث خودرو ، بر اساس نرخ دیه‌ای است که هر سال از سوی قوه قضاییه اعلام می‌شود؛ بنابراین سقف پوشش جانی چیزی نیست که بیمه‌گزار بتواند در آن تغییری ایجاد کند. اما بیمه‌گزار می‌تواند میزان پوشش مالی را به انتخاب خود تعیین کند و در صورت تمایل سقف آن را افزایش دهد.

حال چرا باید پوشش مالی بیمه ثالث را افزایش دهیم؟ برای درک این موضوع فرض کنید بیمه‌گزاری که پوشش مالی پایه یعنی 11 میلیون تومان را انتخاب کرده در تصادف با یک خودرو پژو 206 مقصر شناخته شود و همچنین 15 میلیون تومان خسارت به خودرو 206 وارد کند. در این صورت شرکت بیمه میزان خسارت را حداکثر تا 11 میلیون تومان پرداخت می‌کند و راننده مقصر باید 4 میلیون تومان از مابقی خسارت را از جیب بپردازد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم به پوشش مالی 11 میلیون تومان بسنده نکنید و سقف پوشش مالی بیمه‌نامه را افزایش دهید.

تخفیف‌های بیمه شخص ثالث ایرانتخفیف‌های بیمه ثالث خودرو ایران

یکی از تخفیف‌هایی که شرکت‌های بیمه برای بیمه ثالث خودرو ، در نظر می‌گیرند تخفیف عدم خسارت است. این تخفیف برای خودروهایی که در مدت اعتبار بیمه‌نامه از شرکت بیمه خسارت دریافت نکرده باشند اعمال می‌شود. نکته‌ای که دانستن آن ممکن است برای بیمه‌گزاران مهم باشد این است که با یک بار تصادف، همه تخفیف‌های بیمه از بین نمی‌رود و میزان تخفیف به صورت پلکانی کاسته می‌شود. نحوه محاسبه تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث خودرو ، به شرح زیر است:

سال 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
میزان تخفیف (درصد) 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70

تخفیف دیگری که شرکت‌های بیمه برای بیمه ثالث خودرو ، در نظر می‌گیرند تخفیف خودرو صفر کیلومتر است. بیمه ایران نیز مانند سایر شرکت‌ها برای خودروهای صفر کیلومتر 5 درصد تخفیف بیمه شخص ثالث اعمال می‌کند.

 دریافت خسارت بیمه شخص ثالث ایران

روند دریافت خسارت بیمه ثالث خودرو ایران

در ابتدا باید بدانیم با توجه به نوع و شرایط تصادف، نحوه دریافت خسارت می‌تواند متفاوت باشد.گاهی برای دریافت خسارت نیاز به ارایه کروکی نیست؛ مثلا در مواردی که حادثه منجر به خسارت جانی نشود، طرفین تصادف در مورد مقصر اختلاف‌نظر نداشته باشند و خسارت مالی کمتر از 11 میلیون تومان باشد. اما در مواردی هم داشتن کروکی برای دریافت خسارت لازم است. حال دو نوع کروکی داریم: کروکی سازشی و غیرسازشی. اگر بعد از وقوع خسارت، مدارک طرفین حادثه کامل باشد، دو طرف تصادف با هم توافق داشته باشند و خسارت ایجادشده مالی باشد آن وقت به کروکی سازشی نیاز است. اما در صورت کامل نبودن مدارک، توافق نداشتن دو طرف حادثه و وقوع آسیب بدنی و … باید از صحنه تصادف کروکی غیرسازشی تهیه شود.

روند دریافت خسارت مالی بیمه ثالث خودرو ایران

برای دریافت خسارت مالی لازم است زیان‌دیده به اداره خسارت بیمه ثالث خودرو ، مراجعه کرده و فرم اعلام خسارت را تکمیل کنند. سپس شرکت بیمه مدارک مربوطه را از مراجعه‌کننده تحویل می‌گیرد و اعتبار بیمه‌نامه راننده مقصر را بررسی می‌کند. بعد از این که اعتبار بیمه‌نامه راننده مقصر تایید شد برگه اعلام خسارت مالی بیمه ثالث خودرو ، به مراجعه‌کننده داده می‌شود تا وی از مواضع آسیب‌دیده خودرو عکس تهیه کند. سرانجام بعد از این که میزان خسارت برآورد شد کارشناس بیمه برگه اعلام خسارت مالی شخص ثالث را امضا می‌کند. در گام آخر زیان‌دیده حواله خسارت را به بانک می‌برد و مبلغ خسارت را دریافت می‌نماید. موقع دریافت خسارت مالی بیمه ثالث خودرو ، به نکات زیر توجه کنید:

برای این که خسارت ایجادشده بدون کروکی توسط شرکت بیمه پرداخت شود لازم است راننده هر دو خودرو در شعبه پرداخت خسارت حاضر شوند.

برای دریافت خسارت مالی با کروکی سازشی زیان‌دیده می‌تواند به همراه مدارک و ماشین خود به بیمه مراجعه کند و پرونده تشکیل دهد.

درصورتی که خودرو دارای لوازم و قطعات تعویضی باشد، تحویل قطعات داغی به اداره خسارت بیمه ثالث خودرو لازم است.

روند دریافت خسارت جانی بیمه ثالث خودرو ایران

در صورتی که خسارت ایجادشده جانی باشد لازم است راننده مقصر، شخص مصدوم و یا وراث متوفی به اداره خسارت بیمه ثالث خودرو بروند و فرم اعلام خسارت را تکمیل کنند. سپس بعد از این که اعتبار بیمه‌نامه راننده مقصر تایید شد اداره خسارت طی نامه‌ای از دادگاه درخواست ارسال مدارک موردنیاز را می‌کند. در گام بعد کارشناس اداره خسارت، مدارک را بررسی می‌نماید. حال اگر شخص آسیب‌دیده مصدوم شده باشد کارشناس بیمه رای صادر شده در دادگاه و گزارش پزشکی قانونی را بررسی می‌کند و میزان خسارت تعیین می‌گردد. اگر حادثه منجر به فوت شده باشد، مبلغ خسارت بر اساس نرخ دیه تعیین و پرداخت می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث ایران

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه ثالث خودرو ایران

مدارک لازم برای دریافت خسارت مالی بیمه ثالث خودرو ایران

برای دریافت خسارت علاوه بر پر کردن فرم اعلام خسارت لازم است که مدارک زیر را نیز به همراه داشته باشید:

مدارک لازم برای دریافت خسارت جانی بیمه ثالث خودرو ایران

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث ایرانچگونه بیمه ثالث خودرو ایران را آنلاین بخرم؟

با توجه به اهمیتی که بیمه ثالث خودرو دارند بهتر است تمدید این بیمه را به تعویق نیندازید و بیمه‌ نامه را قبل از روز آخر اعتبار آن تمدید کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. اگر می‌خواهید این بیمه را در زمان مناسبی تمدید کنید باید بدانید بهترین زمان برای تمدید بیمه شخص ثالث یک هفته قبل از تاریخ سررسید بیمه‌نامه است. اما چگونه می‌توانیم بیمه ثالث خودرو را مطابق نیاز خود تهیه کنیم؟ در گذشته خرید بیمه ثالث خودرو ایران تنها از طریق مراجعه به نمایندگی‌های این شرکت ممکن بود اما در حال حاضر می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز و در هر مکانی که هستید بیمه ثالث خودرو را به صورت آنلاین تهیه کنید. برای خرید اینترنتی بیمه ثالث خودرو کافی است به سایت مدیر بیمه  وارد شوید و اطلاعات اتومبیل خود از جمله نوع، برند و سال ساخت خودرو را وارد کنید. سپس در ادامه از شما خواسته می‌شود نام شرکت بیمه قبلی و تاریخ شروع و اتمام بیمه‌نامه‌ای که قصد تمدید آن را دارید تکمیل کنید. در نهایت با وارد نمودن درصد تخفیف بیمه ثالث خودرو و حوادث راننده که روی بیمه‌نامه شما درج شده، وارد صفحه استعلام قیمت می‌شوید. بیمه ایران پوشش مالی بیمه ثالث را تا سقف 220 میلیون تومان ارایه می‌دهد. بنابراین در این قسمت می‌توانید سطح تعهد مالی بیمه‌نامه را افزایش دهید و در نهایت قیمت بیمه شخص ثالث ایران و سایر شرکت‌های بیمه را با هم مقایسه کنید و در خصوص خرید خود تصمیم بگیرید. با خرید بیمه ثالث خودرو از مدیر بیمه تا ساعت 21 در روزهای عادی و تا ساعت 19 در روزهای پنجشنبه و تعطیل، بیمه‌نامه شما همان روز صادر می‌شود.

 

Source :bimito.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]