فرانشیز بیمه بدنه ،با توجه به رشد ضریب نفوذ بیمه در میان مردم که نشان‌دهنده افزایش میزان آگاهی جامعه نسبت به مزایای خرید بیمه است. فرانشیز بیمه بدنه ،در بعضی مواقع سؤالاتی در مورد انواع رشته‌های بیمه‌ای پرسیده می‌شود که متأسفانه، پاسخ‌های دقیق و شفافی به آن‌ها داده نمی‌شود. فرانشیز بیمه بدنه ، در  این میان در مورد بیمه بدنه سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که یکی از موارد اصلی آن بحث فرانشیز بیمه بدنه است. بیمه‌گزار معمولاً تمایل دارد بداند آیا خرید بیمه بدنه به صرفه است؟ چه میزان از خسارات خودرو با بیمه بدنه جبران می‌شود و سهم بیمه‌گزار از میزان خسارت چقدر است؟ در این مطلب توضیحات شفافی در مورد فرانشیز بیمه بدنه ارائه خواهیم داد.


فرانشیز بیمه بدنه ،نحوه خرید بیمه بدنه

قبل از بررسی فرانشیز بیمه بدنه باید موضوعاتی را به صورت خلاصه توضیح دهیم که درک فرانشیز بیمه بدنه را آسان‌تر می‌کنند. اولین بحثی که در این میان مطرح می‌شود خرید بیمه بدنه است. بعد از مراجعه به نمایندگی‌های بیمه با در دست داشتن مدارک لازم می‌توان برای خرید بیمه بدنه اقدام کرد. بعد از آن نوبت به انتخاب پوشش‌های موردنظر مانند پوشش فرانشیز بیمه بدنه، ترانزیت و غیره می‌رسد. در صورتی که سطح پوشش، بالاتر از حد تعیین شده توسط شرکت بیمه مورد نظر باشد کارشناسی جهت بررسی قیمت کلی و ارزش لوازم فابریک و غیر فابریک خودرو فرستاده می‌شود. این حد پوشش برای شرکت‌های مختلف بیمه، متفاوت است. بعد از پرداخت هزینه بیمه‌ نامه بدنه، خودرو تحت پوشش‌های خریداری شده قرار خواهد گرفت.

نرخ بیمه بدنه خودروی یکسان در شرکت‌های متفاوت می‎تواند تا چند صد هزار تومان تفاوت داشته باشد. در کل قیمت بیمه بدنه تا حد زیادی به ارزش خودرو مورد بیمه بستگی دارد. همان‌طور که بالاتر توضیح داده شد ارزش خودرو جزو اولین فاکتورهایی است که متقاضی خرید بیمه باید برای محاسبه حق بیمه در اختیار شرکت بیمه قرار دهد.

نرخ بیمه بدنه خودروی یکسان در شرکت‌های متفاوت می‎تواند تا چند صد هزار تومان تفاوت داشته باشد!!


فرانشیز بیمه بدنه ،روند پرداخت خسارت بیمه بدنه

روند پرداخت خسارت بیمه بدنه

بعد از این که خودروی بیمه‌گزار به دلایل وقوع خطرات تحت پوشش بیمه بدنه، دچار خسارت شد باید برای هر مورد مدارکی را به شرکت بیمه ارائه دهد. شرکت بیمه بعد از اخذ مدارک، کارشناسی را جهت بررسی میزان و یا صحت خسارت می‌فرستد.

حال نوبت به پرداخت خسارت از جانب شرکت بیمه یا بیمه‌گر به بیمه‌گزار می‌رسد. در خسارات ناشی از تصادفات در بیمه نامه خودرو، شرکت بیمه خسارات به بار آمده را حداکثر تا سقف پوشش‌های خریداری شده توسط بیمه‌گزار، می‌پردازد. فرانشیز بیمه بدنه ،در این مورد بیمه بدنه با بیمه شخص ثالث متفاوت است. به این صورت که اولاً شرکت بیمه، خسارات جانی ناشی از حوادث را تقبل نمی‌کند و ثانیاً تنها بخشی از خسارات مالی را به بیمه‌گزار می‌پردازد. به بخشی از خسارت که در پرداخت خسارت بیمه بدنه بر عهده بیمه‌گزار است، فرانشیز بیمه بدنه می‌گویند.

در بیمه بدنه پرداخت درصدی از خسارت وارده به خودرو بر عهده بیمه‌گزار است که به آن فرانشیز بیمه بدنه می‌گویند.


عوامل تاثیرگذار بر میزان فرانشیز بیمه بدنه

عوامل تاثیرگذار بر میزان فرانشیز بیمه بدنه

همان‌طور که در بالا گفته شد خسارت پرداختی شرکت بیمه‌گر مشمول فرانشیز بیمه بدنه می‌شود به این معنا که درصدی از خسارت وارده بر خودروی مورد بیمه بر عهده بیمه‌گزار خواهد بود که از مبلغ نهایی پرداختی توسط شرکت بیمه کسر می‌شود. محاسبه و درصد نهایی فرانشیز بیمه بدنه متاثر از عوامل متعددی است که می‌توانند مبلغ خسارت دریافتی را کاهش یا افزایش دهند. برخی از این عوامل به ویژگی‌های فرد و خودرو، برخی به شرکت بیمه‌گر و برخی به نوع خسارت وارده مربوط می‌شوند.

از طرفی درصد فرانشیز بیمه بدنه تا حدی به تعداد دفعات خسارت نیز بستگی دارد. به این صورت که برای خسارت اول 10% فرانشیز بیمه بدنه ، خسارت دوم 20% و خسارت سوم 30% فرانشیز بیمه بدنه از خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه کسر می‌شود. از یک تعداد خسارت بیشتر، بیمه‌گزار باید مجددا هزینه‌ای را به عنوان حق بیمه بدنه به شرکت بیمه بپردازد تا اعتبار بیمه‌نامه‌اش تمدید شود.

فرانشیز بیمه بدنه برای خسارت اول 10%، برای خسارت دوم 20% و برای خسارت سوم 30% از کل خسارت وارده است.

همان‌طور که گفته شود برخی از ویژگی‌های فردی بیمه‌گزار نیز بر درصد فرانشیز بیمه بدنه تاثیر دارد. از عوامل تأثیرگزار در این حوزه می‌توان به سن راننده یا تعداد سال سابقه رانندگی او اشاره کرد. برای مثال اگر سابقه رانندگی بیمه‌گزار در تاریخ تصادف کمتر از 3 سال باشد و یا سن اون کمتر از حد مشخص‌شده توسط شرکت بیمه باشد، فرانشیز بیمه بدنه افزایش می‌یابد به این صورت که در خسارت اول فرانشیز بیمه بدنه 20% در خسارت دوم 30% و در خسارت سوم 40% فرانشیز بیمه بدنه بر عهده بیمه‌گزار خواهد بود.

برای بیمه‌گزار با سابقه رانندگی کمتر از 3 سال، میزان فرانشیز بیمه بدنه 10% افزایش می‌یابد.

در صورتی‌که خودرو دچار حادثه سرقت شود، چه کلی باشد چه جزئی، فرانشیز بیمه بدنه برای خسارت آن برابر با 20% خواهد بود. البته دریافت خسارت سرقت مراحلی دارد که در پست‌های آینده به آنها خواهیم پرداخت.

در صورتی که خودرو دچار حادثه کلی غیر از سرقت شود، فرانشیز بیمه بدنه آن برابر با 10% خواهد بود. به این صورت که از ارزش خودرو که ممکن است از طرف کارشناس شرکت بیمه یا خود شخص بیمه‌گزار اعلام شده باشد 10% کسر می‌شود و به بیمه‌گزار پرداخته می‌شود.

در تصادفاتی که بیمه‌گزار مقصر نباشد و مقصر در دسترس نباشد بسته به شرایط حادثه درصدی فرانشیز بیمه بدنه بر خسارت پرداختی از جانب شرکت بیمه اعمال می‌شود.

در موردی دیگر در صورتی‌که شرکت بیمه‌گر تشخیص دهد که بیمه‌گزار به اندازه معقول تدابیر امنیتی را برای حراست از اموال خود نیاندیشیده است و نمی‌تواند دلایل موجهی ارائه دهد، می‌تواند درصد فرانشیز بیمه بدنه را افزایش دهد که در نتیجه آن مبلغ خسارت کمتری را به بیمه‌گزار پرداخت خواهد کرد.

با هر بار دریافت خسارت، سرمایه بیمه شده به اندازه خسارت دریافتی کاهش می‌یابد. بدین منظور بیمه‌گزار می‌تواند برای افزایش این سرمایه مجدداً حق بیمه اضافه‌ای بپردازد و میزان این سرمایه را افزایش دهد. برای مثال اگر خسارت کلی بر اثر حادثه به خودروی بیمه شده وارد شود همان‌طور که در بالا گفته شد 90% ارزش اعلام شده برای خودرو به مالک آن بازمی‌گردد. این بدان معنا است که میزان سرمایه بیمه‌شده از آن پس به اندازه 10% ارزش خودرو خواهد بود. در این صورت اگر بیمه‌گزار تمایل دارد که میزان سرمایه را دوباره به اندازه اولیه ارزش خودروی خود برساند باید حق بیمه اضافه‌ای بپردازد.

با هر بار دریافت خسارت از بیمه بدنه، ارزش سرمایه بیمه شده به اندازه خسارت دریافتی کاهش می‌یابد.


چگونگی حذف فرانشیز بیمه بدنه

راهی که برای حذف فرانشیز بیمه بدنه اندیشیده شده است پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه است. پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه جزو خطرات فرعی بیمه بدنه است که بعد از خریداری خطرات اصلی بیمه بدنه شامل سرقت کلی، آتش‌سوزی و حادثه با پرداخت حق بیمه اضافی قابل خریداری است.

با خرید پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه ‌می‌توان خسارت را به صورت کامل از شرکت بیمه‌گر دریافت کرد.


فرانشیز بیمه بدنه ،قانون جدید بیمه مرکزی در مورد ماشین‌های گران‌قیمت و لزوم خرید بیمه بدنه

قانون جدید بیمه مرکزی در مورد ماشین‌های گران‌قیمت و لزوم خرید بیمه بدنه

با بالا رفتن حجم خودروهایی که در کلان‌شهرها در حال تردد هستند، تعداد تصادف‌های جزئی بسیار بالا رفته است و بیمه بدنه کاربرد فراوانی دارد، به ویژه در چنین مواردی. از طرفی در صورتی که خودرویی که در تصادف دچار خسارت شده است خودرویی گران‌قیمت باشد چه مقصر باشد و چه زیان دیده دچار خسارت مالی نیز می‌شود. چرا که بیمه مرکزی به تازگی قانونی تصویب کرده است که بر اساس آن سقف قیمت خودروی متعارف 126 میلیون تومان تعریف شده است. در این شرایط اگر دارنده خودروی برای مثال 500 میلیون تومانی در یک حادثه رانندگی زیان‌دیده باشد و خسارت وارده به آن 40 میلیون باشد از آنجایی‌که قیمت خودرو 4 برابر سقف قیمت خودرو متعارف تعیین شده از جانب بیمه مرکزی است، خسارت آن نیز تقسیم بر 4 می‌شود و تنها 10 میلیون تومان از بیمه شخص ثالث راننده مقصر به او پرداخت می‌شود. در این حالت اگر شخص برای خودروی خود بیمه بدنه خریده باشد، باقی خسارت را می‌تواند از شرکت بیمه خود دریافت کند. در غیر این صورت راننده زیان‌دیده باید باقی مبلغ خسارت را خود بر عهده بگیرد.


فرانشیز بیمه بدنه ،استعلام قیمت بیمه بدنه

استعلام قیمت بیمه بدنه

برای استعلام قیمت بیمه بدنه می توان از سامانه مدیر بیمه هم استفاده کرد. فرانشیز بیمه بدنه ،مدیر بیمه سامانه ای برای خرید آنلاین بیمه است. با مدیر بیمه می توان نسبت به خرید انواع بیمه مانند بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه درمان تکمیلی، بیمه عمر،بیمه آتش سوزی وبیمه مسافرتی اقدام کرد. مدیر بیمه به شما کمک می‌کند قیمت و شرایط بیمه را بین شرکت‌های مختلف مقایسه کنید و در نهایت بیمه مناسب خود را سفارش دهید.

با مدیر بیمه فقط کافی است 5 دقیقه برای انتخاب و خرید بیمه مورد نظر خود وقت بگذارید. جالب است بدانید با استفاده از مدیر بیمه در هیچ مرحله‌ای نیاز به مراجعه به شعب بیمه را پیدا نمی‌کنید زیرا پس از خرید بیمه‌ نامه به صورت ارسال رایگان برای شما فرستاده می‌شود.

source:bimito.com
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]