بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه چیست؟ بیمه گزار در مقابل پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه بدنه در صورت آسیب دیدن اتومبیل خود بخاطر خطرات تحت پوشش مبلغی را به عنوان خسارت دریافت خواهد کرد .به طور کلی اتومبیل هایی که جهت پوشش بیمه بدنه خودرو ایران معرفی میگردند در ابتدای امر بایستی قابلیت پوشش بیمه بدنه اصفهان را دارا باشند.بیمه شخص ثالث بیمه ایران دارای این شرط نمی باشد.کلیه مالکان اتومبیل ها و یا اشخاصی که در قبال اتومبیل مسئولیت دارند و اتومبیل از سوی مالک به آنها تحویل داده شده است به این بیمه نامه نیاز دارند.
خرید آنلاین بیمه بدنه اتومبیل شمارا در مقابل خطراتی همچون آتش سوزی،سرقت کلی،خساراتی که در جریان نجات و یا انتقال موضوع بیمه به آن وارد شود و … تحت پوشش قرار میدهد.


اهداف بیمه بدنه چیست؟

پوشش بیمه بدنه اتومبیل نگرانی های بیمه گزاران (دارندگان این وسائل) در مورد حوادثی که منجر به آسیب دیدن اتومبیل آنها و ایجاد هزینه های پرداخت خسارت میگردد را کاهش می دهد یا از میان می برد.در بیمه های بدنه بیمه گزار در مقابل پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه در صورت آسیب دیدن اتومبیل خود بخاطر خطرات تحت پوشش مبلغی را به عنوان خسارت دریافت خواهد کرد به طور کلی اتومبیل هایی که جهت پوشش بیمه بدنه معرفی میگردند در ابتدای امر بایستی قابلیت پوشش بیمه بدنه را دارا باشند و این قابلیت در مرحله اول از دو راه اثبات میگردد:

سال ساخت اتومبیل

​حداکثر بیش از 10 سال از تولید و مونتاژ وسایل نقلیه سواری در زمان معرفی و صدور و خرید آنلاین بیمه بدنه نگذشته باشد،البته برای پوشش بیمه بدنه اتومبیل های سواری با قدمت 10 سال ساخت برای هر سال 5% اضافه بر نرخ بعنوان قدمت سال ساخت در نظر گرفته و بر حق بیمه های اصلی اضافه گردیده و صدور بیمه نامه برای اتومبیل هایی که بیش از 20 سال از ساخت آنها گذشته باشد نیاز به مجوز از مدیریت بیمه های اتومبیل دارد.

بازدید اولیه از اتومبیل

راه دیگر اثبات قابلیت پوشش بیمه بدنه برای اتومبیل های معرفی شده،کارشناسی بازدید اولیه از وسیله نقلیه معرفی شده توسط کارشناس مورد تأیید شرکت است که کارشناس مزبور باید دارای مجوز کارشناسی بازدید اولیه و کد اختصاصی بوده و گزارش مربوطه را جهت صدور بیمه نامه بدنه تهیه نماید.


خسارات تحت پوشش بیمه بدنه چیست؟

  • خسارت ها و هزینه تحت پوشش بیمه بدنه

    • حادثه: خسارتی که از برخورد موضوع بیمه با یک جسم ثابت یا متحرک یا برخورد اجسام دیگر به موضوع بیمه و یا واژگون و سقوط موضوع بیمه یا چنانچه در حین حرکت، اجزا و یا محصولات موضوع بیمه بدنه به آن برخورد نماید و موجب بروز خسارت شود.
    • آتش سوزی: خسارتی که در اثر آتش سوزی، صاعقه و یا انفجار به موضوع بیمه و یا لوازم یدکی اصلی همراه آن وارد گردد.
    • سرقت کلی: در صورتی که موضوع بیمه دزدیده شود و یا در اثر عمل دزدی یا شروع به دزدی به وسیله نقلیه و یا وسایل اضافی آن  خسارت وارد شود.
    • خسارتی که در جریان نجات و یا انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به آن وارد شود.
    • خسارت باطری و لاستیکهای چرخ موضوع بیمه در اثر هر یک از خطرات بیمه شده تا پنجاه درصد قیمت نو قابل پرداخت است.
  • پوشش اضافی – هزینه های قابل تامین

    هزینه‌های متعارفی که بیمه‌گذار برای نجات موضوع بیمه خسارت دیده و جلوگیری از توسعه خسارت و نیز انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به نزدیک‌ترین محل مناسب برای تعمیر آن پرداخت می‌نماید حداکثر تا بیست درصد کل خسارت وارده قابل جبران خواهد بود.

  • خسارت های مستثنی شده یا غیر قابل جبران

    • خسارتهای ناشی از سیل، زلزله و آتشفشان.
    • خسارتهایی که به علت استفاده از موضوع بیمه در مسابقه اتومبیل رانی یا آزمایش سرعت به آن وارد شود.
    • خسارتهای وارد به موضوع بیمه به علت حمل مواد منفجره، سریع الاشتعال و یا اسیدی مگر آن که موضوع بیمه مخصوص حمل آن باشد.
    • خسارتهای وارده بر اثر پاشیده شدن رنگ، اسید و سایر مواد شیمیایی روی بدنه موضوع بیمه مگر آنکه ناشی از حوادث تحت پوشش بیمه باشد.
    • خسارت ناشی از سرقت لوازم و قطعات موضوع بیمه پس از وقوع حادثه.
    • خسارت ناشی از کشیدن میخ و سایر اشیاء مشابه روی بدنه موضوع بیمه.
    • کاهش ارزش موضوع بیمه حتی اگر در اثر وقوع خطرات بیمه شده باشد.
  • غیر قابل پوشش – خسارت های غیر قابل جبران یا خسارت هایی که از تعهد بیمه گر خارج است

    • خسارتهای ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب و یا تهاجم
    • خسارتهای مستقیم و غیر مستقیم ناشی از انفجارهای هسته ای
    • خسارتهایی که عمداً توسط بیمه‌گذار، ذینفع و یا راننده موضوع بیمه بدنه به آن وارد می‌شود.
    • خسارتهای وارده به موضوع بیمه بدنه حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی مگر آن‌که عمل گریز توسط متصرفین غیر قانونی باشد.
    • در صورتیکه راننده موضوع بیمه بدنه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی وی باطل شده باشد و یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه متناسب نباشد. اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست.
    • خسارتهای ناشی از حوادثی که طبق گزارش مقامات ذیصلاح به علت مصرف مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر و یا روان گردان توسط راننده موضوع بیمه بوجود آمده باشد.
    • خسارت ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر مگر آنکه موضوع بیمه مخصوص و جاز به انجام این کار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.
  • پوششهای تکمیلی در بیمه بدنه

    • سرقت در جا لوازم و قطعات وسایل نقلیه مورد بیمه بدنه :چنانچه لوازم اتومبیل(بدون سرقت کلی خود اتومبیل)در حال توقف دزدیده شود پوشش خطرات اصلی قابل جبران نمی باشد در این صورت بیمه گزار میتواند هنگام صدور بیمه نامه در خواست پوشش سرقت در جا برای لوازم معینی مانند(رایو – پخش،رینگ و لاستیک،آینه های بغل و …) را بنماید که پس از بازدید کارشناس با پرداخت حق بیمه بسیار جزیی قطعات مورد نظر را پوشش بیمه سرقت درجا قرار دهد لازم بذکر است ارزش آنچه تحت این عنوان قابل بیمه کردن است در مجموع از 20% ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه تجاوز نخواهد کرد و حق بیمه مربوطه 3% ارزش کل قطعات و لوازم مورد تأیید کارشناس بازدید اولیه و توافق بیمه گر وبیمه گزار میباشد.
    • غرامت عدم استفاده از وسیله نقلیه در ایام تعمیرات:هرگاه در اثر حادثه مورد بیمه جهت تعمیر برای مدتی قابل استفاده نباشد و در تعمیرگاه متوقف باشد روزانه مبالغی به عنوان هزینه ایاب و ذهاب به بیمه گزار پرداخت میگردد در صورت خرید این پوشش حداکثر تعهد بیمه گر برای مدت 30 روز عدم استفاده از وسیله نقلیه خواهد بود که به ازای هر روز 20.000 ریال میباشد و سه روز اول آن به عنوان فرانشیز کسر خواهد گردید مشروط به اینکه جمع کل غرامت بابت ایام عدم امکان استفاده از اتومبیل از 20% مبلغ خسارت برآورده شده تجاوز نکند،مدت عدم استفاده از اتومبیل جهت تعمیر در تعمیرگاه توسط کارشناس خسارت شرکت تعیین میشود.
    • شکست شیشه های وسیله نقلیه مورد بیمه بدنه به تنهایی و به عللی غیر از حوادث مورد تعهد بیمه گر:با درخواست بیمه گزار و پرداخت حق بیمه جزیی شکست به تنهایی و به غیر از خطرات اصلی مانند شکست (بواسطه تغییر دما و یا متراکم شدن هوا در داخل وسیله نقلیه) تحت پوشش خطرات تکمیلی بوده و قابل جبران می باشد، خسارت قابل پرداخت ارزش روز شیشه و هزینه نصب آن پس از کسر 10% به عنوان فرانشیز خواهد بود و حق بیمه آن 5% حق بیمه سالانه
    • نوسانات قیمت :افزایش ارزش وسایل نقلیه مورد بیمه به علت نوسانات قیمت مشروط بر اینکه وسیله نقیله هنگام صدور بیمه نامه به ارزش واقعی روز بیمه شده باشد می تواند تا میزان 25% ارزش روز بیمه در تاریخ شروع بیمه نامه و در طول مدت قرارداد مورد قبول قرار گیرد. بدیهی است افزایش ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه به علت نوسانات قیمت فقط در خسارت های جزیی و حداکثر تا مبلغ 10.000.000 ریال قابل پرداخت می باشد، حق بیمه مربوطه برابر 5% حق بیمه سالانه بیمه بدنه تعیین و محاسبه می گردد.
    • بلایای طبیعی (سیل – زلزله – آتشفشان ) :مطابق ماده پنجم بند 2 شرایط عمومی بیمه نامه خطرات طبیعی مانند زمین لرزه، سیل، آتشفشان از خطرات مورد تعهد بیمه گر مستثنی گردیده ولی برابر با موافقت هییت مدیره محترم شرکت مقرر گردید از تاریخ 07/09/77 پوشش مذکور در تعهدات بیمه گر قرار گیرد. حق بیمه مربوطه 5% حق بیمه سالانه محاسبه بیمه بدنه ایران می گردد.
    • خطرات تبعی (رنگ – مواد شیمیایی – اسید پاشی) :از آنجاکه خطرات و خسارات ناشی از پاشیدن اسید، رنگ و سایر مواد شیمیایی بر روی خودرو مشمول بند 1 ماده پنجم شرایط عمومی بیمه نامه بدنه نمی گردد ولی طبق موافقت هییت مدیره محترم شرکت مقرر گردید از تاریخ 07/09/77می توان خطرات مذبور را با دریافت 5% حق بیمه سالانه تحت پوشش قرار داد
    • سرقت کلی قطعات
    • خسارت ناشی از کشیدن میخ و سایر اشیا مشابه بر روی بیمه بدنه خودرو

راهنمای خرید بیمه بدنه چیست؟

  1. مشتری صدور بیمه‌ بدنه ، درخواست خود را طی نامه‌ای، با تکمیل فرم صورت مشخصات وسایل نقلیه موسسات دولتی برای بیمه‌بدنه ویا تکمیل فرم پیشنهاد بیمه بدنه وسیله نقلیه به اداره صدور بیمه‌ بدنه تحویل می‌دهد.
  1. مشتری جهت بازدید اولیه به پارکینگ فرستاده می‌شود. کارشناسی بازدید اولیه از موردبیمه جهت صدور بهترین بیمه بدنه الزامی است و پس از تایید مدارک و انجام مراحل، علاوه بر صدور بیمه‌ بدنه برای موردبیمه سند بیمه ‌بدنه‌ اتومبیل نیز صادر می‌شود.
    بهترین بیمه بدنه ماشین چیست؟ چنانچه بیمه گزار قبل از پایان مهلت اعتبار بیمه بدنه مجددا برای سال بعد اقدام به خرید بیمه نامه نماید نیازی به بازدید اولیه نمی باشد . اما اگر تاریخ اعتبار بیمه نامه پایان گرفته و مشتری پس از پایان مهلت بیمه اقدام به خرید بیمه نامه مجدد بنماید لازم است که اتومبیل وی توسط کارشناس مجدداً بازدید و سلامت مورد بیمه تایید شود.
  2. مشتری پس از واریز مبلغ قیمت بیمه بدنه ایران ، “فیش واریزی” را به اداره صدور بیمه‌نامه‌های بدنه تحویل داده و گواهی دریافت “حق‌بیمه” صادر می‌شود..

رشته بدنه به دو صورت صادر می شود که عبارت است از:

  1. خصوصی
    در صورتیکه بیمه‌گزار تعداد محدودی خودرو را بخواهد بیمه بدنه نماید، معمولاً به ازای هر خودرو یک بیمه‌نامه مجزا صادر می‌شود.
  2. دولتی
    در حالتیکه بیمه‌گزار قصد داشته باشد تعداد زیادی از خودروهای خود را بیمه بدنه نماید، شرکت بیمه جهت تسهیل این کار، قراردادی با بیمه‌گزار منعقد کرده و براساس آن کل خودروها را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد. به همراه قرارداد یکتایی که منعقد می‌شود، برای هریک از خودروها کارت بیمه صادر می‌کند. جهت تمدید این نوع بیمه نامه ها به دلیل کثرت تعداد خودروها، فقط تغییرات توسط بیمه گزار اعلام می شود و به صورت موردی در سیستم، اصلاحات انجام می شود.

مدارک صدور بیمه بدنه چیست؟

  • گواهینامه
  • کارت انتظامی و سند مالکیت اتومبیل
  • پرکردن فرم پیشنهاد، مشخصات بیمه گزار
  • گزارش کارشناسی بازدید اولیه
  • فیش واریزی حق بیمه

حداقل تعهدات بیمه بدنه چیست؟

در بیمه‌بدنه، تعهد بیمه‌گر جبران خسارات وارد به خود وسیله نقلیه موردبیمه است. به این معنی که بیمه‌گر با بیمه کردن وسیله نقلیه تعهد می‌کند چنانچه به علت هر یک از حوادث مشمول بیمه، وسیله نقلیه بیمه شده، سرقت شود یا به آن خساراتی در اثر حادثه و یا آتش‌سوزی وارد شود خسارت وارده تا سقف سرمایه را جبران نماید.


تخفیفات و جرائم بیمه بدنه چیست؟

هنگام تمدید بیمه نامه چنانچه سال قبل و یا سالهای قبل خسارتی به اتومبیل وارد نشده باشد تخفیفاتی به شرح ذیل داده خواهد شد :

  • یک سال عدم خسارت : 25% تخفیف
  • دو سال عدم خسارت : 35% تخفیف
  • سه سال عدم خسارت : 45% تخفیف
  • چهار سال عدم خسارت و پس از آن : 60% تخفیف
  • درصورتی‌که اقساط در موعد مقرر پرداخت نشده باشد پس از بازدید مجدد اتومبیل و تایید سلامت آن مجدداً بیمه‌نامه به جریان می‌افتد؛ در غیر این‌صورت درصورتیکه اگر بخشی از خودرو آسیب دیده باشد، از تعهد بیمه گر خارج می‌شود.

حق بیمه بدنه و فرانشیز بیمه بدنه اتومبیل

 

الف: حق بیمه

  • ماده 1- اتومبیلهای سواری شخصی
    حق بیمه اتومبیلهای سواری که بیش از ده سال از ساخت آنها نمی‌گذرد بر اساس درصدی از ارزش مورد بیمه به ترتیب جدول زیر تعیین می‌گردد.
    ردیفمشخصات خودرو / حداکثر ارزش وسیله نقلیهتا
    ده میلیون ریال
    مازاد
    بر ده میلیون ریال
    مازاد
    بر بیست میلیون ریال
    مازاد
    بر سی میلیون ریال
    1تا 4 سیلندر1.21.622.4
    24 سیلندر به بالا1.41.82.22.6
  • ماده 2- اتومبیلهای سواری عمومی
    حق بیمه طبق ماده یک محاسبه و حسب مورد استفاده درصدی از کل حق بیمه به شرح زیر به آن اضافه خواهد شد.
    • اتومبیلهای سواری کرایه و تاکسی به میزان درصد 50٪
    • اتومبیلهای ویژه آژانس و تعلیم رانندگی و کرایه خطی به میزان 40 درصد ویژه آزمایش رانندگی 40٪
  • ماده3- وانت و انواع وسایط نقلیه بارکش: چهار مواد ـ نفت، گازوییل ، روغن و روغن سیاه5/2٪

حق بیمه بدنه انواع بارکش بر حسب درصد از ارزش وسیله نقلیه به ترتیب جدول شماره 2 محاسبه و تعیین می‌گردد.
بخشنامه 2353/3 مورخ 13/2/74 خسارت ناشی از بارگیری و باراندازی

ردیفمشخصات خوردو بر اساس ظرفیت مجاز بارگیرینرخ (درصد)نوع اطاقک و یدک
1وانت حداکثر تا دو تن1.5معمولی و دوکابین
2کامیونت حداکثر پنج تن2.5اطاق بار معمولی (چوبی و فلزی)، کمپرسی، جرثقیل، کانتینر
3کامیون و تریلر با انواع یدک بیش از پنج تن3.5تانکر، حمل شیشه، کپسول گاز، حمل مرغ و سردخانه دار، حمل شیر
1.7کفی
2اطاق بار معمولی، تانکر (حمل شیر، روغن نباتی مایع، قیر و آب) تریلی کفی بغلدار (چوبی و فلزی) کامیون جرثقیل دار
2.5کمپرسی، کامیون و تریلر بونکردار، سیمان و حمل گندم، پمپ انتقال بتون و حفاری چاه، (کانتینردار چادری و فلزی) یخچال دار و تانکرهای دو جداره، حمل شیر، میکسردار، حمل کپسول گاز، تانکر مخصوص حمل نفت و گازوییل حمل روغن موتور، کامیون مسقف مرغ زنده
3تانکر مخصوص حمل بنزین و نفت جت
3.5تانکر مخصوص حمل گاز و مواد اسیدی
3.5کلیه وانت های دو کابین2.5مزدا، نیسان، تویوتا، نیسان پی کاب، شورلت …

تریلرهای با بیش از 20 سال ساخت 5٪ نرخ بایستی محاسبه شود.(تعرفه قدیم)
تریلر کم شکن ولو 7/1 درصد (بدلیل سرعت کمتر که از تریلر معمولی دارد) کد41و72

  • ماده 4- مینی بوس و اتوبوس
    حق بیمه انواع مینی‌بوس و اتوبوس بر حسب درصدی از ارزش وسیله نقلیه به ترتیب جدول زیر محاسبه و تعیین می‌گردد.

ردیفمشخصات خودرو بر اساس ظرفیتنرخ (درصد)موارد استفاده وسیله نقلیه
1مینی بوس تا ظرفیت 21 نفر3رفت و آمدهای عمومی شهری، بین شهری و خارج از شهر (پلاک کرایه)
2.5جابجایی کارکنان، دانشجویان، محصلین (پلاک شخصی، دولتی)
2انواع اتوبوس3.5رفت و آمدهای عمومی شهری، بین شهری و خارج از شهر (پلاک کرایه)
3جابجایی کارکنان، دانشجویان، محصلین (پلاک شخصی، دولتی)
  • ماده 5- ماشینهای راهسازی و کشاورزی
    حق بیمه این نوع وسایل بترتیب جدول ذیل محاسبه و تعیین می‌گردد.

ردیفمشخصات وسیله نقلیهنرخ درصدی از ارزش وسیله نقلیه
1غلطک، کمباین، میکسر، اسکریپر، تیلر1
2بولدوزر، لودر چرخ زنجیری، گریدر، بیل مکانیکی، تراکتور، لیفت تراک، فینشر (پخش آسفالت)1.5
3لودر چرخ لاستیکی، دمپر2
4یونیماک، آسفالت تراشی2.5
  • ماده 6- اتومبیلهایی که دارای وسایل اضافی هستند:
    حق بیمه اتومبیلهایی که دارای لوازم و وسایل اضافی هستند مانند آمبولانس، ماشینهای آتش نشانی، اتومبیلهای حمل خون، آزمایشگاه‌های سیار، فرستنده‌های سیار و … (به استثناء اتومبیلهای سواری) از دو قسمت زیر تشکیل می‌گردد.
    • حق بیمه وسیله نقلیه که حسب مورد و نوع و سیستم آن بر اساس تعرفه خودروهای مشابه طبق مواد قبلی محاسبه خواهد شد.
    • حق بیمه لوازم و وسایل اضافی که بر اساس 3 درصد ارزش لوازم و وسایل مذکور محاسبه و دریافت خواهد شد بدیهی است ارزش و وسایل و لوازم اضافی بایستی بطور دقیق و به تفکیک بر اساس مدارک مستند خرید به پیشنهاد بیمه‌گذار و با تایید کارشناس تعیین و اعلام گردد.

ب : فرانشیز

فرانشیز خسارت جزیی و کلی ناشی از پوشش‌های مورد تعهد برای کلیه وسایط نقلیه ذکر شده در موارد قبلی ده درصد مبلغ خسارت می‌باشد.

  • ماده 7- به حق بیمه اتومبیلهای سواری (شخصی، دولتی و انواع کرایه ها) (موضوع مواد 1و2) که بیش از ده سال از ساخت آنها گذشته باشد سال اضافه بر ده سال، 5 درصد حق بیمه سالیانه اضافه می‌گردد.
    بدیهی است صدور بیمه‌نامه بدنه برای کلیه وسایل نقلیه‌ای که بیش از بیست سال از ساخت آنها گذشته باشد موکول به کسب مجوز از قسمت اتومبیل و شخص ثالث می‌باشد.
  • ماده 8- فرانشیز در بیمه بدنه
    بخشی از هر خسارت بعنوان فرانشیز به شرح ذیل بر عهده بیمه گذار می باشد.
    • فرانشیز خسارتهای جزیی ناشی از حادثه و آتش سوزی جهت کلیه وسایط نقلیه به شرح ذیل:
      • فرانشیز خسارت اول 10% مبلغ خسارت حداقل 500.000 ریال
      • فرانشیز خسارت دوم و به بعد 20% مبلغ خسارت حداقل 500.000 ریال
    • در صورت تحقق هر یک از موارد ذیل علاوه بر موارد مذکور 10% به فرانشیز های اعلام شده فوق الاشاره اضافه میگردد(صرفاً درصد)
      • سابقه رانندگی راننده اتومبیل موضوع بیمه نامه بدنه در تاریخ حادثه کمتر از 3سال باشد.
      • سن راننده در تاریخ حادثه کمتر از 25 سال باشد.
    •  فرانشیز خسارت ناشی از حوادث تصادفات رانندگی در صورتیکه راننده وسیله نقلیه بیمه شده،مقصر حادثه نباشد و مسئول حادثه شخص ثالث شناخته شده ای باشد به نصف فرانشیز خسارت اول تقلیل میابد(درصد و حداقل).
    •  فرانشیز خسارت کلی ناشی از حادثه و آتش سوزی 10% مبلغ خسارت تعیین میگردد.
    • فرانشیز خسارت سرقت اعم از جزیی و کلی 20% مبلغ خسارت تعیین میگردد.
    • تبصره : چنانچه بیمه نامه ای برای مدت بیش از یکسال صادر شود و نرخ حق بیمه به صورت سالانه محاسبه شده باشد فرانشیز به صورت سالانه اعمال خواهد شد و در غیر اینصورت تعداد خسارات در مدت اعتبار بیمه نامه ملاک محاسبه فرانشیز خواهد بود.

  • ماده 9 – تخفیفات در بیمه بدنه
    • تخفیف عدم خسارت:
      هرگاه اتومبیل بیمه شده از شروع قرارداد تا پایان بیمه نامه هیچگونه اعلام خسارتی از محل بیمه نامه نکند زمان تمدید بیمه نامه تخفیف عدم خسارت بر اساس بیمه ای تخفیف عدم خسارت براساس شورای عالی بیمه به شرح ذیل در میزان حق بیمه مربوطه اعمال خواهد شد.
      • برای سال اول 25% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
      • برای سال دوم 35% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
      • برای سال سوم 45% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
      • برای سال چهارم و بعد 60% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه

  • تخفیف گروهی(کثرت تعداد)
    در صورتی که بیمه گذار بیش از یکصد دستگاه اتومبیل جهت پوشش بیمه بدنه معرفی نماید 20% تخفیف گروهی اعطاء می گردد.

  • تخفیف اعضاء هیئت علمی
    اعضاء هیئتعلمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می توانند یک دستگاه اتومبیل شخصی متعلق به خود را با معرفی نامه از دانشگاه و موسسه آموزشی مربوطه با استفاده 20% تخفیف بعنوان(تخفیف هیئتعلمی)تحت پوشش بیمه بدنه قرار دهند.
  • تخفیف صفر کیلومتر
    صدور بیمه نامه بدنه برای خودروهای صفر کیلومتر که با ارایه مستندات مربوطه حداکثر بیش از یکماه از تاریخ از تاریخ ترخیص خودرو از کارخانه یا خروج آنها از مبادی ورودی کشور نگذشته باشد اعطای 20% تخفیف صفر کیلومتر بلامانع می باشد.
  • تخفیف کارکنان شرکت و یا صنعت بیمه کشور
  • تخفیف ویژه نمایندگان و شبکه نمایندگی
    این تخفیف فقط به مسئول محترم شبکه نمایندگی و اعضای محترم هیئتمدیره شرکتهای خدمات بیمه ای تعلق گرفته و با ارایه معرفی نامه معتبر از معاونت امور نمایندگان برای یک دستگاه وسیله نقلیه به آنها قابل اعطا میباشد.
    1.  
  • تبصره : بدیهی است مجموع تخفیفات اعطایی به حق بیمه هر فقره بیمه نامه بدنه از 60% حق بیمه متعلقه تجاوز نخواهد نمود.
  • ماده 10-حق بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت: حق بیمه مندرج در بخش اول برای مدت یکسال تمام خواهد بود. در صورتی که مدت بیمه کمتر از یکسال باشد حق بیمه طبق جدول زیر تعیین خواهد شد.
    از 1 روز تا 5 روز5٪ حق بیمه سالیانه
    از 6 روز تا 15 روز10٪ حق بیمه سالیانه
    از 15روز تا یکماه20٪ حق بیمه سالیانه
    از یکماه تا دو ماه30٪ حق بیمه سالیانه
    از دو ماه تا سه ماه40٪ حق بیمه سالیانه
    از سه ماه تا چهارماه50٪ حق بیمه سالیانه
    از چهارماه تا پنج ماه60٪ حق بیمه سالیانه
    از پنج ماه تا شش ماه70٪ حق بیمه سالیانه
    از شش ماه تا هفت ماه75٪ حق بیمه سالیانه
    از هفت ماه تا هشت ماه80٪ حق بیمه سالیانه
    از هشت ماه تا نه ماه85٪ حق بیمه سالیانه
    از نه ماه تاده ماه90٪ حق بیمه سالیانه
    از ده ماه تا یازده ماه95٪ حق بیمه سالیانه
    از یازده ماه تا دوازده ماه100٪ حق بیمه سالیانه
  • ماده 11- قلمرو جغرافیایی پوشش قرارداد بیمه
    قلمرو جغرافیایی خطر یکی از موضوعاتی است که باید در بیمه نامه مشخص باشد،منظور از قلمرو جغرافیایی محدوده جغرافیایی است که چنانچه اتومبیل مورد بیمه در آن محدوده دچار حادثه بشود بیمه گر موظف به جبران خسارت میباشد و در صورتیکه اتومبیل از آن محدوده خارج شود تحت پوشش بیمه نخواهد بود در حال حاضر شرکتهای بیمه با دریافت حداقل 50% کل حق بیمه سالانه بعنوان حق بیمه اضافی پوشش بیمه را شامل خارج از کشور نیز مینماید و شرط ذیل باید در بیمه نامه به صورت الحاقی قید گردد:
    • در صورت وقوع حادثه بیمه گذار موظف است نسبت به تهیه گزارش پلیس از کشوری که حادثه در آن اتفاق افتاده اقدام و آن را همراه با عکس از مواضع آسیب دیده اتومبیل و فاکتورهای مربوط به تعمیرات و پس از تایید مدارک یاد شده توسط سفارتخانه یا کنسولگری ایران واقع در کشور مذکور به بیمه گر تحویل نماید.
    • خسارت در ایران طبق شرایط بیمه نامه پرداخت میگردد و بیمه گر هیچگونه تعهدی در مورد تهیه و یا اخذ مجوز خروج ارز از کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

نرم فزار صدور بیمه بدنه

  1. پس از تحویل گزارش بازدید اولیه، اطلاعات آن توسط اداره صدور در برنامه مکانیزه صدور (مبتنی بر سیستم پایه یونیکس) ثبت شده و حق‌بیمه توسط برنامه مکانیزه صدور (مبتنی بر سیستم پایه یونیکس)محاسبه و “فیش نقدی” براساس آن تکمیل می‌شود.
  2. پس از پرداخت اقساط، فیش واریزی توسط بیمه‌گزار، در برنامه مکانیزه صدور (مبتنی بر سیستم پایه یونیکس) ثبت و برای بیمه‌گزار “گواهی دریافت حق‌بیمه” صادر می‌شود.

صدور الحاقی بیمه بدنه

هرگاه در شرایط یک بیمه اعم از نام بیمه‌کننده (بیمه‌گزار)، شرایط بیمه، میزان سرمایه مورد نظر و … تغییری حاصل شود، بیمه‌نامه و یا قرارداد عوض نخواهد شد بلکه شرکت بیمه طی یک نامه و یا اصطلاحاً یک الحاقی، تغییر لازم را اعلام می‌دارد که جزء لاینفک بیمه‌نامه و یا قرارداد محسوب خواهد شد و شرایط پرداخت خسارت با توجه به الحاقی صادر شده مورد نظر قرار می‌گیرد. در شرایطی ممکن است به دلیل ریسک بالای خطر و یا عدم پرداخت اقساط توسط بیمه‌گزار، بیمه‌گر درخواست ابطال بیمه‌نامه را داشته باشد که دراینصورت طی نامه درخواست خود را به بیمه‌گزار اعلام می‌کند. در این فرآیند، مراحل دریافت درخواست، بررسی، بازدید مجدد در صورت نیاز، دریافت و یا برگرداندن مبلغ به بیمه‌گزار و صدور الحاقی برای بیمه‌‌های بدنه تشریح شده است.ارزانترین بیمه بدنهدر بیمه‌نامه‌های بدنه الحاقی‌های زیر صادر می‌گردد:
  • الحاقی جایگزین مورد بیمه
    درصورتیکه بیمه‌گزار خودرو بیمه شده خود را تعویض کرده باشد و اعتبار بیمه‌ بدنه خودرو قبلی به پایان نرسیده باشد، می‌تواند بیمهرا به خودرو جدید منتقل کند. دراینصورت، با اعمال تغییرات و محاسبه مبلغ برگشتی یا اضافی، به ترتیب الحاقی برگشتی یا اضافی توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های خصوصی صادر می‌شود.
  • الحاقی اصلاح شماره شاسی
  • الحاقی اعتبار بیمه‌
    درصورتیکه اعتبار بیمه‌ اشتباه درج شده باشد، جهت اصلاح آن الحاقی اعتبار بیمه‌ صادر می‌گردد.
  • الحاقی تغییر سیلندر
    در صورتیکه سیلندر خودرو اشتباه اعلام شده باشد، پس از محاسبه مبلغ اضافی یا برگشتی، به ترتیب الحاقی اضافی یا برگشتی توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های بدنه صادر می‌شود.
  • الحاقی اصلاح ظرفیت
    درصورتیکه ظرفیت خودرو اشتباه اعلام شده باشد، پس از محاسبه مبلغ اضافی یا برگشتی، به ترتیب الحاقی اضافی و یا برگشتی توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های بدنه صادر می‌شود.
  • الحاقی ارزش موردبیمه
    درصورتیکه ارزش موردبیمه خودرو اشتباه اعلام شده باشد، پس از محاسبه مبلغ اضافی یا برگشتی، به ترتیب الحاقی اضافی و یا برگشتی توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های بدنهصادر می‌شود.
  • الحاقی تخفیف عدم خسارت
    درصورتیکه تخفیف عدم خسارت در بیمه‌ جدید بیمه‌گزار منظور نشده باشد، پس از محاسبه مبلغ برگشتی توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های بدنه، الحاقی برگشتی صادر می‌شود.
  • الحاقی تغییر نام
    درصورتیکه خودرو بیمه‌شده بفروش رسیده باشد، جهت تغییر نام بیمه‌گزار، الحاقی تغییر نام صادر می‌شود که بر اساس آن شماره شهربانی و موارد مرتبط دیگر نیز تغییر می‌یابند.
  • الحاقی پوشش‌های تکمیلی
    درصورت تغییر پوشش‌های تکمیلی مورد درخواست بیمه‌گزار، پس از محاسبه مبلغ اضافی یا برگشتی توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های بدنه، به ترتیب الحاقی اضافی یا برگشتی صادر می‌شود.
  • الحاقی تغییر کاربری
    درصورت تغییر کاربری خودرو، پس از محاسبه مبلغ اضافی یا برگشتی توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های بدنه، به ترتیب الحاقی اضافی یا برگشتی صادر می‌شود.
  • الحاقی ابطال
    در صورتیکه ماشین در اثر خطری که تحت پوشش بیمه نیست از بین رود، حق بیمه بصورت روزشمار و در غیراینصورت، بصورت کوتاه مدت حق‌بیمه استرداد می‌شود

​شرایط فسخ از طرف بیمه‌گر:

1- حق بیمه به موقع پرداخت نشود. 2- در صورت تشدید خطر 3- در صورتیکه گزارش‌های اعلام شده از طرف بیمه‌گزار اشتباه باشد
شرایط فسخ از طرف بیمه‌گزار:
1- بیمه‌گزار ریسک خطر را کاهش دهد ولی بیمه‌گر حاضر به اعمال تغییر نشود. 2- عملیات بیمه‌گر به هر دلیلی متوقف شود.

نکته: در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف مقدار بار مالی افزایش یافته با مقدار کاهش یافته برابری نماید. در اینصورت حق‌بیمه اضافی از بیمه‌گزار دریافت نمی‌شود.

  • شرح فرآیند:

  1. چنانچه بیمه‌گزار درخواست تغییر و یا ابطال بیمه بدنه را داشته باشد، درخواست خود را طی نامه‌ای به بیمه‌گر اعلام می‌کند. درصورتیکه درخواست تغییر و یا ابطال بیمه‌ بدنه از طرف بیمه‌گر باشد، درخواست خود را طی نامه‌ای به اطلاع بیمه‌گزار می‌رساند.
  2. در صورتی‌که تغییر مورد درخواست منجر به صدور الحاقی‌های زیر شود، حکم کارشناس بازدید جهت بازدید اتومبیل صادر و به کارشناس مورد نظر تحویل داده می‌شود:
    • الحاقی جایگزینی
    • الحاقی پوشش‌های تکمیلی
    • الحاقی اصلاح شماره شاسی
    • الحاقی ارزش مورد‌بیمه
  3. کارشناس بازدید، بازدیدی از موردبیمه به عمل آورده و براساس آن ” گزارش بازدید اولیه اتومبیل” را تهیه و گزارش توسط بیمه‌گزار و کارشناس تایید می‌گردد.
  4. اداره صدور بیمه‌نامه‌های خصوصی، اطلاعات درخواست بیمه‌گزار و یا بیمه‌گر و گزارش بازدید اولیه اتومبیل را در برنامه مکانیزه صدور (مبتنی بر سیستم پایه یونیکس) ثبت و درصورتی‌که بار مالی داشته باشد، مبلغ اضافی و یا برگشتی بوسیله برنامه مکانیزه صدور (مبتنی بر سیستم پایه یونیکس) محاسبه می‌شود. در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف مقدار بار مالی افزایش یافته با مقدار کاهش یافته برابری نماید. در اینصورت حق‌بیمه اضافی از بیمه‌گزار دریافت نمی‌شود.
    الحاقی‌هایی که بار مالی دارند شامل موارد زیر می‌باشد:
    • الحاقی جایگزینی
    • الحاقی اعمال تخفیف عدم خسارت
    • الحاقی پوشش‌های تکمیلی
    • الحاقی تغییر کاربری
    • الحاقی تعداد سیلندر
    • الحاقی اصلاح ظرفیت
    • الحاقی ارزش مورد‌بیمه
  5. با توجه به برگشتی یا اضافی بودن الحاقی، حالت‌های زیر اتفاق می‌افتد:
    • درصورتیکه الحاقی اضافی باشد،
      • “فیش نقدی” با ذکر مبلغ حق‌بیمه جهت واریز به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
        فیش در سه نسخه است که به صورت زیر توزیع می‌گردد:
        • نسخه اول آن به شعبه دریافت‌کننده وجه تحویل داده می‌شود. در انتهای هر روز این فیش‌ها که مربوط به بایگانی همین اداره است، جمع‌آوری شده و جمع مبالغ محاسبه می‌گردد.
        • نسخه دوم آن به اداره‌کل حسابداری و آمار تحویل داده می‌شود.
        • نسخه سوم آن مخصوص بانک است که در بانک باقی می‌ماند.
      • مشتری مبلغ تعیین شده را پرداخت و “فیش واریزی” را به اداره صدور بیمه‌نامه‌‌های خصوصی تحویل می‌دهد.
      • پس از دریافت فیش و ثبت آن در برنامه مکانیزه صدور (مبتنی بر سیستم پایه یونیکس) توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های خصوصی،”گواهی دریافت حق‌بیمه” و “الحاقی اضافی” صادر می‌شود.
    • اگر الحاقی برگشتی باشد،
      • “الحاقی برگشتی” صادر و یک نسخه از آن جهت دریافت چک به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
    • اگر الحاقی ابطال باشد،
      • پس از محاسبه حق‌بیمه به صورت روزشمار (درصورتی‌که درخواست ابطال از طرف بیمه‌گر باشد) و یا کوتاه‌مدت (چنانچه درخواست ابطال از طرف بیمه‌گزار باشد)، “الحاقی ابطال”(برگشتی) صادر می‌شود. الحاقی ابطال در واقع در حکم حواله است.
        الحاقی‌های فوق در 4 نسخه زیر صادر می‌شود:
        • نسخه اول آن به بیمه‌گزار تحویل داده می‌شود.
        • نسخه دوم آن به‌همراه فیش واریزی به اداره‌کل حسابداری و آمار ارسال می‌گردد.
        • نسخه سوم آن در این اداره بایگانی می‌شود.
        • نسخه چهارم آن برای مدیریت بیمه‌نامه‌های اتومبیل صادر می‌گردد. (در حال حاضر این نسخه در همین اداره نگهداری می‌شود و از طرف ستاد بازدید صورت می‌گیرد.)
  6. الحاقی صادر شده (الحاقی برگشتی یا الحاقی ابطال) توسط اداره صدور بیمه‌نامه‌های خصوصی مهر و امضا شده و نسخه مربوط به حسابداری جهت صدور چک به اداره‌کل حسابداری و آمار ارسال می‌گردد.
  7. بیمه‌گزار با ارایه نسخه‌ای از الحاقی صادر شده به اداره‌کل حسابداری و آمار، چک خود را دریافت می‌کند. شماره تمام الحاقی‌های صادر شده در “دفتر الحاقی ثالث و بدنه” ثبت می‌شود.

دریافت خسارت بیمه بدنه چیست

پس از وقوع حادثه، بیمه‌گزار موظف است در کوتاهترین زمان ممکن به واحد خسارت، اعلام خسارت نماید. در این صورت، روند بررسی پرونده بیمه گزار، بازدید و برآورد خسارت و در نهایت پرداخت خسارت آغاز می‌شود. چنانچه بیمه گزار مقصر باشد و به شخص و یا شی ثالثی آسیب رسانده باشد، ابتدا باید در مورد خسارت شی و یا شخص ثالث آسیب دیده تسویه‌حساب کرده و طی نامه‌ای، تسویه حساب را به این اداره اطلاع دهد و سپس به خسارت وارده رسیدگی می‌شود.تخفیف بیمه بدنه خودرو صفر بیمه ایراندرصورتیکه بیمه گزار زیاندیده باشد و مقصر داشته باشد، بخشی از خسارت برآورد شده از شرکت بیمه شخص ثالث مقصر و یا از خود مقصر دریافت می‌شود. در پرداخت خسارت چنانچه نیاز به تعویض قطعه‌ای باشد، بیمه گزار موظف است قطعه معیوب را به اداره خسارت تحویل دهد.
  • در صورت بروز حادثه، بیمه گزار با تکمیل “فرم اعلام خسارت بدنه اتومبیل” به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های بدنه اعلام خسارت می‌کند.
    این فرم شامل موارد زیر است:
    1. مشخصات بیمه‌نامه/ قرارداد
    2. مشخصات راننده موردبیمه
    3. مشخصات وسیله نقلیه طرف حادثه
    4. چگونگی وقوع حادثه
  • در نهایت اطلاعات تکمیل شده توسط بیمه گزار امضا و تایید می‌شود.
  • پس از تکمیل فرم، بیمه گزار موظف است مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده را تکمیل کند.
    درصورتی‌که خودرو نیاز به تعویض قطعه داشته باشد، برای قطعات موردنیاز “فاکتور” تهیه می‌شود و بیمه گزار موظف است قطعات آسیب دیده (داغی) را به بیمه تحویل دهد.
  • پس از محاسبه خسارت قابل پرداخت، “حواله پرداخت خسارت” در سه نسخه و “فرم مفاصاحساب” در دونسخه صادر و به بیمه گزار تحویل داده می‌شود.
    درصورتی‌که بیمه گزار بدهی داشته باشد این حواله در 4 نسخه صادر می‌شود که یک نسخه از آن جهت کسر بدهی‌های بیمه گزار می‌باشد و به اداره کل حسابداری و آمار تحویل داده می‌شود.
  • بیمه گزار حواله و فرم مفاصاحساب صادره را جهت دریافت چک به اداره‌کل حسابداری و آمار تحویل می‌دهد.
  • بیمه گزار چک به مبلغ محاسبه شده را از اداره‌کل حسابداری و آمار تحویل گرفته و به ازای آن “رسید دریافت چک” را تکمیل می‌کند.

مدارک خسارت بیمه بدنه چیست

  • کارت ملی بیمه گزار، مالک یا نماینده قانونی مالک
  • کروکی افسر کاردان
  • برگ‌های بازجویی طرفین حادثه در خصوص کروکی غیر سازشی
  • سایر گزارش‌های تکمیلی از قبیل: گزارش نیروی انتظامی، گزارش کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری،  برگه قبول تقصیر مقصر، رای محاکم در مورد کروکی غیر سازشی ، عکس مواضع آسیب‌دیده،خود بیمه‌گزار می‌تواند عکس‌ها را تهیه کند
  • تصویر مصدق گواهینامه راننده در هنگام حادثه (برای دارندگان تاکسی ارایه کارنامه) یا دفترچه پلیس راه (برای اتوبوس و مینی‌بوس)
  • اسناد مالکیت اتومبیل زیان‌دیده
  • استعلام بیمه‌نامه مقصر و برش بیمه‌نامه
  • اصل بیمه‌نامه
  • رسید پرداخت حق‌بیمه
  • صورتحساب مسافران روز حادثه (برای اتوبوس و مینی‌بوس)
  • فاکتور هزینه حمل
  • فاکتور لوازم تعویضی در صورت نیاز
  • بارنامه (برای کامیونها و تریلرها)
    درصورتیکه بیمه‌گذار به بیمه بدهکار باشد و حق‌بیمه را کامل پرداخت نکرده باشد، مبلغ بدهکاری از خسارت محاسبه شده کسر می‌گردد.

کارشناسی حادثه بیمه بدنه

  1. کارشناس اداره خسارت بیمه‌نامه‌های مسیولیت مدارک خسارت را بررسی می‌نماید.
  2. خسارت قابل پرداخت بر اساس اطلاعات مندرج در فرم “خلاصه مشخصات پرونده بیمه‌های مسیولیت مدنی” بیمه‌های مسیولیت مدنی و نیز اطلاعات پرداخت‌های قبلی در سیستم اطلاعاتی سامان محاسبه می‌شود.

شرایط عمومی بیمه بدنه اتومبیل

  فصل اول : کلیات

ماده 1: اساس قرارداد : این بیمه نامه براساس قانون بیمه مصوب اردیبهشت ماه 1316 و پیشنهاد بیمه گذار ( که جزء لاینفک بیمه نامه میباشد)تنظیم شده و مورد توافق طرفین است .آن قسمت از پیشنهاد کتبی بیمه گذار که مورد قبول بیمه گر نبوده و همزمان با صدور بیمه نامه یا قبل از آن به صورت کتبی به بیمه گذار اعلام گردیده است جزء تعهدات بیمه گر محسوب نمیشود.

 ماده 2: اصطلاحات: اصطلاحات زیر صرفنظر از هر معنی و مفهوم دیگری که ممکن است داشته باشند در این شرایط عمومی با تعریف مقابل آن به کاررفته است :

  1.    بیمه گر : شرکت بیمه ای است که مشخصات آن در این بیمه نامه درج گردیده است و در ازای دریافت حق بیمه ، جبران خسارت احتمالی را طبق شرایط این بیمه نامه به عهده میگیرد.
  2. بیمه گذار : شخص حقیقی یا حقوقی است که مالک موضوع بیمه است یا به یکی از عناوین قانونی ، نمایندگی مالک یا ذینفع راداشته یا مسئولیت حفظ موضوع بیمه را از طرف مالک دارد و قرارداد بیمه را با بیمه گر منعقد می کند و متعهد پرداخت حق بیمه آن میباشد.
  3. ذینفع : شخصی است که بنا به درخواست بیمه گذار نام وی دراین بیمه نامه درج گردیده است و تمام یا بخشی از خسارت به وی پرداخت می شود.
  4. حق بیمه : مبلغی است که در بیمه نامه مشخص شده و بیمه گذار موظف است آن را هنگام صدور بیمه نامه یا به ترتیبی که در بیمه نامه مشخص می شود به بیمه گر پرداخت نماید.
  5. موضوع بیمه : وسیله نقلیه زمینی است که مشخصات آن در این بیمه نامه درج شده است . لوازمی که مطابق کاتالوگ وسیله نقلیه بیمه شده به خریدار تحویل و یا در بیمه نامه درج شده است نیز جزوموضوع بیمه محسوب می شود.
  6. فرانشیز : بخشی از هر خسارت است که به عهده بیمه گذار است و میزان آن در بیمه نامه مشخص می گردد.
  7.   مدت اعتبار بیمه نامه : شروع و پایان مدت اعتبار بیمه نامه به ترتیبی خواهد بود که در بیمه نامه معین می گردد.

       فصل دوم : خسارتها و هزینه های تحت پوشش

      ماده 3: خسارتهای تحت پوشش : جبران خسارتهای وارد به موضوع بیمه و هزینه های مربوط ، به شرح زیر در تعهد بیمه گر خواهد بود :

  1. خسارتی که ناشی از برخورد موضوع بیمه به یک جسم ثابت یا متحرک و یا برخورد اجسام دیگر به موضوع بیمه و یا واژگونی و سقوط موضوع بیمه باشد و یا چنانچه در حین حرکت ، اجزا و یا محمولات موضوع بیمه به آن برخورد نماید و موجب بروز خسارت شود .
  2. خسارتی که در اثر آتش سوزی ، صاعقه و یا انفجار به موضوع بیمه و یالوازم یدکی اصلی همراه آن وارد گردد.
  3. در صورتیکه موضوع بیمه دزدیده شود و یا دراثر عمل دزدی یا شروع به دزدی به وسیله نقلیه و یا وسایل اضافی آن که در بیمه نامه درج شده است خسارت وارد شود .
  4. خسارتیکه درجریان نجات و یا انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به آن وارد شود .
  5. خسارت باطری و لاستیکهای چرخ موضوع بیمه در اثر هر یک از خطرات بیمه شده تا پنجاه درصد قیمت نو قابل پرداخت است .

ماده 4: هزینه های قابل تامین :هزینه های متعارفی که بیمه گذار برای نجات موضوع بیمه خسارت دیده وجلوگیری از توسعه خسارت و نیز انتقال موضوع بیمه خسارت دیده به نزدیکترین محل مناسب برای تعمیرآن پرداخت می نماید حداکثرتا 20درصدکل خسارت وارده قابل جبران خواهد بود.

فصل سوم : خسارتهای مستثنی شده یا غیر قابل جبران

ماده 5: خسارتهای مستثنی شده: خسارتهای زیر تحت پوشش این بیمه نامه نیست مگر آنکه در بیمه نامه یا الحاقیه آن به نحو دیگری توافق شده باشد.

  1. خسارتهای ناشی از سیل ، زلزله و آتشفشان
  2. خسارتهایی که به علت استفاده از موضوع بیمه درمسابقه اتومبیلرانی یا آزمایش سرعت به آن وارد شود.
  3. خسارتهای وارد به موضوع بیمه به علت حمل مواد منفجره ، سریع الاشتعال و یا اسیدی مگر آنکه موضوع بیمه مخصوص حمل آن باشد.
  4. خسارتهای وارده بر اثر پاشیده شده رنگ، اسید و سایر مواد شیمیایی روی بدنه موضوع بیمه مگر آنکه ناشی از حوادث تحت پوشش بیمه باشد.
  5. خسارت ناشی از سرقت لوازم و قطعات موضوع بیمه پس ا زوقوع حادثه
  6. خسارت ناشی از کشیدن میخ و سایر اشیا مشابه روی بدنه موضوع بیمه
  7. کاهش ارزش موضوع بیمه حتی اگر در اثر وقوع خطرات بیمه شده باشد.
  8. زیان ناشی از عدم امکان استفاده از موضوع بیمه حادثه دیده به علت تحقق خطرات تحت پوشش بیمه نامه

ماده 6: خسارتهای غیرقابل جبران : درموارد زیر جبران خسارت در تعهد بیمه گر نخواهد بود :

  1. خسارتهای ناشی از جنگ ، شورش ، اعتصاب و یا تهاجم
  2. خسارتهای مستقیم و غیرمستقیم ناشی از انفجارهای هسته ای
  3. خسارتهایی که عمدا توسط بیمه گذار، ذینفع و یا راننده موضوع بیمه به آن وارد می شود.
  4. خسارتهای وارده به موضوع بیمه حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی مگر آنکه عمل گریز توسط متصرفین غیر قانونی باشد.
  5. در صورتیکه راننده موضوع بیمه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی وی باطل شده باشد و یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه متناسب نباشد. اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست .
  6. خسارتهای ناشی از حوادثی که طبق گزارش مقامات ذیصلاح به علت مصرف مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان توسط راننده موضوع بیمه بوجود آمده باشد.
  7. خسارت ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر مگر آنکه موضوع بیمه مخصوص و مجاز به انجام این کار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.
  8. خسارتهای وارده به وسایل و دستگاههای الکتریکی و الکترونیکی موضوع بیمه در صورتیکه ناشی از نقص و خرابی در کارکرد آنها باشد.
  9. خسارتهایی که به علت حمل بار بیش از حد مجاز توسط موضوع بیمه به آن وارد شود.

فصل چهارم : وظایف و تعهدات بیمه گذار

ماده 7: رعایت اصل حد اعلای حسن نیت : بیمه گذار مکلف است پرسشهای کتبی بیمه گررا با دقت و صداقت و به طور کامل پاسخ دهد . هرگاه بیمه گذار در پاسخ به پرسشهای بیمه گر عمدا از اظهار مطلبی خودداری و یا اظهار خلاف واقع بنماید به نحوی که مطالب اظهار نشده و یا اظهارات خلاف واقع ، موضوع خطر راتغییر دهد . ویا از اهمیت آن در نظر بیمه گر بکاهد قرارداد بیمه از تاریخ انعقاد باطل و بلا اثر خواهد بود حتی اگر مطلبی که کتمان شده یا برخلاف واقع اظهار شده است هیچگونه تاثیری دروقوع حادثه نداشته باشد در اینصورت علاوه بر آنکه وجوه پرداختی بیمه گذار به وی مسترد نخواهد شد بیمه گر می تواند اقساط معوق حق بیمه تا آن تاریخ را نیز از وی مطالبه نماید.

ماده 8: پرداخت حق بیمه : قرارداد بیمه با تقاضای بیمه گذار و قبول بیمه گر منعقد می شود ولی شروع تامین و اجرای تعهدات بیمه گر منوط به پرداخت حق بیمه به ترتیبی است که در بیمه نامه پیش بینی شده است . چنانچه پرداخت حق بیمه به صورت قسطی باشد و بیمه گذار یک یا چند قسط از اقساط موعد رسیده حق بیمه را پرداخت نکند بیمه گر می تواند بیمه نامه را فسخ نماید. چنانچه بیمه گر بیمه نامه را فسخ نکرده باشد  درصورت وقوع حادثه ، پرداخت خسارت تابع ضوابط پیش بینی شده در شرایط خصوص بیمه نامه خواهد بود.

ماده 9: اعلام تشدید خطر: هر گاه در طول مدت بیمه تغییراتی در کیفیت و یا وضعیت و یا کاربری موضوع بیمه بوجود آید که موجب تشدید خطر شود بیمه گذار موظف است به محض اطلاع ، بیمه گررا آگاه سازد . در صورت تشدید خطر قبل از وقوع خسارت ، بیمه گر می تواند حق بیمه اضافی متناسب با خطر را برای مدت باقیمانده مطالبه و در صورت عدم پرداخت آن توسط بیمه گذار ، قرارداد بیمه را فسخ نماید. هر گاه بعد از وقوع خسارت تشدید خطر معلوم شود بیمه گر می تواند خسارت را بر اساس نسبت حق بیمه تعیین شده به حق بیمه متناسب با خطر مشدد پرداخت کند.

ماده 10: اعلام خسارت : بیمه گذار موظف است حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری از تاریخ اطلاع خود از وقوع حادثه به یکی از مراکز پرداخت خسارت بیمه گر مراجعه و با تکمیل فرم اعلام خسارت ، وقوع حادثه را اعلام نماید یا مراتب را ظرف مدت مذکور از طریق پست سفارشی به اطلاع بیمه گر برساند.

همچنین بیمه گذار موظف است مدارک مثبته و سایر اطلاعاتی که راجع به حادثه و تعیین میزان خسارت از او خواسته می شود را در اختیار بیمه گر قرار دهد . در صورتی که بیمه گذار هر یک از تعهدات فوق را انجام ندهد بیمه گر می تواند ادعای خسارت را رد کند مگر آنکه بیمه گذار ثابت کند به دلیل امور غیرقابل اجتناب از عهده انجام آنها بر نیامده است .

ماده 11: عدم اظهارات خلاف واقع : هر گاه بیمه گذار به قصد تقلب ، در خصوص خسارت و کیفیت وقوع حادثه به طور کتبی اظهارات نادرستی بنماید و یامدارک مجهول تسلیم کند بیمه گر می تواند وی را از دریافت خسارت محروم کند.

ماده 12: جلوگیری ازوقوع حادثه و توسعه خسارت : بیمه گذار موظف است برای جلوگیری از وقوع حادثه و توسعه خسارت ویا نجات موضوع بیمه و لوازم همراه آن ، اقدامات و احتیاط های لازم را که هرکس عرفا از مال خود میکند به عمل آورد چنانچه ثابت شود که بیمه گذار عمدا از انجام این اقدمات خودداری نموده است بیمه گر میتواند به نسبت تاثیر قصور بیمه گذار خسارت پرداختی را تقلیل دهد.

ماده 13: خودداری از جابجائی و یا تعمیر وسیله نقلیه : در صورت بروز حادثه بیمه گذار باید از جابجایی وسیله نقلیه جز به حکم مقررات یادستور مقامات انتظامی و همچنین تعمیر آن بدون موافقت بیمه گر خودداری نماید.

ماده 14: انتقال حقوق بیمه گذار به بیمه گر: بیمه گر در حدودی که خسارت وارده را قبول یا پرداخت می کند در مقابل اشخاصی که مسئول وقوع حادثه یا خسارت هستند  قائم مقام  بیمه گذار خواهد  بود و بیمه گذار موظف است از هر عملی که اقدام  بیمه گر را علیه  مسئول خسارت مشکل و یا  نامقدورمی سازد خودداری نماید. درغیراینصورت بیمه گر می تواند خسارت را پرداخت نکند یا   درصورت پرداخت خسارت ، حق استرداد آن را از بیمه گذار خواهد داشت.

فصل پنجم : فسخ  و انفساخ قرارداد بیمه

ماده 15: فسخ قرارداد بیمه : درموارد زیر بیمه گر یا بیمه گذار می تواند قرارداد بیمه را فسخ نماید:

الف – فسخ از طرف بیمه گر:

  1. درصورتی که بیمه گذار حق بیمه را به موقع نپردازد.
  2. در صورت تشدید خطر مگر آنکه توافق خاصی بین طرفین صورت گرفته باشد.
  3. چنانچه بیمه گذار سهوا” از اظهار مطالبی خودداری یا اظهارات خلاف واقع بنماید و مطالب اعلام نشده یا اظهارات خلاف واقع در ارزیابی خطر موثر باشد.

ب- موارد فسخ از طرف بیمه گذار:

  1. در صورتیکه خطر موضوع بیمه کاهش یابد و بیمه گر حاضر به تخفیف در حق بیمه نشود.
  2. در صورتیکه فعالیت بیمه گر به هر دلیل متوقف شود.

تبصره : در صورتیکه بیمه گذار بنا به دلایل دیگری متقاضی فسخ بیمه نامه باشد بیمه گر حق بیمه مدت اعتبار بیمه نامه را به روش کوتاه مدت محاسبه و باقی مانده حق بیمه را به بیمه گذار پرداخت میکند.

ماده 16: انفساخ قرارداد بیمه : در صورتیکه موضوع بیمه به علت وقوع حوادثی که تحت پوشش این   بیمه نامه نیست از بین برود، بیمه نامه منفسخ میگردد.

ماده 17: نحوه اعلام فسخ و برگشت حق بیمه : چنانچه بیمه گذار یا بیمه گر بخواهند بیمه نامه را فسخ کنند باید مراتب را بطور کتبی و رسمی به طرف مقابل اطلاع دهند . اثر فسخ در تمام موارد ده روز پس از ابلاغ مراتب به اقامتگاه طرف مقابل شروع میشود در صورت فسخ قرارداد بیمه از طرف      بیمه گر یا بیمه گذار یا انفساخ قرارداد بیمه ، حق بیمه مدت اعتبار بیمه ( بجز در مورد تبصره ماده 15) بصورت روز شمار محاسبه و باقی مانده به بیمه گذارمسترد می گردد.

تبصره : در صورتیکه ذینفع بیمه نامه شخص دیگری غیراز بیمه گذار باشد فسخ بیمه نامه توسط        بیمه گذار مستلزم کسب موافقت ذینفع میباشد. در صورت فسخ از طرف بیمه گر، مراتب باید علاوه بر بیمه گذار بطور کتبی به اطلاع ذینفع نیز رسانده شود.

ماده 18: انتقال مالکیت وسیله نقلیه بیمه شده : در صورت انتقال مالکیت موضوع بیمه به هریک از انحاء قانونی ، بیمه گذار می تواند بیمه نامه را فسخ وحق بیمه مدت باقیمانده بیمه نامه خودرامسترد نماید. در صورت عدم فسخ بیمه نامه چنانچه مالک جدید به تعهدات بیمه گذار در مقابل بیمه گر عمل نماید، تعهدات بیمه گر در قبال مالک جدید ادامه خواهد یافت.

تبصره : چنانچه انتقال مالکیت موضوع بیمه پس از وقوع حادثه ای باشد که به بیمه گر اعلام نشده است بیمه گر هیچگونه مسئولیتی برای جبران خسارتهای وارده در مقابل مالک جدید نخواهد داشت.

فصل ششم : نحوه تعیین  و پرداخت  خسارت

ماده 19: نحوه تعیین مقدار خسارت : مقدار خسارت قابل پرداخت توسط بیمه گر به ترتیب زیر تعیین میشود. در صورت عدم توافق در مورد میزان خسارت طبق ماده 22 عمل خواهد شد.

الف – خسارت کلی :

 موضوع بیمه موقعی به کلی از بین رفته تلقی خواهد شد که حداقل 60 روز پس از سرقت پیدا نشود یابه علت حوادث مشمول بیمه به نحوی آسیب ببیند که مجموع هزینه های تعمیر و تعویض قسمتهای خسارت  دیده آن با احتساب هزینه های نجات از 75 درصد قیمت آن در روزحادثه بیشتر باشد.

تبصره 1: در خسارت کلی ملاک محاسبه و تصفیه خسارت ، ارزش معاملاتی موضوع بیمه در روز حادثه و حداکثر تا مبلغ بیمه شده خواهد بود. از خسارت کلی ، ارزش بازیافتی احتمالی و کسورات مقرر کسر و هزینه متعارف نجات و حمل تا حد مقرر به آن اضافه می شود مشروط بر اینکه از کل مبلغ بیمه بیشتر نشود.

تبصره 2: ارزش بازیافتی موضوع بیمه توسط بیمه گر تعیین می شود.در صورت عدم موافقت بیمه گذار با ارزش تعیین شده ، بیمه گر پس از تملک موضوع بیمه و انتقال سند ، خسارت را با کسر فرانشیز و سایر کسورات و اضافه نمودن هزینه های متعارف نجات و حمل پرداخت خواهند نمود.

تبصره 3: باپرداخت خسارت کلی ، قرارداد بیمه خاتمه می یابد و چنانچه مدت قرارداد بیمه بیش از یکسال باشد حق بیمه سالهای بعد به بیمه گذار مسترد میشود.

تبصره 4: قبل از پرداخت خسارت مربوط به سرقت کلی موضوع بیمه ، سند مالکیت وسیله نقلیه        بیمه شده  باید به بیمه گر منتقل شود.

تبصره 5: چنانچه تا یکسال پس از پرداخت خسارت وسیله نقلیه سرقت شده و انتقال مالکیت آن به   بیمه گر ، وسیله نقلیه مذکور پیدا شود بیمه گر موظف است آن را با رعایت آئینامه بازیافت خسارت مصوب شورای عالی بیمه به فروش رساند و سهم بیمه گذار از مبلغ بازیافتی را باتوجه به درصدی که از خسارت پرداختی کسر کرده است به وی پرداخت نماید.

ب – خسارت جزئی:

خسارتهایی که مشمول تعریف مندرج در بند الف فوق نیست خسارت جزئی تلقی می شود. ملاک تعیین خسارت جزئی ، هزینه تعمیر شامل دستمزد عادله و قیمت روز لوازم تعویضی پس از کسر استهلاک و فرانشیز و اضافه نمودن هزینه نجات و حمل تا حد مقرر خواهد بود. میزان استهلاک برای قطعات تعویضی ( بجز  شیشه ها و شیشه چراغها) از شروع سال پنجم تولید وسیله نقلیه به بعد برای هرسال 5درصد و حداکثر 25 درصد خواهد بود.

ماده 20: مهلت و نحوه پرداخت خسارت : بیمه گر موظف است حداکثر پانزده روز بعد از تکمیل مدارک و توافق طرفین در خصوص میزان آن یا اعلام رای داور مرضی الطرفین ، هیئت داوری یا دادگاه( موضوع ماده 22) خسارت را پرداخت کند.

این مدت برای پرداخت خسارت سرقت موضوع بیمه 60 روز است که از تاریخ اعلام خسارت به بیمه گر شروع و پس از سپری شدن این مدت در صورت پیدا نشدن موضوع بیمه خسارت وارده بموجب شرایط این بیمه نامه پرداخت می شود.

تبصره 1: بیمه گر می تواند بجای پرداخت نقدی خسارت موضوع بیمه را درمدتی که عرفا” کمتر از آن میسر نیست تعمیر کند یا وسیله نقلیه مشابهی را درعوض آن به تملک بیمه گذار درآورد. در هر حال فرانشیز و استهلاک به عهده بیمه گذار خواهد بود.

تبصره 2: در صورتیکه مبلغ بیمه شده کمتر از ارزش موضوع بیمه در روز وقوع حادثه باشد بیمه گر فقط به تناسب مبلغ بیمه شده با قیمت واقعی آن در روز حادثه مسئول جبران خسارت خواهد بود.

فصل هفتم : سایر مقررات

ماده 21: بیمه مضاعف : اگر وسیله نقیه موضوع این بیمه نامه در طول مدت اعتبار قرارداد، بدون قصد تقلب به موجب بیمه نامه یا بیمه نامه های دیگری در مقابل تمام یا بخشی از خطرات مذکور در این قرارداد بیمه شده باشد ، در صورت وقوع خطرهای تحت پوشش ، بیمه گر موظف است خسارت را جبران و سپس برای دریافت سهم بقیه بیمه گرها به آنان مراجعه نماید. چناچه قبلا” تمام خسارت با استفاده سایر بیمه نامه ها جبران شده باشد بیمه گر تعهدی برای جبران خسارت در قبال بیمه گذار نخواهد داشت ولی اگر بخشی از خسارت توسط سایر بیمه گرها جبران شده باشد بیمه گرموظف است بر اساس نسبت تعهد خود به مجموع پوشش همه بیمه نامه ها ، خسارت را جبران نماید.

ماده 22: ارجاع به داوری  : طرفین قرارداد باید اختلاف خودراتاحد امکان از طریق مذاکره حل و فصل نمایند . اگر اختلاف از طریق مذاکره حل و فصل نشد میتوانند از طریق داوری یا مراجعه به دادگاه موضوع را حل و فصل کنند . در صورت انتخاب روش داوری ، طرفین قرارداد میتوانند یک نفر داور مرضی الطرفین را انتخاب کنند . در صورت عدم توافق برای انتخاب داور مرضی الطرفین هر یک از طرفین داور انتخابی خودرا بصورت کتبی به طرف دیگر معرفی می کند . داوران منتخب ، داور سومی را انتخاب و پس از رسیدگی به موضوع اختلاف با اکثریت آرا اقدام به صدور رای داوری میکنند . در صورتی که داوران منتخب برای انتخاب داور سوم به توافق نرسند هریک از طرفین قرارداد می تواند تعیین داور سوم را از دادگاه صالح خواستار شود . هریک از طرفین حق الزحمه داور انتخاب خودرا می پردازد و حق الزحمه داور سوم به تساوی تقسیم می شود.

ماده  23: مهلت اقامه دعوی : هرگونه ادعای ناشی از این بیمه نامه باید حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ بطلان ، فسخ و یا انقضای مدت بیمه نامه و در صورت وقوع حوادث تحت پوشش از تاریخ وقوع حادثه اقامه شود و پس از دو سال مذکور ادعای ناشی از این بیمه نامه مسموع نخواهد بود . مرور زمان میتواند یکدفعه توسط هریک از طرفین با اظهار نامه رسمی قطع شود. در صورت قطع شدن مرور زمان بمدت باقی مانده مرور زمان یکسال اضافه خواهد شد.

ماده 24: قلمرو جغرافیائی پوشش قرارداد بیمه : پوشش های این قرارداد شامل خسارتهایی است که در محدوده جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود و تعمیم آن به حوادث خارج از کشور مشروط به توافق خاص است .

شرایط مخصوص بیمه های تکمیلی بیمه بدنه اتومبیل :

  1. سرقت در جا قطعات و لوازم اتومبیل:

 1/1 – در صورت سرقت در جا قطعات ولوازم اتومبیل ( بشرح مذکور در بیمه نامه ) حداکثر تعهد شرکت ارزش بیمه شده قطعات و لوازم یاقیمت روز آنها( هرکدام کمتر باشد) است .

1/2- در مورد لاستیک چرخ ، باطری و قالپاق حداکثر خسارت قابل پرداخت 50% ارزش نو آنها در روز وقوع حادثه است مگر آنکه مبلغ بیمه شده از این میزان کمتر باشد که در این صورت ملاک محاسبه خسارت مبلغ بیمه شده می باشد.

1/3- از مبلغ خسارتی که براساس بند 1/1 تعیین میشود 20% بعنوان فرانشیز کسر می گردد.

1/4 – خسارت ناشی از دزدی قطعات و لوازم مذکور در بیمه نامه برای هر یک از قطعات و لوازم فقط یکبار قابل پرداخت است ،مگراینکه با موافقت بیمه گر و ضمن رعایت جوانب امر با دریافت حق بیمه مجدد پوشش بیمه قطعات و لوازم جایگزین شده پذیرفته شود.

1/5- پس از وقوع هر خسارت بیمه گر حق دارد خطر دزدی در جای قطعات و لوازم را از شمول بیمه نامه حذف نماید.

1/6- درصورت سرقت درجای قطعات و لوازم اتومبیل ،  بیمه گذار موظف است مدارک مثبته و از جمله گزارش مقامهای انتظامی دال بر سرقت راتهیه و به بیمه گر ارائه نماید.

1/7- در صورتیکه دزدی قطعات و لوازم توام با دزدی اتومبیل باشد در پرداخت خسارت شرایط       بیمه نامه بدنه حاکم خواهد بود.

1/8- مشخصات و قیمت وسائل اضافی موضوع پوشش فوق باید به پیشنهاد بیمه گذار ودر برگ پیشنهاد بیمه نوشته شود و مورد تائید کارشناس منتخب بیمه گر قرار گیرد.

ارزش آنچه تحت این عنوان قابل بیمه کردن است در مجموع از 20% ارزش وسیله نقلیه بیمه شده تجاوز نخواهد کرد .

2-غرامت عدم استفاده از وسیله نقلیه در ایام تعمیرات :

2/1- غرامت عدم امکان استفاده از اتومبیل ( بعلت آسیب دیدگی و توقف مفید در تعمیرگاه ) حداکثر 30 روز است که درهرحال سه روز آن بعنوان فرانشیز کسر خواهد شد. غرامت قابل پرداخت روزانه بمیزان یک درهزار (1000ر1) ارزش مورد بیمه و حداکثر تاسقف هفتصد هزار ریال(000ر700ریال) میباشد مشروط براینکه جمع کل غرامت ایام عدم امکان استفاده از اتومبیل ، از 20% مبلغ کل خسارت برآورد شده تجاوز ننماید .

تبصره : منظور از توقف مفید در تعمیرگاه مدت زمانی است که از شروع عملیات تعمیر و بازسازی تا پایان و تکمیل تعمیر صرف خواهد شد بدیهی است طول مدت ایام لازم برای تعمیرات توسط کارشناس شرکت تعیین خواهد شد.

3- شکست شیشه وسیله نقلیه به تنهایی و به عللی غیر از حوادث مورد تعهد بیمه گر:

3/1- در صورت شکست شیشه ، مستقل از حوادث مورد تعهد در بیمه بدنه اتومبیل ، خسارت قابل پرداخت ارزش روز شیشه و هزینه نصب آن پس از کسر ده درصد به عنوان فرانشیز خواهد بود ، مشروط براینکه وسیله نقلیه به قیمت روز بازار بیمه شده باشد.

3/2- در صورتیکه شکست شیشه توام با خسارت وارد به اتومبیل باشد شرایط بیمه نامه بدنه در پرداخت خسارت حاکم خواهد بود.

4- افزایش ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه بعلت نوسان قیمت :

افزایش ارزش وسیله نقلیه مورد بیمه بعلت نوسان قیمت ، مشروط براینکه وسیله نقلیه هنگام صدور آنلاین بیمه بدنه ، به ارزش واقعی روز بیمه شده باشد ، میتواند حداکثرتا میزان 50% ارزش مورد بیمه ، در طول مدت قرارداد لحاظ گردد.

توضیح : هریک از پوششهای مورد اشاره در این برگ به شرطی در تعهد بیمه گر می باشد که در بیمه نامه بدنه صراحتا “به هریک ازآنها اشاره شده باشد وحق بیمه مربوط به آن پرداخت گردیده و در بیمه نامه قید شده باشد .

source : iraninsurance & modirebimeh

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]