جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث ،وقتی صحبت از خرید یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث می‌شود، عوامل زیادی را باید درنظر گرفت.جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث ، بیمه شخص ثالث از نظر قانونی اجباری است و فقط خسارات شخص ثالث را پوشش می‌دهد. جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث ،این بدان معناست که هرگونه خسارت یا صدمه ناشی از تصادف بیمه شده با شخص یا اموال دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهد.جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث ، طبق قانون، رانندگی با ماشین و موتور بدون داشتن بیمه شخص ثالث غیرقانونی است و مجازات خاص خودش را در پی دارد. از طرف دیگر، اگر برای تمدید بیمه شخص ثالث خود تعلل کنید و این پرداخت به تعویق بیفتد، می‌بایست جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را نیز پرداخت کنید! برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی این مهم در ادامه ما را دنبال کنید.

بهتر است ابتدا درباره‌ی بیمه شخص ثالث کمی با شما صحبت کنیم:

بیمه شخص ثالث؛ حامی خسارات شما

اگر خودرو یا وسیله نقلیه موتوری در جاده و شهرها استفاده شود، یک شرط قانونی برای آن وجود دارد که باید بیمه شخص ثالث شود.

تا زمانی که بیمه شخص ثالث دارید، از هزینه تعمیرات ناشی از خسارت وارده به وسایل نقلیه، اموال یا افراد در اثر تصادفی که تقصیر شما بوده است، در امان خواهید بود. شرکتی که با فروش بیمه شما را از خطر حفظ می‌کند، تا زمانی که پوشش شما همچنان معتبر باشد، مسئولیت پرداخت هرگونه مطالبات را بر عهده خواهد داشت.

جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث ،چرا بیمه شخص ثالث اتومبیل مهم است؟

بیمه اتومبیل شخص ثالث از آن جهت اهمیت دارد که در صورت صدمه زدن به خودرو یا اموال شخص دیگری در اثر استفاده از خودرو، خسارات وارده را جبران می‌کند.

گرچه به طور معمول ارزان تر است و سطح بالایی از پوشش را ارائه نمی دهد  اما با این وجود سطح محافظت از شما را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، اگر بیمه شخص ثالث اتومبیل داشته باشید و به اتومبیل شخصی ضربه بزنید،خسارات وارد شده را بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کند. در غیر این صورت، شما مجبورید هزینه های خود را بپردازید، که ممکن است بسیار گران باشد (تصور کنید به بنز جدید کسی ضربه بزنید، و بیمه نداشته باشید چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد؟)


جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث ،حال بیایید به بحث اصلی خودمان بازگردیم و بگوییم جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث دقیقا چیست؟!

براساس قانون، همه خودروها حتی اگر در پارکینگ نیز متوقف شده باشند باید دارای بیمه شخص ثالث باشند. این قانون برای تمامی وسایل نقلیه اعم از موتور نیز پابرجاست. به همین علت اگر به تاریخ شروع بیمه‌نامه خودروهای صفر نگاهی بیندازید.تاریخ آن با تاریخ خروج خودرو از کارخانه برابری می‌کند (البته این موضوع برای خودروهای داخلی صدق می‌کند)

لازم است بدانید که بیمه‌نامه‌های شحص ثالث به صورت کوتاه مدت بین ۵ روز تا ۲۷۰ روز صادر شده اما به طور معمول می‌توانند یک ساله باشند.

جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث ،همچنین برای توضیح بیشتر جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث می‌توان گفت:

جریمه دیرکرد بیمه ثالث بعد از اتمام بیمه خودرو محاسبه می‌شود.این‌که شما بعد از انقضای اعتبار بیمه خود در سطح شهر تردد داشته یا نداشته باشید، تفاوتی را در محاسبه جریمه دیرکرد ایجاد نمی‌کند. در واقع، در هر صورتی این جریمه می‌بایست پرداخت شود. فقط در صورتی این جریمه راه دیگری را در پیش می‌‌‌گیرد که بخشوده شود که شرایط بخشودگی را به شرح زیر اعلام می‌کنیم:

اگر نسبت به تمدید بیمه شخص ثالث وسیله خود اقدام نکرده و آن را به تعویق بیندازید مجبور خواهید شد جریمه دیرکرد را نیز پرداخت نمایید. این جریمه به صورت روزانه محاسبه می‌شود.بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران هرساله جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را تصویب و به شرکت‌های بیمه ابلاغ خواهد کرد. در ادامه، به نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰ می‌پردازیم.

بهتر است قبل از محاسبه شرایط تعیین هزینه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را بدانید:

شرایط تعیین میزان هزینه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

جالب است بدانید که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تا مدت یک سال به صورت روزانه حساب می‌شود. فرد تابع این قانون باید در زمان تمدید بیمه‌نامه خودرو و صدور بیمه جدید جریمه دیرکرد بیمه را به شرکت بیمه‌گر پرداخت کند. این هزینه شامل:

<< قیمت بیمه شخص ثالث بدون تخفیف تقسیم بر ۳۶۵ روز خواهد بود. عدم تمدید یک سال به بالا به صورت ثابت محاسبه خواهد شد.>>

همچنین عوامل زیادی وجود دارند که مقدار جریمه دیرکرد شخص ثالث را تعیین می‌کنند :

میزان جریمه دیرکرد قیمت بیمه ماشین برای خودروهای سواری در سال ۱۴۰۰ بسته به نوع خودرو و شرکت بیمه‌ای روزانه بین ۳.۸۰۰ تا ۶.۰۰۰ هزار تومان می‌باشد. در ادامه جدول جریمه روزانه خودرو‌های سواری در سال ۱۴۰۰ را مشاهده کنید:

نوع وسیله نقلیه جریمه روزانه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰
سواری کمتر از ۴ سیلندر ۵.۳۰۸ تومان
سواری، پراید، پیکان، سپند ۶.۲۸۵ تومان
سواری سایر ۴ سیلندرها ۷.۳۸۹ تومان
سواری بیش از ۴ سیلندر ۸.۲۶۹ تومان
موتور سیکلت گازی ۱.۳۱۸ تومان
بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۷,۸۳۰ تومان
بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۹,۹۱۱ تومان
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۲,۶۹۸ تومان
بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۱۴,۷۷۶ تومان
بارکش بیش از ۲۰ تن ۱۵,۶۶۰ تومان
جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث اتومبیل سواری

آیا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده می‌شود؟

خیلی از افراد این سوال را دارند که آیا امکان بخشش جریمه دیرکرد بیمه وجود دارد؟ در جواب پاسخ خوشحال کننده‌ای داریم. بله! اگر خودوری شما در پارکینگ پلیس باشد و بیمه آن تمام شود، با ارائه نامه پارکینگ می‌توانید جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را پرداخت نکنید. همچنین ممکن است در طرح‌های مختلف شرکت‌های بیمه‌ای جایی برای بخشش این جریمه‌ها وجود داشته باشد!مثلا شرکت بیمه به مناسب سالروز تاسیسش یا مناسبت‌های مرتبط طرح بخشودگی این جرایم را ارائه دهد.

حتی گاهی اوقات بیمه مرکزی نیز به عرصه وارد شده و به مناسبت‌های مختلف مثل ۲۲ بهمن بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث را اعلام می‌نماید! جریمه دیکرد بیمه شخص ثالث در صورتی که خودرو شما در آن زمان دزدیده شده باشد نیز، دریافت نخواهد شد.

بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث  آذر ۱۴۰۰

هر ساله در موقعیت‌های خاص، بیمه مرکزی طرح‌های بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث را تصویب می‌کند. در سال ۱۴۰۰، این سازمان در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر از آسیب­های اجتماعی (به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از تحریم­های ظالمانه و پاندمی کرونا) و در راستای ترویج فرهنگ بیمه ­ای و افزایش ضریب نفوذ بیمه ­ای ، ۱۰۰% مبلغ جریمه بیمه‌گزاران و رانندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی فاقد بیمه نامه از ۱۳ آذر ( روز بیمه)  الی پایان ۳ دی ۱۴۰۰ به مدت ۲۰ روز در صورت خرید بیمه نامه با مدت اعتبار یک ساله مورد بخشودگی قرار می­گیرند. این طرح با نظر به موافقت رئیس محترم وقت مجمع تامین خسارت بدنی و پیشنهاد رئیس کل بیمه مرکزی در تاریخ ۶ مرداد ۱۴۰۰ تصویب شده است. این بخشودگی در خصوص جریمه بند “ب” ماده ۲۴ قانون بیمه اجباری شخص ثالث صورت می گیرد و دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در صورت خرید بیمه نامه یکساله از پرداخت جریمه، معاف خواهند شد. این تخفیف برای قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۰ شما تاثیر خواهد گذاشت.

آیا دیرکرد بیمه شخص ثالث بر روی تخفیف بیمه‌نامه تاثیر می‌گذارد؟

خیر هیچ ارتیباطی با بیمه شخص ثالث ندارد! هر زمانی که از در مدت اعتبار بیمه شخص ثالث، از شرکت بیمه خسارتی دریافت نکنید، به شما تخفیف بیمه شخص ثالث تعلق می‌‌گیرد.

جریمه دیرکرد بیمه بدنه

از آنجا که بیمه بدنه کاملاً اختیاری است، از این رو جریمه دیرکرد شامل آن نمی‌شود؛ اما در صورتی که حداقل سه ماه بگذارد و شخص اقدام به تمدید بیمه بدنه خودروی خود نکند، تمامی تخفیف‌های او صفر خواهد شد. حتی اگر ده سال هم سابقه پرداخت بیمه بدنه داشته باشد. البته میزان زمان بین شرکت‌های بیمه متفاوت است. این مدت زمان در بعضی شرکت‌ها سه ماه و در بعضی شرکت‌های دیگری ۵ و بیشتر است. اگر به دنبال کاهش قیمت بیمه بدنه خودرو هستید، بهتر است که هر سال سر موقع آن را تمدید کنید.

یادآور بیمه: خدمت مدیر بیمه برای پیشگیری از جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

همانطور که گفتیم، اگر این بیمه‌نامه را در وقت تعیین شده تمدید نکنید، جریمه می‌شوید! اما نیازی به نگرانی برای فراموشی این موضوع نیست. می‌توانید از یادآور بیمه در  استفاده کنید. با استفاده از این آپشن یک هفته مانده به مدت اعتبار از کارشناسان مدیر بیمه پیامک و یا تماس یادآوری دریافت خواهید کرد. همچنین می‌توانید اگر تا به حال بیمه شخص ثالث را خریداری نکردید در این وب سایت به صفحه استعلام بیمه شخص ثالث مراجعه کرده و اطلاعات را تکمیل کنید. پس از خرید اینترنتی بیمه ثالث، بیمه‌نامه به صورت رایگان برای شما ارسال خواهد شد.

 

Source:bimeh.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]