بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران 31019

بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران ( Full risk insurance Iran insurance installation ) ، خسارت‌هاي فيزيكي غيرقابل پيش بيني ناشی از حادثه كه در حين اجراي عمليات نصب، مونتاژ یا دمونتاژ انواع ماشين‌آلات و تجهيزات و نيز نصب هرگونه سازه با اسكلت فلزي در كارگاه‌هاي كوچك و بزرگ صنعتي، کارخانجات، صنايع خودروسازي، شيميايي، فولاد، غذايي، چوب و كاغذ، چرم، كاشي سازي، صنايع وابسته به كشاورزي همچنين سيستم‌هاي مخابراتي، ابزارهاي دقيق آزمايشگاهي، نيروگاه‌ها، پتروشيمي، پالايشگاه ها، پروژه هاي انتقال گاز يا نفت و نيز خطوط انتقال نيرو روي ميدهد را تحت پوشش بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران قرار می‌دهد. پوشش بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران از زمان شروع عملیات نصب آغاز شده و شامل دوره آزمایش و درصورت تمایل بیمه‌گذار دوره تحویل موقت (دوره نگهداری یا تضمین) نیز خواهد شد.


خطرات تحت پوشش در بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران (Erection All Risks)

بیمه-تمام-خطر
A home designer working with a home buildering and inspecting the blueprints

1  – صاعقه ، انفجار ، آتش‌سوزی
2  – زلزله ، زلزله دریایی ، آتشفشان
3  – رانش زمین ، نشست زمین ، لغزش زمین ، ریزش کوه یا صخره
4  – تگرگ ، یخ زدگی ، یخ شناور
5  – سیل ، آب گرفتگی ، امواج دریا یا آب
6  – طوفان ، گردباد ، تندباد
7  – عدم مهارت – اجرا با کیفیت نازل
8  – غفلت ، سهل‌انگاری ، خطای غیر عمد
9  – خسارت‌های هنگام تمیز کردن یا تعمیر کردن
10- خسارت‌های وارد به اموال مجاور
11- خسارت‌های ناشی از برداشت ضایعات
12- خسارت‌های وارد به ابزار، لوازم و تجهیزات
13- خسارت‌های جانی یا مالی وارد به اشخاص ثالث
14- مسئولیت بیمه‌گذار طی دوره نگهداری
15- دزدی
16- خسارت‌های وارد به سازه ساخته شده یا اقلام نصب شده
17- خسارت‌های وارد به مصالح یا اقلام دپو شده یا انبار شده در محدوده کارگاه پروژه
18- خسارت‌های هنگام بازدید کردن یا باز و بسته کردن
19- باران ، برف ، بهمن ، نشت یا نفوذ آب
20- تصادم ، سقوط اشیاء ، واژگونی
21- خسارت‌های ناشی از کاربرد آب یا سایر اقدامات جهت اطفای حریق
22- خرابکاری غیر گروهی
23- اتصال کوتاه ، نوسان برق، قطع برق، آب، گاز یا هر سوخت دیگر
24- سایر حوادث به جز آنچه صراحتاً در بیمه‌نامه مستثنی شده است.


سرمایه مورد بیمه در بیمه نامه تمام خطر نصب بیمه ایران

بیمه-مهندسی

سرمایه‌ای که در بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران تحت پوشش قرار می‌گیرد بر اساس موارد زیر می‌باشد:

  1. ( ارزش اقلام مورد نصب )شامل ارزش جایگزینی نوی اقلام مورد نصب با مورد مشابه که درصورت امکان از مبلغ پیمان جدا می‌شود.
  2. ( حقوق و عوارض گمرکی )درصورت وجود و امکان تفکیک از ارزش اقلام مورد نصب
  3. ( هزینه حمل )درصورت وجود و امکان تفکیک از ارزش اقلام مورد نصب.
  4. ( هزینه نصب)مطابق پیمان
  5. (مصالح یا اقلام تهیه شده توسط کارفرما )درصورت وجود در مبلغ پیمان منظور نمی‌شود.
  6. ( تعدیل )از آنجائیکه در پروژه های در حال احداث با مدت زمان چند ساله، ارزش کالا و خدمات در سنوات بعدی اجرای پروژه از ارزش آن در سال اول بیشتر بوده ولی مبلغ مورد بیمه در بیمه نامه ثابت می‌باشد، برای اینکه خسارت وارده به ارزش روز پرداخت گردد درصورت تمایل بیمه گذار مبلغی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد مبلغ قرارداد به عنوان تعدیل تحت پوشش بیمه نامه قرار می‌گیرد.
  7. ( لوازم و تجهیزات ساختمانی )ابزار کار پیمانکاران از قبیل داربست، اطاقک‌های موقت، انواع موتور، پمپ، ژنراتور، دستگاه جوش، کمپرسور و … بوده که با خود از سر یک پروژه به پروژه دیگری می‌برند.
  8. (برداشت ضایعات )مبلغی که برای پاکسازی محل کارگاه پروژه از ضایعات ناشی از خسارت یا تخریب قسمت‌های غیرقابل استفاده درصورت تمایل بیمه گذار به سرمایه مورد بیمه اضافه میشود که معمولاً بین ۲ تا ۱۰ درصد مبلغ قرارداد می‌باشد.
  9. اموال مجاور (اموال متعلق یا دراختیار کارفرما و یا سایر پیمانکاران که در مجاورت پروژه قرار داشته و تحت پیمان پروژه مورد بیمه نمی‌باشد ولی از آنجائیکه کارفرما احتمال خسارت وارد به آنها را درهنگام اجرای پروژه میدهد، میتواند آنها را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهد.
  10. (بیمه مسئولیت درقبال اشخاص ثالث) میزان حد غرامت جانی و مالی قابل پرداخت به اشخاص ثالث بغیر از پرسنل کارفرما و پیمانکاران پروژه مورد بیمه که طبق نظر بیمه گزار تعیین می‌شود

کلوزهای بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران ، نکات و جدول ها

بیمه-مهندسی-نصب

همان گونه که گفته شد، این نوع بیمه نامه برای پروژه‌هایی که ارزش مصالح و تجهیزات نصبی آن ها  از نسبت بیش‌تری نسبت به سایر اجزای پروژه برخوردارند، استفاده می‎‌شود. کلوزها بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران به شرح زیر هستند که کد کلوزهای آن با شماره دو شروع می‌شوند. کلوزهای بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران به ترتیب جدول زیر می‌باشند:

کلوزهای بیمه تمام خطر نصب


بیمه مهندسی تمام خطر نصب بیمه ایران چیست؟ ،مدت بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران

بیمه-نصب

مدت زمان این بیمه نامه از زمانی شروع می‌شود که اقلام تحت بیمه در جدول مشخصات در محل بیمه شده تخلیه شود. زمان پایان مدت زمان بیمه نامه نیز به محض تحویل کار یا انجام نخستین آزمایش ساده یا آزمایش بار مبنی بر این که کدامیک زودتر انجام شود و یا در برخی بیمه نامه‌ها حداکثر ۴هفته بعد از شروع آزمایش‌ها پایان می‌پذیرد مگر مواردی که کتبا بیمه‌گذار با شرکت بیمه به توافق رسیده باشند.

در بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران از آزمایش و یا بهره برداری یا تحویل بخشی از تاسیسات و یا ماشین آلات پوشش بیمه نامه پایان می‌پذیرد و پوشش شرکت بیمه نسبت به سایر تاسیسات و بخش‌ها ادامه پیدا می کند. حداکثر تاریخی که در بیمه نامه درج می‌شود بر اساس مشخصات قید شده در جدول بیمه نامه می باشد و تمدید مدت زمان آن تنها با موافقت کتبی بیمه گذار و شرکت بیمه امکان پذیر می‌باشد.


فرانشیز بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران  EAR

فرانشیز معمولاً به دو دسته فرانشیز خطرات طبیعی و فرانشیز سایر خطرات تقسیم می‌گردد که درصد EAR در بیمه‌های آن برای خطرات طبیعی ۱۰ درصد هر خسارت، برای سایر خطرات ۱۵ درصد هر خسارت و برای بخش دو بیمه نامه (فقط خسارت مالی وارد به اشخاص ثالث) ۲۰ درصد هر خسارت با حداقل معمولاً یک دویستم سرمایه مورد بیمه می‌باشد.


تفاوت بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران و تمام خطر پیمانکاران

بیمه-خطر-نصب

بر اساس شرایط این بیمه نامه فقط چند پوشش مشترک بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران و بیمه تمام خطر پیمانکاران بیمه ایران  وجود دارد که در جدول زیر می‌توانید به بررسی آن‌ها بپردازید:

کلوزهای مشترک بیمه تمام خطر نصب


راهنمای دریافت خسارت بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران

1-    حداکثر ظرف مدت  14 روز از وقوع حادثه مراتب را بصورت کتبی به شرکت بیمه ایران  اعلام نمایید
2-    تغییری در وضعیت بخش های آسیب دیده داده نشود که عملیات کارشناسی بیمه گر را با اشکال مواجه کند لیکن اقدامات لازم برای جلوگیری از توسعه خسارت جایز است
3-    از مواضع آسیب دیده عکس و فیلم تهیه کنید
4-    با کارشناس اعزام شده از طرف بیمه گر همکاری لازم را انجام دهید
5-    مدارک زیر را تهیه و به بیمه گر تسلیم نمایید و رسید دریافت کنید
6-    اصل بیمه نامه و تمام ضمایم آن
7-    اصل پیمان ، متمم های پیمان ، فهرست بهای پیمان و ضمایم آن
8-    صورت مجالس و صورت وضعیت های ماهانه قبل از خسارت
9-    اصل دستور کار مشاور به پیمانکار و صورتمجلس انجام آن برای انجام کارهایی که در نقشه ها نیست
10-    اصل صورتجلسه با تایید کتبی دستگاه نظارت برای انجام کارهایی که هنوز به اتمام نرسیده بنابراین در صورت جلسه ها و صورت وضعیت ها درج نشده و خسارت دیده است
11-    گزارش مقامات انتظامی در مورد سرقت
12-    گزارش نزدیکترین ایستگاه هواشناسی در مورد طوفان یا سیل


شرایط عمومی بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران

  1. درصورتیکه پیمانکار بخواهد بخشی از مبلغ یا بخشی از مدت پیمان را بیمه کند باید نامه تأیید و تعیین کارفرما را داشته باشد.
  2. درصورت درخواست پیمانکار و با تأیید کارفرما در مواقع مشخص نبودن زمان شروع پروژه، دوره پیشان بارداری یا تجهیز کارگاه را میتوان به تنهائی بیمه نمود.
  3. درصورت درخواست پیمانکار و با گرفتن حق بیمه اضافی میتوان پوشش بیمه ای دوره نگهداری را نیز تمام خطر نمود.
  4. پس از ترمیم مواضع خسارت دیده و دریافت و تسویه خسارت، بیمه گذار موظف است نسبت به اخذ پوشش مجدد مواضع آسیب دیده بمیزان مبلغ دریافتی اقدام نماید، در غیر اینصورت خسارت مجدد بمواضع آسیب دیده قابل پرداخت نخواهد بود.
  5. برای پوشش هزینه‌هائی که خارج از موضوع قرارداد بوده ولی بیمه گذار پس از وقوع خسارت برای ادامه کار ناگزیر از پرداخت آن می‌باشد(مانند تحکیم، خاکریزی و…  )درصورت تمایل بیمه گذار باید بطور جداگانه مبلغی برای آن بین ۵ تا ۱۰ درصد مبلغ قرارداد درنظر گرفته شود که عنوان آن در بیمه نامه عبارت است از: “هزینه‌هائی که خارج از موضوع قرارداد بوده ولی پس از وقوع خسارت انجام آن برای ادامه کار ضروری است”.
  6. اگر پروژه به هر دلیل متوقف گردد از آنجائی که “توقف کار” جزء استثنائات بیمه نامه می‌باشد پوشش بیمه‌ای بطور خودکار متوقف خواهد شد، در این حالت درصورت تمایل بیمه گذار به پوشش بیمه‌ای خطرات مورد نظر در زمان توقف با صدور الحاقی توقف و اخذ حق بیمه (Named Perils) که با نظر خود بیمه گذار تعیین می‌گردد (Silent Risks) اضافی، پروژه تا مدت معینی تحت پوشش بیمه‌ای زمان توقف خواهد بود و پس از آن با صدور الحاقی دیگری مجدداً ادامه پوشش بیمه‌ای تمام خطر برقرار خواهد شد. بدیهی است که در الحاقیه دوم باید تواریخ انقضای پوشش دوره احداث و مدت دوره نگهداری بمیزان زمان توقف پروژه جابجا گردد.
  7. مشخصات هریک از ماشین آلات باید حداقل شامل نوع، مدل، سازنده، سال ساخت، ظرفیت و شماره سریال باشد.
  8. اگر اقلام مورد نصب نو نباشد بیمه گزار میتواند اقلام مذکور را به ارزش واقعی آن(با احتساب عمر کارکرد) بیمه نماید، درآنصورت درصورت وقوع خسارت از قیمت نوی مورد خسارت دیده به نسبت قیمت بیمه شده به قیمت نو بابت استهلاک کم شده و مابقی پس از کسر فرانشیز به بیمه گزار پرداخت خواهد شد.
  9. اگر بیمه گذار اقلام مورد بیمه را به ارزش جایگزینی نو نیز بیمه نماید درصورت بروز خسارت کلی به دلیل اصل غرامت از اصول بیمه، قیمت واقعی مورد بیمه (با احتساب عمر کارکرد) به بیمه گذار پرداخت خواهد شد.
  10. بیمه گذار میتواند با پرداخت حق بیمه  اضافی خسارات ناشی از طراحی غلط، مواد یا ریخته گری معیوب  Defective Material or Casting   و یا اجرای نادرست کار  Bad Workmanship را نیز تحت پوشش قرار دهد.

تفاوت بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران و تمام خطر پیمانکاران چیست ؟

بیمه-نصب-ایران

در بیان تفاوت این دو نوع از بیمه تمام خطر باید عرض کنیم که در بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران کلیه موراد قابل نصب که می تواند سازه ها و اسکلت ها و سایر موارد برای نب در یک پروژه مانند خدمات مخابراتی و آب و فاضلاب و … که نیاز به نصب دارد را مورد بیمه قرار دهید در صورتی که در بیمه نامه تمام خظر پیمانکاری فرد پیمانکار می تواند کلیه موراد جانی و فیزیکی که باعث ایجاد خسارت در پروژه می باشد را تحت خرید آنلاین بیمه نامه بیمه ایران نماید


بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران و بیمه تمام خطر مقاطعه کاران (CAR)

بیمه-مهندسی-تمام-خطر-ایران

کارفرما و پیمانکار اصلی ،بیمه گذار این بیمه نامه میباشند؛ با این وجود در این بیمه نامه منافع سایر پیمانکاران و اشخاصی که به هر نوعی در کار ساختمانی مشارکت دارند نیز میتواند تحت پوشش قرار گیرد.

موضوع بیمه تمام خطر مقاطعه کاران

ساخت و احداث انواع پروژه های ساختمانی از قبیل ساختمان های مسکونی و اداری ، بیمارستان ها، مدارس، کارخانجات، نیروگاه ها، فرودگاه ها، تآسیسات راه آهن، پل ها، سدها و یا هر نوع فعالیت ساختمانی دیگر موضوع این بیمه نامه را تشکیل میدهند.

مدت بیمه تمام خطر مقاطعه کاران

مدت بیمه برابر با کل دوره ساخت است و از زمان شروع پروژه آغاز و در زمان تحویل پروژه توسط پیمانکار به صاحب کار و شروع بهره برداری از بنای تکمیل شده و یا هر بخش تکمیل شده از آن خاتمه می یابد. در این بیمه نامه تعهدات پیمانکار طی دوره نگهداری در چارچوب شرایط معینی نیز تحت پوشش قرار میگیرد.

خطرهای تحت پوشش بیمه تمام خطر مقاطعه کاران

بیمه تمام خطر مقاطعه کاران از انواع بیمه های تمام خطر است. خسارت واقع شده به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد، تحت پوشش بیمه نامه خواهد بود؛ مگر اینکه در بخش استثنائات بیمه نامه ذکر شده باشد. مهم ترین خطرهایی که خسارت های ناشی از آنها قابل جبران است عبارتند از : آتش سوزی، صاعقه، انفجار، سیل، طغیان آب، باران، برف، بهمن، هر نوع طوفان، زمین لرزه، نشست زمین، لغزش زمین و صخره ها، سرقت، عدم مهارت، سهل انگاری، اعمال توآم با سوء نیت و به طور کلی هر نوع خسارت دیگری مشروط به این که در بیمه نامه به صورت مشخصی استثناء نشده باشد.
اقلامی که بیمه میشوند
این بیمه نامه علاوه بر کار موضوع قرارداد (شامل مصالح و دستمزدها) لوازم، تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی مورد استفاده برای اجرای کار، هزینه از بین بردن ضایعات ناشی از وقوع خطرهای تحت پوشش، خسارت های وارد بر اموال مجاور، خسارت های مالی و جانی وارد به اشخاص ثالث را نیز تحت پوشش قرار میدهد.


استثنائات بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران ، مشاوره و استعلام قیمت و خرید آنلاین

بیمه-مهندسی-نصب

با توجه به شرایط عمومی اگر آسیبی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم اتفاق بیافتد و یا حتی آسیبی به علت هرکدام از موارد زیر ایجاد گردد تحت پوشش شرکت بیمه نخواهد بود:

  • جنگ، هجوم، عمل دشمن خارجی، عملیات خصمانه (خواه جنگ اعلام شده یا نشده باشد)، جنگ داخلی، یاغیگری ، بلوا، انقلاب یا قیام، شورش ، اعتصاب کارگران یا تعطیلی کارخانه از طرف کارفرما درمقابله با اعتصاب کارگران, جنبش‌های دسته جمعی, در دست گرفتن قدرت به وسیله قوای نظامی یا از طریق غیر قانونی یا از طرف اشخاصی با سوء نیت که به نام یا با ارتباط با هر گونه تشکیلات سیاسی انجام گیرد، توطئه، توقیف، ضبط و مصادره, تخریب یا زیان وارد به اموال، بنا به دستور دولت عملی یا قانونی (DE JURE OR DE FACTO) یا هر مقام صلاحیتدار عمومی.
  • واکنش‌های هسته‌ای, تشعشعات اتمی یا آلودگی‌های رادیواکتیو .
  • عمل یا سهل‌انگاری عمدی بیمه‌گذار یا نمایندگان وی.
  • توقف کار به طور کلی یا جزئی .
  • هر سلاح شیمیایی ، بیولوژیکی ، بیو شیمیایی یا الکترومغناطیسی
  • بکارگیری یا کارکرد هر نوع کامپیوتر ، سیستم کامپیوتری ،برنامه نرم افزار کامپیوتری ، ویروس یا فرایند کامپیوتری یا هر نوع سیستم الکترونیکی دیگر با قصد آسیب رساندن هرگاه در جریان طرح یا تعقیب دعوای قضایی یا هرگونه دادرسی دیگر، شرکت بیمه به استناد استثنائات بند  یک اعلام ‌دارد که از بین رفتن، ویرانی، آسیب‌دیدگی یا مسئولیتی مشمول این بیمه نیست، اثبات این که چنین مواردی مشمول بیمه می‌باشد به عهده بیمه‌گذار است.

نتیجه گیری : 

بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران برای پروژه‌های درحال احداث عمرانی و ساختمانی که ارزش مصالح در آنها از ارزش اقلام مورد نصب بیشتر می‌باشد از قبیل ساختمان، پل، سد، راه، تونل، موج شکن، پروژه‌های آبیاری زهکشی و مانند آن تهیه می‌شود. بعبارت دیگر بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران کلیه خسارات و زیان‌های وارده به اموال بیمه شده را به هر علت بجز مواردی که مشخصاً در بیمه تمام خطر نصب بیمه ایران مستثنی شده جبران می‌نماید.