نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت در سال ۱۴۰۰

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ،اگر در حال خواندن این متن هستید احتمالا موتورسوار هستید و تصمیم گرفته اید برای فرار از ترافیک شهر خصوصا شهری مثل تهران از موتور استفاده کنید. بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ،این تصمیم در عین حال که بسیار می تواند باعث صرفه جویی در وقت شود، اما می تواند خطر آفرین هم باشد. موتور سیکلت یکی از وسایل نقلیه است که بیشتر از سایر وسایل نقلیه در معرض خطر قرار دارد و احتمال بروز حادثه برای شما و همچنین عابران پیاده همواره وجود دارد.

برای همین قصد داریم این بار درباره بیمه شخص ثالث موتورسیکلت صحبت کنیم و ببینیم چند نوع بیمه موتور سیکلت داریم و هر یک از این‌ها چه پوشش‌هایی را ارائه می‌دهند و در چه مواردی جبران خسارت می‌کنند. با ما همرا باشید.

انواع بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

برای بیمه شخص ثالث موتورسیکلت مانند بیمه خودرو ۲ نوع بیمه وجود دارد:

بیمه شخص ثالث موتور سیکلت

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت دارای ماهیتی مشابه بیمه شخص ثالث اتومبیل است. خساراتی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرد و در صورت بروز توسط بیمه جبران خسارت می‌شود به‌صورت زیر است:

خسارات مالی به اشخاص ثالث: درصورتی‌ که طی بروز حادثه‌ای خسارت مالی به شخصی غیر از راننده مقصر وارد شود مطابق پوشش‌های بیمه‌نامه می‌توان از بیمه شخص ثالث موتورسیکلت استفاده کرد.

خسارات جانی به اشخاص ثالث: درصورتی‌که در اثر بروز حادثه‌ای خسارت جانی به فردی به‌جز راننده مقصر وارد شود می‌توان مطابق پوشش‌های بیمه‌نامه از بیمه خسارت دریافت کرد.

خسارت جانی به راننده مقصر: مطابق این پوشش درصورتی‌که راننده موتور سیکلت طی حادثه‌ای دچار خسارت جانی شود بیمه مطابق بیمه‌نامه خسارت وارد شده را جبران خواهد کرد.


بیمه بدنه  و بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

بیمه بدنه موتور سیکلت با بیمه بدنه اتومبیل کمی تفاوت دارد و همان پوشش‌هایی که در بیمه بدنه خودرو ارائه می‌شود به‌طور کامل در بیمه بدنه موتور سیکلت ارائه نمی‌گردد. بیمه بدنه موتور سیکلت در صورت بروز حوادث زیر جبران خسارت می‌کند:

تصادم، تصادف و در کل برخورد به هر جسم متحرک یا ثابتی که منجر به ایجاد خسارت به موتور سیکلت شود.

آتش‌سوزی، صاعقه و یا انفجار موتور سیکلت

از بین بیمه شخص ثالث موتورسیکلت و بدنه موتور سیکلت، بیمه بدنه طرفدار زیادی ندارد و بیشتر بیمه شخص ثالث موتورسیکلت است که مورد استقبال واقع می‌شود.


قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت در سال ۱۴۰۰

نرخ پایه بیمه شخص ثالث موتورسیکلت بر اساس سیلندر موتورها محاسبه می‌شود. موتورسیکلت‌ها به چهار دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

• موتورسیکلت گازی
• موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر
• موتورسیکلت دو سیلندر و بالاتر
• موتورسیکلت دارای سه چرخ و سایدکار

 

نوع موتور سیکلت مبلغ حق بیمه پایه در سال ۱۴۰۰ ( تومان )
دنده ای تک سیلندر ۵۸۷۶۰۰
دنده ای دو سیلندر و بیشتر ۶۴۵۵۰۰
دنده ای سه چرخ ۶۹۴۲۰۰
گازی ۴۸۱۰۰۰

به این ترتیب نرخ پوشش مالی انتخابی توسط خریدار (در سال ۱۴۰۰ بین ۱۶ تا ۳۲۰ میلیون تومان) هم باعث افزایش حق بیمه می‌شود.

مبلغ حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت برای تعهدات جانی ۶۴۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه) و ۴۴۰ میلیون تومان در ماه‌های غیرحرام است.


عوامل مؤثر بر قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت به ۴ عامل زیر به‌طور مستقیم بستگی دارد و این ۴ عامل در تعیین نرخ دخیل هستند:

۱. سال تولید موتور: سال تولید موتور سیکلت در تعیین نرخ بیمه موتور نقش اساسی دارد. هر چه موتور سیکلت جدیدتر باشد، ریسک آن کمتر است در نتیجه نرخ بیمه موتورسیکلت کمتر می‌شود.

۲. نوع موتور سیکلت: در یک دسته‌بندی می‌توان موتور سیکلت ها را به ۳ دسته تقسیم کرد:

• موتور سیکلت دوچرخ
• موتور سیکلت سه‌چرخ
• موتور سیکلت ساید کار

همان‌طور که می‌دانید اغلب موتور سیکلت ها دوچرخ هستند اما نرخ بیمه موتور سیکلت برای موتور سیکلت های سه‌چرخ و ساید کار نسبت به موتور سیکلت ۲ چرخ بیشتر است.

۳. تعداد سیلندر: تعداد سیلندرهای موتور سیکلت در تعیین نرخ بیمه موتور مؤثر است. موتور سیکلت ها می‌توانند دارای ۱ سیلندر، ۲ سیلندر، ۳ سیلندر و بیشتر باشند. هر چه تعداد سیلندرهای موتور سیکلت بیشتر باشند، موتور سیکلت قوی‌تر بوده در نتیجه نرخ بیمه آن نیز بیشتر می‌شود.

۴. نوع و ساختار موتور: نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت برای موتور سیکلت های گازی و دنده‌ای متفاوت است. هر چه موتور سیکلت قوی‌تر باشد، قیمت بیمه آن بیشتر می‌شود.
در کل هر چه قدرت و ابعاد موتور سیکلت بیشتر شود، ریسک موتور افزایش یافته و مقدار حق بیمه آن بیشتر می‌شود.

این ۴ عاملی که در اینجا مطرح شد در واقع عوامل مستقیمی هستند که بر نرخ بیمه موتور سیکلت اثر می‌گذارند. این عوامل ناشی از ویژگی‌ها و ساختار موتور سیکلت هستند. عوامل دیگری هستند که به‌طور غیرمستقیم بر نرخ بیمه موتور سیکلت اثرگذارند. این عوامل عبارت‌اند از:


تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

همانند اغلب بیمه‌ها، بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نیز پارامتری به نام تخفیف عدم خسارت دارد. بدین‌صورت که اگر بیمه‌گزار در سال‌های گذشته از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده باشد در سال‌های بعد برای تمدید آن مشمول تخفیف‌هایی از شرکت بیمه می‌شود.

این تخفیفات عدم خسارت از ۵ درصد در سال دوم داشتن بیمه شخص ثالث شروع شده و با ۵% افزایش در هر سال، در نهایت در سال پانزدهم به سقف خود یعنی تخفیف ۷۰ درصد عدم خسارت می‌رسد.


جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اثرگذار باشد جریمه دیرکرد است. درصورتی‌که سررسید بیمه موتور سیکلت گذشته باشد و بخواهیم بیمه موتور خود را تمدید کنیم باید مبلغی را بابت جریمه دیرکرد پرداخت کنیم. بنابراین باید قبل از اتمام سررسید بیمه موتور سیکلت نسبت به تمدید آن اقدام کرد تا مشمول این جریمه دیرکرد نشویم.

همان‌طور که می‌دانید اغلب بیمه‌ها را می‌توان به‌صورت قسطی خریداری کرد. سؤالی که در اینجا ممکن است ایجاد شود این است که آیا می‌توان بیمه موتور سیکلت را اقساطی تهیه کرد و حق بیمه موتور سیکلت را قسطی پرداخت کرد.

بهتر است بدانید که بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نسبت به بیمه‌های دیگر قیمت چندان بالایی ندارد، به خصوص اگر شما تخفیف عدم خسارت داشته باشید. با توجه به این موضوع معمولا شرکت‌های بیمه تمایل زیادی برای ارائه بیمه موتور سیکلت اقساطی ندارند و فروش این بیمه را به صورت نقدی انجام می‌دهند.


نکته‌ای مهم درباره بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

در اغلب بیمه‌ها امکان خرید به‌صورت کوتاه‌مدت وجود دارد. برای مثال می‌توان بیمه شخص ثالث موتورسیکلت ۳ ماهه، ۶ ماهه و… خریداری کرد. اما در بیمه شخص ثالث موتورسیکلت این موضوع وجود ندارد و نمی‌توان بیمه موتور سیکلت چندماهه خرید. امکان خرید این بیمه فقط به‌صورت ۱ ساله وجود دارد.

source:farmooon.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]