بیمه سرقت ،با وجود استفاده‌ از سیستم‌های پیشرفته‌ دزدگیر در کارخانه‌‌ها، منازل‌ و واحدهای ‌تجاری، برای جلوگیری از سرقت ، دزدان‌ حرفه‌ ای همچنان‌ به‌ کار خود ادامه‌ می‌‌دهند؛بیمه سرقت ، هر ساله‌ در سراسر دنیا، وجوه‌ نقد، جواهر آلات‌ و اشیاء قیمتی به‌ وسیله‌ دزدان‌ به‌ سرقت‌ می‌رود و این ‌سرقت‌ها مبالغ‌ سرسام ­آوری را در بر می‌گیرد و بیمه سرقت ، می‌تواند جبران کننده این مبالغ باشد.

از جمله‌ گروه‌های فعال‌ در این‌ زمینه‌ که می‌‌توان‌ از آنها نام‌ برد:بیمه سرقت ، سارقان‌ منازل‌ مسکونی، سارقان‌ بانک‌ها و جواهر فروشی‌ها، دزدان‌ انبارهای کالا، سارقان‌ مسلح‌، دله‌ دزدان‌ فروشگاه‌ها، کیف‌ زن‌ها، جیب برها و … می‌باشند.

با توجه‌ به خسارت‌های هنگفتی که‌ این‌دزدی‌ها برای انسان‌ها به وجود می‌‌آورد،بیمه سرقت ، برای اولین‌ بار در حدود یک‌ صد سال‌ پیش‌، مؤسسه‌ لویدز لندن‌ اقدام‌ به‌ ارائه‌ بیمه سرقت کرد.


سرقت چیست؟

دزدی یا سرقت در حقوق کیفری به گرفتن غیرقانونی اموال دیگران بدون رضایت آنها می‌گویند. بیمه سرقت ،به کسی که عمل دزدی را انجام می‌دهد دزد می‌گویند.

یکی از قدیمی ترین جرائم که همراه با پیدایش مفهوم مالکیت در جوامع بشری به وجود آمده و معمولاً مجازاتهای سختی هم برای مرتکبین آن در نظر گرفته شده است، جرم سرقت می‌باشد.


بیمه سرقت چیست؟

بیمه ایست که خسارت‌های‌ به وجود آمده در اثر سرقت‌ (همان فقدان‌ کالا) و همچنین خسارت‌های‌ به وجود آمده در اثر سرقت‌ به ‌اشیاء مورد بیمه‌ و یا خسارت‌های‌ وارد به‌ محلی که‌ اشیاء مورد بیمه‌ در آن‌ قرار دارد، را تحت‌ پوشش‌ قرار می‌دهد.

به‌ صورت کلی پوشش‌ بیمه‌ دزدی و سرقت‌ را می‌توان‌ به‌ سه‌ دسته‌ کلی تقسیم‌ کرد:

در بیمه سرقت ، خطر دزدی و خسارت‌هایی که‌ در اثر دزدی به‌ بیمه‌گذار وارد می‌شود، بیمه‌ می‌گردد. معمولا بیمه‌ دزدی با سایر بیمه ‌نامه‌ها ترکیب‌ می‌شود که‌ از رایج‌ ترین‌ آنها ترکیب‌ با بیمه‌ آتش‌ سوزی است. بیمه سرقت ،بیمه آتش سوزی یکی از بیمه‌هایی است که به صورت معمول سرقت اثاث و لوازم منزل را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.


خسارت‌های تحت‌ پوشش‌ بيمه سرقت

بیمه سرقت ،در بیمه‌ دزدی خسارت‌های‌ وارد به‌ اموال‌ زمانی قابل‌ جبران‌ است‌ که‌ سرقت‌ با شکستن‌ حرز همراه‌ باشد. و سارق‌ یا سارقان‌ به‌ یکی از طرق‌ زیر به‌ قصد سرقت‌ وارد محل‌ مورد بیمه‌ شده‌ باشند:

سرقت

سایر خسارت‌های تحت‌ پوشش‌ بيمه سرقت

با توجه‌ به‌ مطالب‌ گفته شده‌، تمام خسارت‌های‌ وارد به‌ اشیاء و اموال مورد بیمه‌ اعم‌ از سرقت‌، بروز خسارت‌ به‌ اشیاء و یا خود مورد بیمه‌، غارت‌ اموال‌ بیمه‌ اعم‌ از اینکه‌ با اعمال‌ زور و حادثه‌ همراه باشد یا خیر، تحت‌ پوشش‌ بیمه‌ ای قرار دارد.

بیمه سرقت ،در بیمه‌ دزدی منازل‌ مسکونی می‌‌توان‌ وجوه‌ نقد، فلزات‌ قیمتی و اوراق‌ بهادار را نیز با توافق‌ بیمه‌گر و تا مبلغ‌ معینی ‌بیمه‌ کرد؛ که‌ معمولاً در این‌ مورد حدود تعهدات‌ بیمه‌گر محدود است‌. سرقت‌های مسلحانه‌ از بانک‌ها در زمان‌ حمل‌ وجوه‌ نقد بین‌ شعب‌ و خزانه‌ و یا موجودی صندوق‌ها و پشت‌ گیشه‌‌ها هم‌ براساس‌ شرایط خاصی تحت‌ پوشش‌ قرار می‌گیرد.

خطرات‌ ناشی از تصادف‌ اتومبیل‌ حامل‌ وجوه‌ نقد، سوانح‌ مربوط به‌ هواپیمای حامل‌ وجوه‌ نقد و اوراق‌ بهادار، از جمله‌ هواپیما ربایی هم‌ تحت‌ پوشش‌ بیمه‌ ای قرار می‌گیرد. معمولاً حق‌ بیمه‌ این‌ گونه ‌بیمه ‌نامه‌‌ها در مورد خزانه‌‌ها با توجه‌ به‌ نوع‌ خزانه‌ و امکانات‌ ایمنی و نگهداری آن‌ محاسبه‌ می‌شود. بیمه سرقت ،حال‌ آنکه‌ وجوه‌ در راه‌ و در جریان‌ حمل‌ و همچنین‌ وجوه‌ موجود در شعبه‌ و گیشه‌ براساس‌ حجم‌ گردش‌ پول‌ در طول‌ سال‌ و با درنظر گرفتن‌ امکانات‌ ایمنی محاسبه‌ می‌گردد. در سرقت‌ از بانکها، معمولا سرقت‌هایی که‌ با شکستن‌ حرز همراه‌ است‌ و یا سرقت‌های مسلحانه‌ تحت‌ پوشش‌ بیمه‌ قرار می‌گیرند. در پوشش‌ دزدی بانک‌ها، باتوجه‌ به‌ نوع‌ فعالیت ‌آنها، اوراق‌ بهادار، مسکوکات‌ طلا و ارزهای خارجی هم‌ دارای پوشش‌ هستند.

 

سرقت‌ توسط كاركنان‌ بيمه‌گذار (كاركنان‌ بانک) تحت‌ پوشش‌ بیمه سرقت ، قرار نمی‌گیرد.

خسارت‌های خارج‌ از پوشش بيمه سرقت (استثنائات‌)

در پوشش‌ دزدی بانک‌ها، مواردی مستثنی و خارج‌ از تعهد بیمه‌گر است‌، که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم. البته در صورتی که توافقی‌ بین ‌بیمه‌گر و بیمه‌گذار صورت گیرد، می‌توان بعضی از آنها را با پرداخت اضافه‌ نرخ‌ تحت‌ پوشش‌ قرار داد:


وظایف بیمه‌گذار در بیمه سرقت

بیمه سرقت ،علاوه بر پرداخت حق بیمه مقرر و انجام اقدامات ایمنی در جهت جلوگیری از وقوع سرقت، بیمه‌گذار موظف است، چنانچه اموال بیمه شده، به سرقت رفته و یا در نتیجه سرقت خسارتی به آن وارد شود، اقدامات زیر را در اسرع وقت انجام دهد:

 

در صورتی که بیمه‌گذار وظایف خود را به موقع انجام ندهد بیمه‌گر می‌تواند از جبران تمام یا بخشی از خسارت خودداری کند.

فرانشیز در بیمه سرقت

بیمه سرقت ،در صورت بروز حادثه و قابل پرداخت بودن خسارت، سهم درصدی از آن به عنوان فرانشیز (سهم بیمه‌گذار) از خسارت کسر خواهد شد.


بیمه سرقت منازل تحت پوشش بیمه آتش سوزی

برای منازل مسکونی بیمه سرقت ، به صورت مجزا وجود ندارد و تحت پوشش بیمه آتش سوزی است، با خرید بیمه آتش سوزی و پوشش سرقت با شکست حرز از وب‌سایت مدیر بیمه می‌توان منزل خود را تحت پوشش بیمه سرقت ، قرار داد.

 

source:azki.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]