بیمه شخص ثالث خودرو ،ماشین هم مثل انسان برای بقای عمر خود نیاز به بیمه دارد تا بتواند با سلامت بیشتری زندگی کند و خطر حادی آن را تهدید نکند، با بیمه شخص ثالث خودرو و بدنه که به ترتیب جزو بیمه‌های اجباری و اختیاری خودرو است، می‌توانید به خودروهای خود حیات تازه‌ای ببخشید!

بیمه شخص ثالث خودرو ،در حقیقت خرید هر یک از بیمه‌های خودرو، می‌تواند خسارت ناشی از حوادث و خطراتی که اتومبیل شما را تهدید می‌کند، کاهش دهد.

از جمله حوادث خطرآفرینی که ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد، اتفاقاتی از قبیل: آتش سوزی، سرقت و آسیب سرنشینانِ خودرو است. در صورت مواجه شدن با هریک از اتفاقات، می‌توانید از بیمه خودرو استفاده کنید و خسارت‌های خودرو خود را کاهش دهید.

بیمه شخص ثالث خودرو چیست؟ بیمه شخص ثالث کیست؟

در بیمه شخص ثالث خودرو ، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می آید.( اکثر بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است. شرکت بیمه در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود. در نهایت، شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است. ( منظور از زیان دیده هر شخص غیر از راننده مقصر است). حال که با تعریف شخص ثالث آشنا شدید، باید بدانید که ” بیمه شخص ثالث چیست” . تعریف این بیمه بسیار مهم است.

تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات به اموال را جبران می‌کند. در این‌گونه اتفاقات راننده مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه شخص ثالث خودرو ، به شمار می‌آید استفاده کند. باید توجه داشت که بیمه حوادث راننده فقط زیان‌های جانی را به عهده می‌گیرد و در مقابلِ زیان‌های مالی هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

دلیل نام گذاری بیمه شخص ثالث خودرو

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار می‌آید (که در اکثر بیمه نامه‌ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق قرارداد است. ( در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود.) شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است (که منظور غیر از راننده مقصر است). به عنوان نمونه، تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند.

این بیمه هزینه‌های مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران می‌کند. در اینگونه اتفاقات راننده مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه شخص ثالث خودرو ، به شمار می‌آید استفاده کند. باید توجه داشت که بیمه حوادث راننده فقط  زیان‌های جانی را به عهده می‌گیرد و در مقابل زیان‌های مالی هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

پوشش‌های مختلف بیمه اتومبیل چیست؟

از جمله پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو ، می توان به موارد زیر اشاره داشت:


چگونگی محاسبه حق بیمه در بیمه شخص ثالث خودرو سال ۱۴۰۰

بیمه شخص ثالث خودرو ، بر چند اساس تعیین می‌شود. عوامل مختلفی هم وجود دارد که بر قیمت نهایی این بیمه تاثیر می گذارند که در ادامه به شرح هر کدام از این عوامل می‌پردازیم.

اول- بیمه مرکزی، اعلام کننده حق بیمه پایه

مبلغی که برای دیه کامل انسان در ماه حرام اعلام می‌شود تعیین کننده حق بیمه در بیمه شخص ثالث خودرو ، و تعهدات این بیمه برای پوشش زیان‌های جانی و مالی است. هر سال قوه قضاییه نرخ دیه را اعلام می‌کند. برای مثال در سال ۱۴۰۰ دیه کامل انسان در ماه های حرام ۶۴۰ میلیون تومان و در ماه‌های غیر حرام ۴۴۰ میلیون تومان اعلام شد. بر اساس تقویم قمری ماه‌های ذی الحجه، ذی القعده، رجب و محرم به عنوان ماه‌های حرام شناخته می‌شوند. به این معنا که اگر شخصی در هر کدام از این چهار ماه بر اثر حوادث رانندگی فوت کند میزان دیه ای که به او تعلق می‌گیرد ۶۴۰ میلیون تومان و در سایر ماه‌ها ۴۴۰ میلیون تومان است.

به این ترتیب حداقل پوشش مالی در سال۱۴۰۰ به میزان یک چهلم دیه کامل انسان در ماه‌های حرام یعنی ۱۶ میلیون تومان تعیین شده‌است. بیمه مرکزی با توجه به این مبلغ، حداقل و حداکثر حق بیمه پایه را محاسبه کرده و به شرکت‌های بیمه گر اعلام می‌کند. از آنجایی که این مبلغ حق پایه بیمه است، فاکتورهای مختلف دیگری وجود دارد که حق بیمه را می‌توانند افزایش و یا کاهش دهند که در ادامه با این عوامل بیشتر آشنا خواهیم شد.

دوم- عدم خسارت بیمه شخص ثالث خودرو  و تخفیف های مربوط به آن

این عامل که با عنوان مخفف «ت ع خ» (=تخفیف عدم خسارت) در بیمه نامه‌ها ذکر می شود، در واقع تخفیفی است که اشخاص بیمه گزار با استفاده نکردن از مزایای بیمه شخص ثالث می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. هرچه تعداد سال‌هایی که از بیمه شخص ثالث استفاده نکرده باشید، بالاتر باشد از تخفیف بیشتری برخوردار خواهید شد. برای مثال اگر به مدت دو سال از بیمه شخص ثالث خودرو ، خود استفاده نکرده باشید، در زمان مقرر که برای تمدید بیمه نامه خود به دفتر بیمه مراجعه می‌کنید، می توانید از ۵% تخفیف بهره ببرید و هزینه کم تری بپردازید. با این حساب هرچه تعداد سال‌های عدم استفاده بیشتر باشد تخفیف شما مطابق با جدول پایین بیشتر خواهد بود.

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث یک سال دو سال سه سال چهار سال پنج سال شش سال هفت سال هشت سال نه سال به بالا
درصد تخفیف ۵% ۱۰% ۱۵% ۲۰% ۲۵% ۳۰% ۳۵% ۴۰% ۴۵%
جدول درصد تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث

سوم- نوع کاربری وسیله نقلیه

از آنجایی که میزان ریسک در بیمه برای شرکت‌های بیمه‌گر یکی از اساسی‌ترین عوامل تعیین حق بیمه است، نوع کاربری وسیله نقلیه نشان می‌دهد که شرکت بیمه تا چه میزان متقبل ریسک و هزینه‌های معمول در حوادث رانندگی می‌شود. برای مثال خودروهایی با کاربری تاکسی که میزان تردد بالایی دارند ۲۰% بیشتر است. همچنین خودروهای آموزش رانندگی که احتمال خطای راننده در آن‌ها بالا است، ملزم می‌شوند تا برای بیمه شخص ثالث خودرو ، ۱۵% حق بیمه بیشتری پرداخت کنند. از نظر کارشناسی کاربری‌های دیگری مانند آمبولانس، بارکش، سازمانی و… هم تعریف شده‌اند که هرکدام شرایط ویژه خود را دارند.

چهارم- بیمه شخص ثالث خودرو و جریمه دیرکرد

همانطور که می‌توانید برای «ت ع خ» از مزایای تخفیف حق بیمه برخوردار شوید در مقابل در صورتی که برای تمدید بیمه شخص ثالث دیرکرد و یا به هر دلیلی وقفه ای داشته باشید ملزم خواهید بود که حق بیمه بیشتری پرداخت کنید. این قانون به علت اجباری بودن بیمه شخص ثالث خودرو ، تصویب شده‌است. رقم جریمه دیرکرد به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و حداکثر برای ۳۶۵ روز در نظر گرفته می‌شود. به این معنا که دیرکرد یک سال با دوسال تفاوتی نخواهد داشت و همان یک سال به عنوان دیرکرد محاسبه می شود.

پنجم- سقف تعهدات مالی شرکت بیمه در سال ۱۴۰۰

این هم یکی از آن عواملی است که هرچه رقم آن بالاتر باشد باعث می‌شود حق بیمه هم بیشتر شود. میزان پوشش که نشان دهنده سقف تعهد مالی شرکت بیمه در برابر بیمه گزار و خسارت‌های مالی و جانی است تاثیر مستقیمی بر حق بیمه می‌گذارد. همانطور که گفته شد هرساله بیمه مرکزی مبلغی را به عنوان حداقل پوشش مالی اعلام می‌کند.  این رقم برای سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۶ میلیون تومان است. البته تمامی متقاضیان به عنوان بیمه‌گزار این امکان را دارند تا با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات مالی شرکت بیمه را افزایش دهند. اگر فرض کنیم که در یک تصادف میزان خسارت حدود ۲۰میلیون تومان باشد و بیمه گزار همان حداقل پوشش مالی را خریداری کرده باشد، حالا ملزم است که ۴ میلیون تومان را شخصا پرداخت کند. این درحالی است که می‌توانست با پرداخت مبلغی بیشتر، پوشش مالی بالاتری را خریداری کند

ششم- تخفیف شرکت های بیمه

بیمه مرکزی هر سال اعلام می‌کند که حداقل و حداکثر حق بیمه باید چه میزانی باشد. شرکت‌های بیمه با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند و سیاست‌های خاصی که در پی می‌گیرند، مبلغ حق بیمه را در همین بازه تعیین می‌کنند. علت تفاوت حق بیمه شرکت‌ها با یکدیگر در همین است. هر کدام مبلغ مشخصی را به عنوان تخفیف مجاز در نظر می‌گیرند تا رضایت مشتریان را بیشتر جلب کنند. اما در نهایت با وجود تخفیف‌ها، حق بیمه نباید از حداقلی که بیمه مرکزی اعلام کرده‌است، کمتر باشد.

هفتم- مدت اعتبار بیمه نامه ها برای بیمه شخص ثالث خودرو

مدت اعتباری که برای بیمه شخص ثالث خودرو ، تعیین می‌شود، متغیر است و می‌تواند از چند روز تا یک سال باشد. به همین جهت است که بعضی از شرکت‌ها، بیمه شخص ثالث را به صورت روزشمار ارائه می‌دهند. با این حال خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه برای متقاضیان به صرفه‌تر است. علت آن است که ریسک بیمه‌های کوتاه مدت بیشتر است و برای همین قیمت یک بیمه‌نامه سه ماهه، از یک چهارم قیمت بیمه نامه سالانه بیشتر خواهد بود.

با توجه به تمامی نکات و عواملی که ذکر شد، هرکدام از این موارد می‌تواند در افزایش و یا کاهش میزان حق بیمه تاثیرگذار باشد. محاسبه قیمت نهایی حق بیمه با در نظر گرفتن تک تک این متغیرها صورت می‌گیرد و با تغییر هرکدام از این فاکتورها و در نتیجه تغییر قیمت نهایی، می‌توانید از بیمه‌ای با شرایط مطلوب خودتان بهره‌مند شوید. برای مثال می‌توانید میزان پوشش مالی را تا ۲۰ یا ۲۵ میلیون و یا حتی بیشتر افزایش دهید.

 قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌های مختلف تفاوت محسوس چندانی ندارد؛ اما شرکت‌های بیمه برای رقابت با یکدیگر و جلب رضایت مشتریان، خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند و سیاست‌های ویژه خود را دنبال می‌کنند.

شرکت‌های ارائه دهنده بیمه شخص ثالث خودرو

بیمه شخص ثالث خودرو ، را می‌توان از تمامی شرکت‌های بیمه خریداری کرد. نرخ این نوع بیمه تقریبا در تمامی شرکت‌ها یکسان است. شاید کیفیت ارائه خدمات در هر یک از شرکت‌ها متفاوت باشد. این امر بستگی به سیاست‌های جلب رضایت مشتریان آن شرکت بیمه دارد. به این ترتیب می‌توانید با بهترین نوع بیمه شخص ثالث نیز آشنا شوید.

جالب است بدانید که برای خسارات خودرو در خارج از کشور نیز نوعی بیمه شخص ثالث تدارک دیده شده است. این بیمه‌ نامه، بیمه خودروی بین الملل نامیده می‌شود. این بیمه در حقیقت همان بیمه شخص ثالث است؛ با این تفاوت که بین المللی‌ست! بیمه شخص ثالث خودرو فقط خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد که داخل مرزهای کشور اتفاق افتاده باشد. برای سفر با خودرویتان به یک کشور خارجی می‌بایست بیمه کارت سبز خودرو یا همان بیمه خودروی بین‌الملل تهیه کنید. این بیمه برای خودروهایی صادر می‌شود که قصد خروج از کشور و تردد در منطقه‌ی جغرافیایی کشورهای عضو کارت سبز را دارند.


بهترین بیمه شخص ثالث خودرو را کدام شرکت بیمه ارائه می دهد؟

جواب این سوال این است که بهترین بیمه شخص ثالث بر اساس اولویت‌های هر شخص تعیین می‌شود. برای مثال بسیاری از متقاضیان صرفا به دنبال این هستند که بیمه نامه‌های ارزان‌تری را خریداری کنند. یا در مقابل، کسانی هستند که نگران سقف تعهدات بالاتری می‌گردند و تمایل دارند با پرداخت حق بیمه شخص ثالث خودرو ، بیشتر از میزان پوشش مالی بالاتری برخوردار شوند.

در سالیان گذشته مقایسه خدمات شرکت‌های بیمه برای افراد بسیار سخت بود. احتمالا برای این کار شخص باید زمان بسیار طولانی را برای مراجعه به هریک از دفاتر بیمه صرف می‌کرد تا بتواند خدمات شرکت‌های مختلف را مقایسه کند. اما امروزه این کار به سادگی  فراهم شده‌است. با وارد کردن و تغییر دادن هرکدام از فاکتورهایی که ذکر شد و نام شرکت بیمه مورد نظر می‌توانید حق بیمه نهایی را محاسبه و این مبلغ را در شرکت‌های مختلف محاسبه کنید.

در ارتباط با مقایسه کیفیت ارائه خدمات، بیمه مرکزی هر سال آماری را منتشر می کند که نشان می دهد بیمه گزاران چه میزان رضایتمندی از شرکت‌های مختلف داشته‌اند. در این سنجش عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شود مانند: سقف تعهدات، نحوه پاسخگویی به مشتریان (سرعت و شفافیت)، ارائه اطلاعات در زمان صدمه، دانش کارمندان، سرعت صادر کردن خسارات، رضایت مالی بیمه گزاران (در حق بیمه و یا خسارات دریافتی)، سادگی و سرعت پرداخت زیان‌های مالی، صادقانه بودن تبلیغات، نحوه رسیدگی به شکایت‌ها، مدت اعتبار بیمه نامه‌ها و بسیاری از عوامل دیگر که تاثیرگذارند. رتبه بندی این شرکت‌ها را می‌توانید در  به صورت کامل و با جزییات دقیق مشاهده کنید.

چگونه می توان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو را کاهش داد؟

بیمه شخص ثالث خودرو ، برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه اجباری است و نداشتن آن حتی برای مدت کوتاهی در حد یک روز هم، عواقبی را برای اشخاص به دنبال خواهد داشت. شرایط مختلفی را می‌توان تصور کرد که در آن اشخاص امکان تمدید بیمه‌نامه را در تاریخ مقرر نداشته باشند. عواملی مانند: فراموشی، مشکلات مالی، در دسترس نبودن دفتر بیمه و … به این ترتیب، شرکت‌های بیمه در صورتی که در تمدید بیمه شخص ثالث، تاخیر داشته باشید آن را به صورت روزشمار محاسبه و اعمال می کند.

هزینه‌ای که تحت عنوان دیرکرد بیمه شخص ثالث به حق بیمه اضافه می‌شود به هیچ عنوان قابل تخفیف نیست و کاهش یا حذف آن توسط نمایندگی دفتر بیمه، تخلف به شمار می‌آید.

عواقب دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو

علاوه بر جریمه دیرکرد که در نهایت متوجه دارندگان وسایل نقلیه می‌شود، تبعات متعدد دیگری نیز وجود دارند که برای شخص مشکل آفرین است که به شرح زیر است:

  1. متوقف شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی: به محض اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو شما را به عنوان وسیله نقلیه‌ای فاقد بیمه شخص ثالث شناسایی کند، خودرو شما متوقف و به پارکینگ منتقل می‌شود. در این حالت به سرعت باید بیمه‌نامه شخص ثالث تهیه کنید و علاوه بر جریمه دیرکرد، هزینه‌های پارکینگ هم بر عهده شما خواهد بود.
  2. تصادفات و خسارت ها: در صورتی که بیمه شخص ثالث شما به پایان رسیده باشد، در سوانح رانندگی چه مقصر باشید و چه زیان دیده، مشکلات مختلفی را پیش رو خواهید داشت. اگر مقصر باشید تمامی هزینه‌ها و خسارات مالی و جانی بر عهده‌ی شما خواهد بود. در چنین وضعیتی اگر فردی در تصادف فوت کند و یا دچار صدمات جدی جانی شود، با موقعیت سخت و جبران ناپذیری مواجه می‌شوید. در صورتی که زیان دیده باشید باز هم مشکلاتی برای شما پیش می‌آید. پلیس راهنمایی و رانندگی برای ارائه گزارش سانحه و جزییات آن به مدارک هر دو طرف تصادف نیاز دارد. شرکت بیمه ای هم که طرف قرارداد شخص مقصر است، در پرداخت خسارت ها به شخص متضرر که اعتبار بیمه شخص ثالث او به اتمام رسیده، ممکن است مشکلاتی به وجود آورد و به این ترتیب زیان‌های مالی و جانی سنگینی متوجه شما خواهد بود.
  3. خرید و فروش خودرویی که فاقد بیمه شخص ثالث است: امکان خرید و فروش خودرویی که فاقد بیمه شخص ثالث خودرو ، است وجود ندارد. مالک باید برای خودرو بیمه شخص ثالث تهیه کند.
  4. افزایش حق بیمه: همانطور که قبلا ذکر کردیم، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به هیچ عنوان قابل بخشش و یا تخفیف نیست و مواردی پیش می‌آید که این مبلغ حتی به یک میلیون تومان هم می‌رسد.

تخفیف عدم خسارت

خودرویی که دارای «ت ع خ » (تخفیف عدم خسارت) باشد، در صورتی که در تمدید بیمه شخص ثالث تاخیر داشته باشد، تعداد سال‌های تخفیف آن از بین نمی‌رود و شرکت بیمه آن را در محاسبه بیمه اصلی لحاظ خواهد کرد. برای مثال ماشینی که سه سال «ت ع خ» دارد، مطابق با روزهای تاخیر در تمدید بیمه‌نامه جریمه خواهد شد. این دیرکرد را بدون هیچ گونه تخفیفی باید پرداخت کند. اما در محاسبه حق بیمه اصلی، تعداد سال‌های عدم خسارت و تخفیف شامل آن لحاظ می‌شود و در پرداخت حق بیمه اصلی از ۱۵% تخفیف برخوردار خواهد شد.

چند روز قبل از اتمام اعتبار بیمه‌نامه برای تمدید آن باید اقدام کرد؟

اعتبار بیمه نامه از راس ۱۲ بامداد فردای خرید بیمه نامه شروع می شود و در بامداد روز سررسید (که در بیمه نامه ذکر شده‌است) به پایان می رسد. برای مثال در صورتی که سررسید بیمه نامه شما روز چهارشنبه باشد و شما در هر ساعتی از همان روز بیمه نامه خود را تمدید کنید، اعتبار بیمه نامه جدید شما از ۱۲ بامداد پنجشنبه شروع می شود و در این فاصله تحت پوشش بیمه شخص ثالث خودرو ، به شمار نمی آیید و در صورت بروز حادثه، تمامی هزینه ها را شخصا باید پرداخت کنید.

بهترین زمانی که برای تمدید بیمه‌نامه می‌توانیم به شما پیشنهاد بدهیم، یک هفته قبل از پایان اعتبار است. تمدید بیمه‌نامه زودتر از یک هفته، از نظر کارشناسی، مقرون به صرفه نیست و به نحوی هدر رفت پول و زمان است.

در مدت زمانی که بیمه‌نامه قبلی و بیمه‌نامه جدید، هم پوشانی دارند و تاریخ آن بین هردو بیمه نامه مشترک است، از بیمه نامه قبلی استفاده می‌شود و آن را ملاک قرار می‌دهند.

اگر ۴ سال تخفیف عدم خسارت داشته باشید این رقم در بیمه‌نامه جدید شما نیز درج می‌شود. در صورتی که در مدت هم پوشانی دو بیمه نامه دچار سانحه شوید و شرایط به نحوی باشد که از بیمه شخص ثالث خود استفاده کنید ۴ سال تخفیف شما از بین می‌رود و باید در بیمه‌نامه جدید اعمال شود. در این حالت باید مبلغی را که به عنوان ت ع خ از حق بیمه اصلی شما کسر شده‌بود پرداخت کنید و الحاقیه ای دریافت می‌کنید که در آن از بین رفتن ت ع خ نوشته شده‌است.

یک استثنا در بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو

فقط در یک صورت است که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث مورد بخشش قرار می‌گیرد؛ آن هم حالتی که اعتبار بیمه‌نامه شما در زمانی به پایان برسد که خودرو در پارکینگ نیروی انتظامی باشد. در این حالت می‌توانید با ارائه مجوز رفع توقیف به شرکت بیمه طرف قراردادتان از پرداخت جریمه دیرکرد معاف شوید.

یکی از بهترین راه‌ها برای خرید و تمدید بیمه، خرید آنلاین بیمه از سایت modirebimeh.ir است. به این ترتیب هیچ گونه محدودیتی از نظر زمان و مکان نخواهید داشت. در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهید و در هر نقطه‌ای از جهان که هستید می توانید بیمه شخص ثالث خودرو ، خود را خریداری و یا تمدید کنید. یکی از مزایای ویژه آن، یادآوری سررسید بیمه در زمان مناسب به شما است.

نرخ پایه تعرفه بیمه ثالث ایران در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی هر ساله نرخ و پایه مشخصی را برای بیمه شخص ثالث در نظر می‌گیرد و تمامی شرکت‌های بیمه‌گر ملزم به در‌نظر‌گرفتن این تعرفه‌ها در نرخ بیمه شخص ثالث هستند. همواره می‌توانید برای محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ایران در سال ۱۴۰۰ به مقاله قیمت بیمه شخص ثالث ایران را در سال۱۴۰۰ چگونه محاسبه کنم؟ مراجعه نمایید.

روش‌های انتقال بیمه شخص ثالث خودرو

موقعیت‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است تصمیم به انتقال بیمه شخص ثالث خود بگیرید. چند روش برای انجام این کار وجود دارد:

تمدید بیمه شخص ثالث خودرو با شرکت دیگر

در موقعیت های بسیاری مانند عدم رضایت از خدمات  و یا … ممکن است تصمیم بگیرید که بیمه شخص ثالث خود را با شرکت دیگری تمدید کنید. در این حالت روال کار و مدارک لازم، با همان حالتی که برای تمدید بیمه با شرکت قبلی لازم بود یکسان است. در صورتی که بیمه شخص ثالث خودرو ، شما دارای ت ع خ باشد و تصمیم بگیرید بیمه نامه خود را با شرکتی دیگر تمدید کنید، تمامی سوابق و سال های تخفیف شما حفظ خواهد شد و به هیچ عنوان از بین نمی رود.

انتقال بیمه شخص ثالث خودرو به مالک جدید خودرو

بیمه بدنه تنها به یک شخص تعقل دارد و نمی توان آن را انتقال داد اما بیمه شخص ثالث خودرو ، عملکرد متفاوتی دارد و می توان آن را به شخص دیگر نیز انتقال داد چون این بیمه می تواند متعلق به خودرو و یا خود شخص باشد. در صورتی که ماشین خود را بفروشید، مالک جدید آن می تواند بیمه نامه را به نام خود ثبت کند. در این حالت یک الحاقیه به بیمه نامه اضافه می شود که نشان می دهد بیمه نامه به شخص دیگری انتقال داده شده است. همچنین می‌توانید مشخصات بیمه‌نامه را تغییر ندهید و ماشین را با خیال راحت معامله کنید چون شماره شاسی خودرو در بیمه نامه نوشته شده و از آنجایی که کارت خودرو به نام مالک جدید آن ثبت می شود هیچ مشکلی متوجه شما نخواهد بود.

انتقال دادن تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو

ممکن است در مواقعی تمایل به انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خود به خودروی دیگری داشته باشید. این کار را می‌توانید به دو شکل انجام دهید. در صورتی که خودروی خود را بفروشید و ماشین جدیدی خریداری کنید، می توانید تخفیف بیمه نامه خود را به ماشین جدید انتقال دهید. حالت دوم مربوط به زمانی است که قصد داشته باشید تخفیف بیمه نامه خود را به شخص دیگری انتقال دهید. در این صورت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث فقط در بین اعضای خانواده (پدر، مادر و فرزندان) امکان پذیر خواهد بود.

در انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث محدودیت «خودروهای مشابه» وجود دارد. این قانون شما را به این محدود می کند که فقط می‌توانید بین خودروهایی با کاربری مشابه این انتقال را صورت دهید. برای مثال نمی‌توانید تخفیف بیمه‌نامه خود را از یک تاکسی به یک خودرو با کاربری بارکش انتقال دهید.

می‌توانید برای اطلاعاتی از قبیل زمان انتقال بیمه شخص ثالث خودرو ،قوانین انتقال بیمه شخص ثالث، انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودروی صفر، انتقال بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه دیگر و مواردی از این قبیل، مقاله‌ی انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰ را با دقت زیادی مطالعه نمایید، قطعا پس از خواندن این مقاله، به راحتی اقدام به انتقال بیمه شخص ثالث خود خواهید کرد.

تغییر شرکت بیمه‌ نامه شخص ثالث خودرو

در صورتی که بیمه شخص ثالث شما دارای ت ع خ باشد و تصمیم بگیرید بیمه نامه خود را با شرکتی دیگر تمدید کنید، تمامی سوابق و سال های تخفیف شما حفظ خواهد شد و به هیچ عنوان از بین نمی رود.


در صورت گم شدن بیمه شخص ثالث خودرو چه روندی را باید طی کرد؟

در صورت گم شدن بیمه شخص ثالث چه روندی را باید طی کرد؟ |بیمه دات کام

اولین کاری که بعد از گم شدن بیمه شخص ثالث باید انجام دهید، گزارش فوری گم شدن آن به دفتر نمایندگی بیمه است. مشکل اینجا است که برای بیمه شخص ثالث نمی توان المثنی صادر کرد. تنها کاری که می توانید انجام دهید تقاضا برای صدور گواهی است و برای این کار باید به مجتمع بیمه ای که بیمه نامه از آن صادر شده‌است مراجعه کنید.

اگر فرض کنیم شرکت بیمه خود را فراموش کرده باشید می توانید با استفاده از شماره پلاک، شماره شاسی، شماره موتور و یا شماره بیمه نامه از طریق سایت بیمه مرکزی مشخصات بیمه نامه خود را استعلام کنید. مدارکی که در هنگام مراجعه به مجتمع بیمه لازم دارید عبارتند از: کارت شناسایی معتبر و سند خودرو.

این گواهی از نظر ارزش قانونی هیچ تفاوتی با بیمه نامه ندارد. نمایندگی بیمه با استعلام کردن تعداد کوپن ها و تعداد سال های تخفیف عدم خسارت و … تمامی مشخصات مربوطه را در این گواهی ثبت می کند. اگر بعدها در یک حادثه رانندگی، شخص بیمه‌شده دچار خسارت شود شرکت بیمه الحاقیه ای تحت عنوان استفاده از بیمه شخص ثالث خودرو ، و از بین رفتن سال های تخفیف عدم خسارت صادر می کند که ضمیمه گواهی خواهد شد.

صدور گواهی بیمه شخص ثالث خودرو کاملا رایگان خواهد بود.

تغییرات قانون بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۴۰۰

قانون بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ تغییرات محسوسی را تجربه کرد که شما به عنوان یک بیمه گزار باید از این تغییرات و قوانین مربوط به آن اطلاعات کافی داشته باشید.

  1. الحاقیه بیمه شخص ثالث: در سالهای گذشته مطابق با قانون قبلی بیمه گزارانی که سررسید بیمه نامه آن ها در ابتدای سال شمسی نبود ملزم می شدند تا با اعلام نرخ جدید حق بیمه از طرف بیمه مرکزی مابه التفاوت حق بیمه را پرداخت کنند تا بتوانند از حداقل سقف پوشش مالی برخوردار شوند. این مابه التفاوت به شکل یک الحاقیه صادر می شد که برای بسیاری از رانندگان تبدیل به یک دغدغه جدی شده‌بود. در سال ۹۶ قانونی تصویب شد که به موجب آن این الحاقیه حذف شد و در صورت تصادف و خسارت، هزینه مابه التفاوت ناشی از افزایش نرخ سالانه دیه و حق بیمه، توسط صندوق خسارات بدنی پرداخت می شود و کسی از بابت خرید الحاقیه هیچ گونه نگرانی نخواهد داشت.
  2. بیمه شخص ثالث خودرو ، برای رانندگان سابقه دار: مطابق با قانون جدید نرخ بیمه شخث ثالث برای رانندگانی که نمره منفی بالایی دارند و سوابق تخلف آن ها زیاد است با سایر افراد تفاوت دارد. چون بیمه این افراد ریسک بالاتری دارد مطابق با این قانون شرکت های بیمه حق بیمه بیشتری از این اشخاص دریافت می کنند.
  3. برخورد قانون جدید با متقلبان: مطابق با قانون جدید بیمه شخص ثالث اگر کسی با صحنه سازی و نمایش اقدام به دریافت خسارت از بیمه کند، به حبس تعزیری محکوم می‌شود و ملزم است دو برابر مبلغ دریافتی از بیمه را پرداخت کند.

بر اساس این قانون راننده مقصر در حادثه، به هیچ عنوان زندانی نمی شود.

چند تغییر مهم دیگر

دریافت خسارت در حوادث مختصر و جزیی

اگر حادثه، خسارتی کم تر از ۱۶ میلیون تومان داشته باشد، شرکت بیمه برای پرداخت خسارت نیازی به کروکی و گزارش پلیس نخواهد داشت. در این حالت شرکت بیمه با حضور خودروهای هر دو طرف و مدارک لازم هزینه های این گونه خسارات را پرداخت می کند.

تغییرات قانون بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۴۰۰

  1. حذف کوپن بیمه شخص ثالث خودرو ،: از آنجایی که مشخصات بیمه و تمامی سوابق در سیستم بیمه ثبت شده‌است بنا بر تشخیص کارشناسان نیازی به کوپن در بیمه نامه نیست.
  2. محاسبه تخفیف ها: در این قانون در صورتی که بعد از تصادف از بیمه خود استفاده کنید، تخفیف های شما به طور کامل از بین نمی روند و تنها بخشی از آن ها کسر می شود. برای مثال در حادثه اول ۲۰ درصد و در حادثه دوم ۳۰ درصد از تخفیف های شما از بین می رود. در مقابل از این به بعد سالانه به جای ۱۰ درصد تنها ۵ درصد به تخفیف های شما در بیمه شخص ثالث افزوده می شود.

خرید بیمه شخص ثالث خودرو از modirebimeh.ir

با توجه به تمامی نکاتی که گفتیم، معیارهای مناسبی برای خرید بیمه شخص ثالث خودرو ، دارید و از قوانین مربوط به این بیمه آگاهی پیدا کرده اید. حالا برای خرید بیمه شخص ثالث تمامی فاکتورهای موثر را می شناسید و می توانید با استفاده از modirebimeh.ir خرید بیمه را به شکل مطلوب تجربه کنید.

Source:bimeh
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]