سوالات متداول بیمه شخص ثالث

سوالات متداول استعلام بیمه شخص ثالث و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث |بله، اتمام اعتبار گواهینامه رانندگی از نظر شرکت‌ بیمه ایران به معنی نداشتن گواهینامه نیست و خسارت بیمه شخص ثالث پرداخت می‌گردد.
 

بله طبق ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث در موارد زیر بیمه‌گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان‌ دیده را پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به قائم‌مقامی زیان‌دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت‌ شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه کند:
الف ـ سوالات متداول بیمه شخص ثالث ، اثبات عمد مسبب در ایجاد حادثه نزد مراجع قضائی
ب ـ سوالات متداول بیمه شخص ثالث ،رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان مؤثر در وقوع حادثه که به تأیید نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد.
پ ـ سوالات متداول بیمه شخص ثالث ،در صورتی ‌که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد.
ت ـ سوالات متداول بیمه شخص ثالث ،در صورتی ‌که راننده مسبب، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد.
تبصره 1 ـ سوالات متداول بیمه شخص ثالث ،در صورت وجود اختلاف میان بیمه‌گر و مسبب حادثه، اثبات موارد فوق در مراجع قضائی صالح صورت خواهد گرفت.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث ،طبق آیین‌نامه جدید، تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث برای هر سال پنج درصد است که پس از چهارده سال به حداکثر مقدار خود یعنی هفتاد درصد می‌رسد و متوقف می‌شود. ضمناً پس از هربار خسارت، فقط بخشی از تخفیف‌ها از بین می‌رود؛ این در حالی است که در گذشته با یک تصادف تمام تخفیف‌های بیمه شخص ثالث از بین می‌رفت و همین امر موجب می‌شد بیمه‌گذاران در خسارت‌های کوچک تمایلی به استفاده از بیمه ماشین نداشته باشند و ناگزیر خسارت ناشی از تصادف را شخصاً پرداخت کنند تا تمام تخفیف‌هایی که طی چندین سال جمع‌آوری کرده بودند از بین نرود اما در آیین‌نامه جدید این مشکل برطرف شده است.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث | بله؛ به استناد تبصره ماده 6 قانون بیمه شخص ثالث، فروشنده خودرو می‌تواند تخفیف‌های عدم خسارت بیمه‌ خودرو خود را به‌ وسیله نقلیه دیگری از همان نوع که متعلق به خودش و یا متعلق به همسر، والدین و یا فرزندانش باشد، انتقال دهد.
 

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |بله می توان گفت به نوعی بیمه شخص ثالث فرانشیز دارد . بدین معنی که به استناد ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث، اگر علت اصلی حادثه یکی از تخلفات رانندگی حادثه‌ساز باشد مقصر حادثه باید در مرتبه اول 2/5 درصد، مرتبه دوم 5 درصد و مرتبه سوم 10 درصد از خسارت جانی و مالی حادثه را بر عهده گیرد.
ماده ۱۴ ـ در حوادث رانندگي منجر به جرح يا فوت كه به استناد گزارش كارشناس تصادفات راهنمايي و رانندگي يا پليس راه، ‏علت اصلي وقوع تصادف يكي از تخلفات رانندگي حادثه‌ساز باشد، بیمه‌گر مكلف است خسارت زیان‌دیده را بدون هيچ شرط و اخذ تضمين پرداخت كند و پس از آن می‌تواند به شرح زير براي بازيافت به مسبب حادثه مراجعه كند:
الف ـ در اولين حادثه ناشي از تخلف حادثه‌ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه‌نامه: معادل دو و نيم درصد از خسارت‌های بدني و مالي پرداخت‌شده
ب ـ در دومين حادثه ناشي از تخلف حادثه‌ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه‌نامه: معادل پنج درصد (5%) از خسارت‌های بدني و مالي پرداخت‌شده
پ ـ در سومين حادثه ناشي از تخلف حادثه‌ساز و حوادث بعد از آن در طول مدت بیمه‌نامه: معادل ده درصد (10%) از خسارت‌های بدني و مالي پرداخت‌شده
تبصره ـ مصاديق و عناوين تخلفات رانندگي حادثه‌ساز به موجب ماده (۷) قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مصوب 1389/12/08 تعيين می‌شود.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |طبق قانون، داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است؛ لذا برای افرادی که قانون‌شکنی کرده و بدون داشتن بیمه‌نامه برای خود و افراد جامعه خطرآفرینی می‌کنند جریمه در نظر گرفته شده است. میزان این جریمه حداکثر به اندازه حق بیمه یک سال می‌باشد، بدیهی است در صورتی که تعداد روزهای تأخیر، کمتر از یک سال باشد میزان جریمه نیز به همان نسبت محاسبه بیمه شخص ثالث می‌شود. به عنوان مثال میزان جریمه برای شش ماه تأخیر معادل یک‌دوم حق بیمه سالانه و میزان جریمه برای یک ماه تأخیر معادل یک دوازدهم حق بیمه سالانه خواهد بود. جریمه خودرویی که شش سال بیمه نبوده است معادل حق بیمه یک سال خواهد بود.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |جرائم دریافتی از بیمه‌گذاران توسط شرکت‌های بیمه به‌طور کامل به ‌حساب صندوق تأمین خسارت‌های بدنی واریز می‌گردد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |ماده 21 قانون بیمه شخص ثالث: به‌منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه، خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه‌نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته‌ نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه، کسری پوشش بیمه‌نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه‌گر موضوع ماده (22) قانون بیمه شخص ثالث قابل پرداخت نباشد، یا به‌طورکلی خسارت‌های بدنی که خارج از تعهدات قانونی بیمه‌گر مطابق مقررات این قانون است به‌استثنای موارد مصرح در ماده (17)، توسط صندوق مستقلی به نام «صندوق تأمین خسارت‌های بدنی» جبران می‌شود.

 سوالات متداول بیمه شخص ثالث |بله؛ بر اساس مصوبه شماره 96232 مورخ 1396/08/06 هیئت وزیران و به استناد ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث در صورت وقوع حوادث مالی یا جانی در طول مدت بیمه بر اساس جدول زیر از تخفیف‌های بیمه‌نامه شخص ثالث کسر می‌گردد. در صورتی که خودرو فاقد تخفیف باشد و یا میزان تخفیف از میزانی که باید کسر گردد کمتر باشد، به همان اندازه به حق بیمه پایه اضافه می‌گردد. به عنوان مثال فرض کنید یک پراید ده درصد تخفیف دارد و بر اثر یک حادثه منجر به خسارت مالی یک‌بار از بیمه‌نامه خود به عنوان مقصر حادثه استفاده کرده است. در چنین شرایطی در زمان تمدید بیمه‌نامه می‌بایست بیست درصد از تخفیف‌ها کسر گردد اما از آنجایی که پراید مذکور تنها مشمول ده درصد تخفیف بوده است، لذا ضمن از بین رفتن ده درصد تخفیف، ده درصد دیگر به حق بیمه پایه و معمولی اضافه می‌شود و از بیمه‌گذار دریافت خواهد شد. لازم به ذکر است اگر در یک حادثه هم خسارت مالی و هم خسارت جانی اتفاق افتاده باشد، مبنای محاسبه خسارت جانی است و دو خسارت با هم جمع نمی‌شوند.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث ،دیه فوت تمام سرنشینان اتوبوس به‌طور کامل پرداخت می‌گردد. پوشش حوادث سرنشینان خودرو محدود به ظرفیت مندرج در کارت وسیله نقلیه است لیکن در رابطه با افراد خارج از وسیله نقلیه هیچ محدودیتی وجود ندارد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |ماده 17 قانون بیمه شخص ثالث: موارد زیر از شمول بیمه موضوع این قانون خارج است:

الف ـ خسارت وارده به‌وسیله نقلیه مسبب حادثه و محمولات آن ( بیمه بدنه )
ب ـ خسارت مستقیم و یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو
پ ـ جریمه یا جزای نقدی
ت ـ اثبات قصد زیان‌دیده در ایراد صدمه به خود مانند خودکشی، اسقاط جنین و نظایر آن و نیز اثبات هر نوع خدعه و تبانی نزد مراجع قضائی تبصره ـ در صورتی که در موارد بندهای (الف) و (ب) اختلافی وجود داشته باشد، معترض می‌تواند به مرجع قضائی صالح رجوع کند.

ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث: در موارد زیر بیمه‌گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان‌دیده را پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به قائم‌مقامی زیان‌دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت‌شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه کند:
الف ـ اثبات عمد مسبب در ایجاد حادثه نزد مراجع قضائی
ب ـ رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان مؤثر در وقوع حادثه که به تأیید نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد.
پ ـ در صورتی که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد. ت ـ در صورتی‌ که راننده مسبب، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث: در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس‌راه، ‏علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه‌ساز باشد، بیمه‌گر مکلف است خسارت زیان‌دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به شرح زیر برای بازیافت به مسبب حادثه مراجعه کند:

الف ـ در اولین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه‌نامه: معادل دو و نیم درصد (2/5%) از خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت‌شده
ب ـ در دومین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه‌نامه: معادل پنج درصد (5%) از خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت‌شده
پ ـ در سومین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز و حوادث بعد از آن در طول مدت بیمه‌نامه: معادل ده درصد (10%) از خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت‌شده
تبصره ـ مصادیق و عناوین تخلفات رانندگی حادثه‌ساز به موجب ماده (7) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389/12/08 تعیین می‌شود.

1-هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا، حرکت بر روی یک چرخ و یا هرگونه حرکات آکروباتی در سطح راه‌ها و جاده‌ها
2-دور زدن در محل ممنوع
3-عبور وسیله نقلیه از پیاده‌رو
4-نقص سیستم روشنایی وسیله نقلیه در هنگام شب
5-عبور از محل ممنوع (ورود ممنوع)
6-سبقت غیرمجاز
7-تجاوز از سرعت مجاز
8-عبور از چراغ قرمز راهنمایی
9-عدم رعایت حق تقدم عبور
10-حرکت به‌طور مارپیچ در راه‌ها
11-تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر
12-عدم رعایت فاصله مناسب با وسیله نقلیه و یا عدم توجه به جلو
13-گردش به چپ یا به راست در محل ممنوع
14-روشن نکردن چراغ هنگام شب و در مواقع لزوم
15-رانندگی با وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر (چراغ، لاستیک، فرمان، برف پاک‌کن، زنجیر چرخ)
16-عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از سمعک، عینک یا تجهیزات خاص
 17-مصرف مواد روان‌گردان یا مشروبات الکلی

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |دامنه جغرافیایی تحت پوشش بیمه شخص ثالث کلیه مناطق داخل مرزهای ایران است و خودروهایی که قصد خروج از ایران را دارند می‌بایست نسبت به خرید کارت سبز یا بیمه شخص ثالث بین‌المللی اقدام نمایند.

ماده 20 ـ پوشش‌های بیمه موضوع این قانون محدود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران است مگر آنکه در بیمه‌نامه به نحو دیگری توافق شده باشد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |افرادی که قصد دارند با خودرو شخصی به مسافرت خارجی بروند باید بیمه‌نامه شخص ثالث بین‌المللی یا بیمه کارت سبز تهیه کنند و همچنین در در بیمه بدنه پوشش خارج از کشور را به مجموعه پوشش های بیمه بدنه ماشین خود اضافه نمایند .

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |از آنجایی که دامنه تحت پوشش بیمه شخص ثالث داخل مرزهای هر کشور می‌باشد برای افرادی که قصد دارند با خودرو شخصی به کشورهای دیگر سفر کنند یک بیمه‌نامه شخص ثالث بین‌المللی یا کارت سبز صادر می‌شود.

درواقع کارت سبز یک بیمه‌نامه بین‌المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که برای رانندگانی که به‌طور موقت قصد عبور و تردد در کشورهای عضو سیستم بیمه کارت سبز را دارند صادر می‌شود. در حال حاضر تعداد کشورهای عضو سیستم بیمه کارت سبز 45 کشور می‌باشد از جمله روسیه، آذربایجان، ترکیه، اکراین، عراق، تونس، مراکش، بلغارستان و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر که در صورت وقوع حادثه یا تصادف در این کشورها، خسارت‌های مالی یا جانی را پرداخت می‌کند.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |به استناد تبصره سه و چهار ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث، خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گران‌ترین خودروی متعارف از طریق بیمه‌نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود. منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه‌ درصد (50%) سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، باشد. به عنوان مثال اگر یک پراید در تصادف با یک پورشه باعث سقوط پورشه به دره و از بین رفتن کامل آن شود، حتی اگر ارزش پورشه ده میلیارد تومان باشد، مالک پورشه فقط تا سقف 220 میلیون تومان یعنی نصف دیه 440 میلیون تومانی یک مرد مسلمان در ماه حرام در سال 99، حق مطالبه خسارت در دادگاه را دارد و الباقی آن را نمی‌تواند از راننده پراید مطالبه کند.

سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که راننده پورشه الباقی خسارت خود را از کجا بگیرد؟
تنها راه چاره این است که هر کسی خودرو گران‌قیمت سوار می‌شود بیمه بدنه تهیه کند و الباقی خسارت را از بیمه بدنه دریافت کند. اگرچه این موضوع خلاف قاعده لاضرر در فقه اسلام است لیکن قانون‌گذار برای حمایت از اقشار ضعیف‌تر جامعه و کاهش آسیب‌های ناشی از فاصله شدید طبقاتی، اقدام به وضع این قانون کرده است.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |خیر؛ انتخاب شرکت بیمه معتبر و خوش‌نام حق مسلم هر بیمه‌گذاری است، بنابراین در زمان تمدید بیمه شخص ثالث می‌توان با حفظ کلیه تخفیف‌ها شرکت بیمه را تغییر داد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |به استناد تصویب‌نامه کمیسیون اصل 138 قانون اساسی خودروهای سواری به سه گروه کمتر از چهار سیلندر – چهار سیلندر – بیشتر از چهار سیلندر تقسیم شده‌اند. به خودروهای پیکان و پراید و رنو سپند 5 درصد تخفیف در خرید آنلاین بیمه داده ‌شده است. خودروهای مسافربر درون‌شهری باید 10 درصد و مسافربر برون‌شهری 20 درصد حق بیمه بیشتری بپردازند.

خودروهایی که ظرفیت مسافرگیری آن‌ها بیش از شش نفر باشد مانند ون، استیشن، مینی‌بوس و اتوبوس بر اساس ظرفیت مسافر دسته‏ بندی می‌شوند.
خودروهای بارکش نیز بر اساس ظرفیت بار به شرح زیر طبقه ‏بندی شده‌اند:
کمتر از یک تن
یک تا سه تن
سه تا پنج تن
پنج تا ده تن
ده تا بیست تن
بالای بیست تن
همچنین نوع کاربری و سن خودرو نیز در محاسبات حق بیمه تأثیرگذار می‏باشد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |هرچند شرکت های بیمه در عمل خسارت افت قیمت خودرو ناشی از حادثه رانندگی را در تعهد خود نمی دانند و پرداخت نمی کنند اما بر اساس استعلام های اخذ شده از اداره کل حقوقی قوه قضاییه پرداخت خسارت افت قیمت خودروعلاوه بر خسارت های وارده تا سقف تعهد بیمه نامه در تعهد شرکت های بیمه است .

شماره نظریه : 1775/96/7
تاریخ نظریه : 1396/08/02
شماره پرونده : 985-10/16-95
افت قیمت عرفاً زیان تلقی می شود، بنابراین مطالبه آن از بیمه گر تا سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه نامه بلامانع است.

شماره نظریه : 7/98/392
تاریخ نظریه : 1398/05/06
شماره پرونده : 98-16/10-392
اولاً، به موجب بند «ب» ماده یک قانون بیمه اجباری خسارات وارد‌شده به شخص ثالث در اثر حوادث رانندگی ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395، خسارت مالی زیان‌هایی است که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود. لذا خسارت مربوط به کسر قیمت خودرو نیز نوعی خسارت مالی محسوب می‌شود؛ بویژه آن‌که، ماده 2 قانون رسیدگی فوری به خسارات ناشی از تصادفات رانندگی مصوب 1345 نیز کاردان‌های فنی راهنمایی ورانندگی و پلیس راه را به تعیین میزان خسارات وارده به وسیله نقلیه، اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمتی که در نتیجه تصادف حاصل می‌شود، مکلف نموده است. هم‌چنین ماده 2 قانون بیمه اجباری … مصوب 1395 کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون را مکلف نموده است که وسایل نقلیه خود را در قبال خسارات بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه به اشخاص ثالث وارد می‌شود حداقل به مقدار مندرج در ماده 8 این قانون نزد شرکت بیمه‌ای بیمه کنند. لذا چنان‌چه خودروي شخص زيان‌ديده علاوه بر خسارات وارده به بدنه آن، بر اساس تأييد كارشناس متحمل افت قيمت عرفي ناشي از تصادف باشد، در اين صورت از باب تسبيب، كاهش قيمت حاصله قابل مطالبه و فاقد اشكال است.

ثانیاً، اطلاق عبارت «خسارت مالی» مذکور در تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395 با لحاظ بند «ب» ماده یک این قانون، شامل «افت قیمت خودرو» نیزمی‌گردد و لذا محدودیت پرداخت خسارت مقرر در این تبصره شامل «افت قیمت خودرو» نیز می‌شود.

شماره نظریه : 7/99/595
تاریخ نظریه : 1399/05/13
شماره پرونده : 99-16/10-595ح
سوال :
خودرو پراید با رانندگی شخص «الف» و دارای بیمه نامه شخص ثالث با تعهدات مالی حداکثر یکصد میلیون ریال با خودرو سانتافه با رانندگی شخص «ب» برخورد نموده که موجب خسارت از ناحیه گلگیر خودروی سانتافه می‌شود و کارشناس میزان خسارت را 140/000/000ریال تعیین می‌نماید و شرکت بیمه خودروی مقصر حادثه با در نظر گرفتن تبصره 3 و 4 ماده 8 قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث مصوب 1395 ودستورالعمل آن اقدام به پرداخت 70/000/000 ریال خسارت با در نظر گرفتن میزان خسارت متناظر به گرانترین خودروی متعارف به زیان‌دیده می نماید و از پرداخت الباقی خسارت خودداری می‌نماید زیان دیده نیز نسبت به الباقی خسارت دادخواست مطالبه خسارت به شورای حل اختلاف به طرفیت شرکت بیمه خودرو و مقصر حادثه می‌نماید .
1-آیا با در نظر گرفتن تبصره 3 ماده 8 قانون فوق‌الذکر می‌توان شرکت بیمه را به الباقی خسارت تا حداکثر تعهدات بیمه محکوم نمود؟
2-آیا با در نظر گرفتن تبصره 3 ماده قانون فوق‌الذکر می‌توان مقصر حادثه را به الباقی خسارت محکوم نمود؟
3- یا اینکه با در نظر گرفتن عبارت «صرفا تا …. قابل جبران خواهد بود» در تبصره 3 ماده 8 شرکت بیمه و مقصر حادثه هیچ‌کدام مسئولیتی بیش از خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف ندارند؟
4-آیا افت قیمت خودرو نیز به مانند خسارت وارده به خودرو مشمول تبصره 3 ماده 8 قانون فوق‌الذکر خواهد بود یا خیر؟
پاسخ :
1، 2 و3- اولاً، به موجب تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395 «خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گران‌ترین خودروی متعارف از طریق بیمه‌نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود» و وفق تبصره 4 ماده 8 یادشده «منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد (50%) سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، باشد». بنابراین، صرف‌نظر از آن‌که ممکن است اطلاق حکم مقنن مبنی بر پرداخت «خسارت متناظر وارده به گران‌ترین خودروی متعارف» به‌ویژه درباره مسؤولیت مقصر حادثه قابل انتقاد باشد، اما حکم قانونی است که احتمالاً با هدف جلوگیری از تحمیل مسؤولیت پرداخت خسارت بیش از حد انتظار (متعارف)، به‌ویژه بر صاحبان خودروهای ارزان‌قیمت وضع شده است و مادام که به اعتبار و قوت خود باقی است، لازم‌الاجرا است و این حکم عمومات قانون مربوط به مسؤولیت مدنی را با تخصیص مواجه کرده است. ثانیاً، با توجه به پاسخ فوق و صراحت بند 3 ماده 8 قانون یاد شده مبنی بر پرداخت خسارت مالی صرفاً تا میزان خسارت متناظر بر گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه‌نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه، در فرض سؤال که خودروی مسبب حادثه دارای بیمه‌نامه با سقف تعهدات مالی یکصد میلیون ریال بوده؛ اما کارشناس میزان خسارت را یکصد و چهل میلیون ریال برآورد و اعلام کرده و شرکت بیمه نیز با لحاظ تبصره‌های 3 و 4 ماده 8 قانون فوق‌الذکر، مبلغ هفتاد میلیون ریال را بایت خسارت زیان‌دیده پرداخت کرده است؛ دعوای بعدی زیان‌دیده در مرجع قضایی ذی‌ربط (در فرض استعلام شورای حل اختلاف) به طرفیت شرکت بیمه جهت مطالبه مابقی خسارت تا حداکثر سقف تعهدات این شرکت محکوم به رد است. ثالثاً، با توجه به پاسخ بند ثانیاً فوق، پاسخ به این پرسش نیز مشخص است و دعوای زیان‌دیده به طرفیت راننده مسبب حادثه مبنی بر مطالبه مابقی خسارت وارده به خودرو، قابل پذیرش نیست.
4- اولاً، به موجب بند «ب» ماده یک قانون بیمه اجباری خسارات وارد‌شده به شخص ثالث در اثر حوادث رانندگی ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395، خسارت مالی زیان‌هایی است که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود. لذا خسارت مربوط به کسر قیمت خودرو نیز نوعی خسارت مالی محسوب می‌شود؛ بویژه آن‌که، ماده 2 قانون رسیدگی فوری به خسارات ناشی از تصادفات رانندگی مصوب 1345 نیز کاردان‌های فنی راهنمایی و رانندگی و پلیس راه را به تعیین میزان خسارات وارده به وسیله نقلیه، اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمتی که در نتیجه تصادف حاصل می‌شود، مکلف نموده است. هم‌چنین ماده 2 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث رانندگی ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395 کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون را مکلف کرده است وسایل نقلیه خود را در قبال خسارات بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه به اشخاص ثالث وارد می‌شود، حداقل به میزان مندرج در ماده 8 این قانون نزد شرکت بیمه‌ای بیمه کنند. لذا چنان‌چه خودروی شخص زیان‌دیده علاوه بر خسارات وارده به بدنه آن، بر اساس تأیید کارشناس متحمل افت قیمت عرفی ناشی از تصادف باشد، در این صورت از باب تسبیب، کاهش قیمت حاصله قابل مطالبه و فاقد اشکال است. ثانیاً، اطلاق عبارت «خسارت مالی» مذکور در تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395 با لحاظ بند «ب» ماده یک این قانون، شامل «افت قیمت خودرو» نیز می‌شود و لذا محدودیت پرداخت خسارت مقرر در این تبصره شامل «افت قیمت خودرو» نیز می‌شود.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |خیر؛ در صورتی که راننده مسبب حادثه گواهینامه رانندگی نداشته باشد، هر چند شرکت بیمه طبق ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث خسارت زیان‌دیده را پرداخت می‌کند اما پس از آن با مراجعه به مقصر حادثه، خسارت را از ایشان پس می‌گیرد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |بله؛ از آنجایی که بر اساس قانون تعریف حادثه عبارت است از هرگونه سانحه ناشی از وسایل نقلیه موضوع بند (ث) این ماده و محمولات آن‌ها از قبیل تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش‌سوزی، انفجار و یا هر نوع سانحه ناشی از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غیرمترقبه؛ در نتیجه خسارت‌های ناشی از حرکت با دنده عقب هم جزو تعهدات شرکت بیمه است اما در بسیاری از مواقع برای تعیین مقصرحادثه می‌بایست گزارش پلیس وجود داشته باشد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: رانندگان موظف‌اند هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث و براي خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آنان می‌گذرد برگه معاینه فنی را بـه همراه داشته باشند و در صورت مطالبه مـأموران راهنمـایی و راننـدگی آن را ارائـه نماینـد. مأموران در صورتی مدارك رانندگان را مطالبه می‌کنند که شاهد تخلـف از سـوي راننـده بوده یا تحت تعقیب قضائی یا انتظامی‌باشد. در صورتی که هیچ‌ یک از مـدارك فـوق بـه همراه راننده نباشد مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند تا زمان ارائه مدارك، خودرو را متوقف نمایند و در صورتی که یکی از مدارك فوق یا شناسنامه یا کارت شناسـایی معتبـر به همراه راننده باشد مأموران مذکور موظف‌اند با اخذ مـدرك مـذکور و ارائـه رسـید بـدون توقف وسیله نقلیه راننده را ملزم به ارائه سایر مدارك و استرداد مدرك اخذ شده نمایند. چنانچه اقامتگاه راننده شهر دیگري باشد بنا به تقاضـاي وي راهنمـایی و راننـدگی مکلـف است پس از وصول مدارك لازم نسبت به ارسال مدرك اخذ شده به راهنمایی و راننـدگی محل موردنظر وي توسط پست رسمی و ظرف مهلت 48 ساعت اقدام نماید.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |از آنجایی که احتمال وقوع حادثه و ریسک خودرویی که مسافرکشی می‌کند از خودرو شخصی بیشتر است لذا حق بیمه خودرویی که مسافرکشی می‌کند گران‌تر از خودرو مشابه با کاربری شخصی است. حال اگر در زمان خرید بیمه‌نامه نوع کاربری از طرف بیمه‌گذار شخصی اعلام شود و بیمه‌نامه بر اساس کاربری شخصی محاسبه و صادر گردد در صورت وقوع حادثه و فوت مسافر، با اعمال قاعده نسبی از سوی شرکت بیمه بخشی از خسارت به عهده بیمه‌گذار خواهد بود. برای محاسبه قاعده نسبی حق بیمه، حق بیمه دریافت شده با کاربری شخصی تقسیم بر حق بیمه با کاربری مسافرکش می‌شود. به عنوان مثال اگر حق بیمه اتومبیل شخصی 80 واحد و حق بیمه اتومبیل مسافربر 100 واحد باشد، طبق این فرمول 80 درصد خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود و 20 درصد باقی‌مانده از راننده مسبب حادثه دریافت خواهد شد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |بله؛ جهت تغییر شماره پلاک مندرج در بیمه‌نامه و تغییر نام بیمه‌گذار و تملک بیمه‌نامه بهتر است با مراجعه به واحد صدور و ارائه کارت یا سند جدید با صدور الحاقیه این تغییرات اعمال شود هرچند عدم انجام این تغییرات خللی در اعتبار بیمه‌نامه ‌ایجاد نخواهد کرد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |گواهینامه رانندگی درواقع مجوز پلیس به راننده جهت رانندگی با رعایت شرایط مندرج در گواهینامه است. به عنوان مثال کسی که گواهینامه پایه دو دارد نمی‌تواند با خودروهای سنگین یا اتوبوس رانندگی کند و در صورت رانندگی و وقوع حادثه، به‌مانند شرایط نداشتن گواهینامه با وی رفتار می‌شود.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |در صورتی که وجود یدک به اطلاع شرکت بیمه رسانیده شده و حق بیمه اضافی بابت این موضوع دریافت شده باشد خسارت‌های ناشی از حمل یدک در تعهد بیمه‌گر است. در غیر این صورت خسارت بر اساس قاعده نسبی حق بیمه پرداخت می‌گردد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |تبصره 1 ماده 2 قانون بیمه شخص ثالث: دارنده از نظر این قانون اعم از مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هرکدام که بیمه‌نامه موضوع این ماده را تحصیل کند تکلیف از دیگری ساقط می‌شود.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |تبصره پ ماده 4 قانون بیمه شخص ثالث: در صورتی که خودرو، فاقد بیمه‌نامه موضوع این قانون بوده و وسیله نقلیه با اذن مالک در اختیار راننده مسبب حادثه قرار گرفته باشد، در صورتی که مالک، شخص حقوقی باشد،به جزای نقدی معادل بیست درصد (20%) و در صورتی که مالک شخص حقیقی باشد به جزای نقدی معادل ده درصد (10%) مجموع خسارات بدنی وارد شده محکوم می‌شود. مبلغ مذکور به‌حساب درآمدهای اختصاصی صندوق نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و با پیش‌بینی در بودجه‌های سالانه، صد درصد (100%) آن به صندوق اختصاص می‌یابد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |تبصره ماده 9 قانون بیمه شخص ثالث: در صورتی که در یک حادثه، مسئول آن به پرداخت بیش از یک دیه به هر یک از زیان‌دیدگان محکوم شود، بیمه‌گر مکلف به پرداخت کل خسارات بدنی است، اعم از اینکه مبلغ مازاد بر دیه، کمتر از یک دیه کامل یا بیشتر از آن باشد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |ماده 11 قانون بیمه شخص ثالث: درج هرگونه شرط در بیمه‌نامه که برای بیمه‌گذار یا زیان‌دیده مزایای کمتر از مزایای مندرج در این قانون مقرر کند، یا درج شرط تعلیق تعهدات بیمه‌گر در قرارداد به هر نحوی، باطل و بلااثر است.

بطلان شرط سبب بطلان بیمه‌نامه نمی‌شود. همچنین اخذ هرگونه رضایت‌نامه از زیان‌دیده توسط بیمه‌گر و صندوق مبنی بر رضایت به پرداخت خسارت کمتر از مزایای مندرج در این قانون ممنوع است و چنین رضایت‌نامه‌ای بلااثر است.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |تعهد شرکت بیمه در خصوص افراد داخل خودرو مقصر حادثه، برابر با حاصل‌ضرب ظرفیت خودرو در سقف تعهد بدنی هر نفر طبق بیمه‌نامه می‌باشد. حال اگر تعداد افرادی که داخل خودرو مقصر حادثه آسیب دیده‌اند بیش از آن باشد مجموع تعهد بیمه‌گر بین افراد حادثه‌دیده تقسیم و کسری آن توسط صندوق تأمین خسارت‌های بدنی جبران می‌شود. بدیهی است صندوق، خسارت پرداخت‌شده را از راننده مقصر باز پس خواهد گرفت.

ماده 12 قانون بیمه شخص ثالث: تعهد ریالی بیمه‌گر در قبال زیان‌دیدگان داخل وسیله نقلیه مسبب حادثه، برابر حاصل‌ضرب ظرفیت مجاز وسیله نقلیه در سقف تعهدات بدنی بیمه‌نامه با رعایت تبصره ماده (9) و ماده (13) این قانون است. در مواردی که به علت عدم رعایت ظرفیت مجاز وسیله نقلیه، مجموع خسارات بدنی زیان‌دیدگان وسیله نقلیه مقصر حادثه بیش از سقف مذکور باشد مبلغ خسارت مورد تعهد بیمه‌گر به نسبت خسارت وارده به هر یک از زیان‌دیدگان بین آنان تسهیم می‌گردد و مابه‌التفاوت خسارت بدنی هر یک از زیان‌دیدگان توسط صندوق تأمین خسارت‌های بدنی وفق مقررات مربوط پرداخت و مطابق مقررات این قانون از مسبب حادثه بازیافت می‌شود.
میزان ظرفیت مجاز وسایل نقلیه با توجه به نوع و کاربری آن‌ها به موجب آیین‌نامه‌ای تعیین می‌گردد که توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و بیمه مرکزی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. در هر شرایطی تعداد جنین و اطفال زیر دو سال داخل وسیله نقلیه به ظرفیت مجاز خودرو اضافه می‌شود.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |کودکان زیر دو سال و جنین داخل شکم مادر به ظرفیت مجاز خودرو اضافه می‌شوند.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |در صورتی که راننده مسبب حادثه، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه بودن آن آگاه باشد و با آن وسیله تصادف کند بیمه شخص ثالث خسارت زیان‌دیده را پرداخت می‌کند اما از راننده خسارت پرداخت‌شده را پس می‌گیرد (ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث).

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |بله؛ در صورتی ‌که حادثه در حین آموزش رانندگی توسط مراکز مجاز یا آزمون اخذ گواهینامه رخ دهد خسارت توسط بیمه‌گر پرداخت می‌شود. خسارت پرداخت‌شده به‌وسیله شرکت بیمه از آموزش‌گیرنده یا آزمون‌دهنده قابل بازیافت نخواهد بود و حسب مورد آموزش‌دهنده یا آزمون‌گیرنده، راننده محسوب می‌شود (تبصره 3 ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث).

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |بله؛ بر اساس ماده 716 قانون مجازات اسلامی دیه جنین به شرح زیر است:

نطفه‌ای که در رحم مستقر شده است؛ دو‌ درصد دیه کامل
علقه که در آن جنین به‌صورت خون بسته در می‌آید؛ چهار‌ درصد دیه کامل
مضغه که در آن جنین به‌صورت توده گوشتی در می‌آید؛ شش‌ درصد دیه کامل
عظام که در آن جنین به‌صورت استخوان درآمده لکن هنوز گوشت روییده نشده است؛ هشت‌ درصد دیه کامل
جنینی که گوشت و استخوان‌بندی آن تمام شده ولی روح در آن دمیده نشده است؛ ده درصد دیه کامل
دیه جنینی که روح در آن دمیده شده است، اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد نصف آن و اگر مشتبه باشد، 75 درصد دیه کامل.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |بر اساس ماده 551 قانون مجازات اسلامی دیه افراد دوجنسه‌ای که بیشتر تمایل و نشانه‌های مردانه دارند بر اساس دیه مرد و افرادی که تمایل و نشانه‌های بیشتری به جنس زن دارند بر اساس دیه زن و دیه خنثی مشکل یا کسانی که قابل تشخیص نباشند نصف دیه مرد بعلاوه نصف دیه زن محاسبه می‌شود. هرچند در بیمه شخص ثالث دیه زن و مرد به صورت برابر محاسبه و پرداخت می‌گردد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |ماده 22 قانون بیمه شخص ثالث: در صورت تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و ناتوانی آن از پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان، به تشخیص بیمه مرکزی یا شورای‌عالی بیمه، یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی آن به‌وسیله دادگاه صالح، صندوق، خسارات بدنی که به موجب صدور بیمه‌نامه‌های موضوع این قانون به عهده بیمه‌گر است را پرداخته، پس از آن به قائم‌مقامی زیان‌دیدگان به بیمه‌گر مراجعه می‌کند.

تبصره 1 ـ دادگاه مکلف است نسبت به صدور حکم انتقال اموال و دارایی‌های بیمه‌گر مذکور تا میزان مبالغ پرداختی و خسارات وارده به صندوق اقدام کند.
تبصره 2 ـ در صورت تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه، پرداخت خسارات مالی ‌که بر عهده شرکت بیمه مذکور است مشمول ماده (44) قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری مصوب 1350/03/30 خواهد بود.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |ماده 24 ـ منابع مالی صندوق به شرح زیر است:

الف ـ هشت‌ درصد (8%) از حق بیمه اجباری موضوع این قانون بر مبنای نرخ نامه مذکور در تبصره (3) ماده (18) قانون بیمه شخص ثالث
ب ـ مبلغی معادل حداکثر یک سال حق بیمه اجباری که از دارندگان وسیله نقلیه‌ای که از انجام بیمه موضوع قانون بیمه شخص ثالث خودداری کنند وصول می‌شود. میزان مبلغ مذکور، نحوه وصول، تخفیف، تقسیط وبخشودگی آن به پیشنهاد بیمه مرکزی به تصویب مجمع عمومی ‌صندوق می‌رسد.
پ ـ مبالغ بازیافتی از مسببان حوادث، دارندگان وسایل نقلیه، بیمه‌گران و سایر اشخاصی که صندوق پس از جبران خسارت زیان‌دیدگان مطابق مقررات قانون بیمه شخص ثالث حسب مورد دریافت می‌کند.
ت ـ درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری وجوه صندوق با رعایت ماده (27) قانون بیمه شخص ثالث
ث ـ بیست‌ درصد (20%) از جریمه‌های وصولی راهنمایی و رانندگی در کل کشور
ج ـ بیست ‌درصد (20%) از کل هزینه‌های دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضائیه و تعزیرات حکومتی
چ ـ جریمه‌های موضوع بند (پ) ماده (4)، ماده (44) و بند (ت) ماده (57) قانون بیمه شخص ثالث
ح ـ کمک‌های اعطائی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |ماده 31 قانون بیمه شخص ثالث: بیمه‌گر و صندوق حسب مورد مکلف‌اند حداکثر پانزده روز پس از دریافت مدارک موردنیاز، خسارت متعلقه را پرداخت نمایند.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |ماده 61 قانون بیمه شخص ثالث: هرکس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی، وجوهی را بابت خسارت دریافت کند، به حبس تعزیری درجه شش و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود. شروع به جرم مندرج در این ماده علاوه بر مجازات مقرر برای شروع به جرم در قانون مجازات اسلامی، مستوجب جزای نقدی درجه پنج می‌باشد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |شرکت‌های بیمه‌ای که مجوز فعالیت خود را از بیمه مرکزی گرفته باشند و نمایندگان رسمی آن‌ها و کارگزاری هایی که از بیمه مرکزی مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

ماده 60 ـ فروش هر نوع بیمه‌نامه یا مبادرت به عملیات بیمه‌گری یا نمایندگی بیمه بدون مجوز قانونی، در حکم کلاه‌برداری است و مرتکب علاوه بر مجازات کلاه‌برداری، ضامن جبران خسارت وارده حسب مورد به زیان‌دیده یا صندوق به نرخ روز جبران می‌باشد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |بله؛ برای بیمه‌گذاران خوش‌حساب و معتبر با ارائه چک امکان صدور و در فرمول محاسبه بیمه شخص ثالث به‌صورت اقساط وجود دارد. برای اشخاص حقیقی پنجاه درصد نقد و الباقی حداکثر در سه قسط ماهیانه و متوالی و برای اشخاص حقوقی و شرکت‌ها منوط به اینکه شرکت متعهد به پرداخت حق بیمه گردد امکان صدور بیمه‌نامه برای کارکنان و بستگان درجه یک ایشان با پرداخت 25 درصد نقد و الباقی در شش قسط وجود دارد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |تصادف در لغت به معنای روبرو شدن دو چیز و یا دو نفر بدون قصد قبلی است و از ریشه صَدَفَ بوده که به باب تفاعل رفته است و تصادم از مصدر صَدَم گرفته شده که به باب تفاعل رفته و به معنی برخورد سخت و شدید و کوفتن سخت دو چیز با یکدیگر است به عبارتی شاخ به شاخ شدن. فرق تصادف با تصادم در این است که لزوماً هر تصادفی همراه با کوفتن و خورد شدن نیست بلکه همین‌که شما در خیابان با دوست خود برخورد کردید می‌توانید بگویید تصادفاً او را دیدم ولی تصادم باید همراه با کوفتن شدید باشد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |چنانچه معلولین موفق به دریافت گواهینامه ویژه معلولین شده باشند و در زمان وقوع حادثه شرایط مندرج در گواهینامه را از قبیل ترمز دستی ، کلاج دستی ، دنده دستی … داشته باشند خسارت وارده به زیاندیدگان پرداخت میشود . اما در صورت عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه در حوادث منجر به جرح یا فوت شرایط و قواعد تخلف حادثه ساز اجرا خواهد شد و دو نیم درصد خسارت اول و پنج درصد از خسارت دوم و ده درصد از خسارت سوم به عهده راننده مقصر حادثه است .

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |خیر به استناد بخشنامه شماره 99/102/64611 مورخ 1399/05/29 بیمه مرکزی نداشتن یا عدم اعتبار کارنامه تاکسیرانی و یا دفترچه کار وسایل نقلیه عمومی به منزله فقدان گواهینامه محسوب نمی شود و بیمه گر نمی تواند به استناد ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث خسارت پرداختی را بازیافت نماید و یا اینکه در بیمه بدنه از پرداخت خسارت خودداری نماید .

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |خیر؛ در چنین شرایطی از آنجایی که خودروی مذکور مخصوص حمل بار می‌باشد نه مسافر، بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه (ابلاغ موارد خارج از تعهد شرکت‌های بیمه – تبصره 2 ماده 21 قانون بیمه شخص ثالث مورخ 9 اردیبهشت 1397) دیه شخص مصدوم یا متوفی از محل بیمه شخص ثالث و توسط شرکت بیمه‌گر قابل پرداخت نیست. لیکن خسارت توسط صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پرداخت و سپس از راننده متخلف به‌صورت اقساط دریافت خواهد شد. اما اگر فردی که در بالای خودرو بارکش نه به عنوان مسافر بلکه جهت بارگیری و باراندازی مشغول کار است و در حین انجام کار و در زمان توقف خودرو دچار حادثه گردد به عنوان مثال سقوط کند بیمه شخص ثالث خسارت وارده را پرداخت می‌کند حتی اگر شخص حادثه‌دیده راننده وسیله نقلیه باشد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |بله، اتمام اعتبار گواهینامه رانندگی از نظر شرکت‌های بیمه به معنی نداشتن گواهینامه نیست و خسارت پرداخت می‌گردد.

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |خیر ، به استناد ماده 2 قانون بیمه شخص ثالث لزوما نباید خریدار بیمه شخص ثالث (بیمه گذار ) صاحب یا مالک وسیله نقلیه باشد بلکه متصرف یا دارنده وسیله نقلیه اعم از اینکه مالک باشد یا خیر میتواند نسبت به خرید بیمه شخص ثالث اقدام کند . مشخصات خریدار بیمه به عنوان بیمه گذار و مشخصات مالک وسیله نقلیه به عنوان مالک در بیمه نامه درج خواهد شد .

ماده 2 قانون بیمه شخص ثالث :
کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکوربه اشخاص ثالث وارد می شود حداقل به مقدار مندرج در ماده 8 این قانون نزد شرکت بیمه ای که مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی داشته باشد بیمه کنند .
تبصره یک :
دارنده از نظر این قانون اعم از مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام که بیمه نامه موضوع این ماده را تحصیل کند تکلیف از دیگری ساقط میشود
تبصره دو :
مسئولیت دارنده وسیله نقلیه در تحصیل بیمه نامه موضوع این قانون مانع از مسئولیت شخصی که حادثه منسوب به فعل یا ترک فعل او است نمی باشد در هر حال خسارت وارد شده ازمحل بیمه نامه وسیله نقلیه مسبب حادثه پرداخت میگردد .

سوالات متداول بیمه شخص ثالث |بر خلاف اطلاعات غلط منتشر شده در فضای مجازی عدم درج و ثبت گواهینامه راننده مقصر حادثه در زمان خرید بیمه شخص ثالث هرگز مانع دریافت خسارت از شرکت های بیمه نیست.

به استناد تبصره یک ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث بيمه مركزی موظف است با همكاری نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران ترتيبی اتخاذ كند كه حداكثر تا پايان برنامه پنج ساله ششم توسعه ( پایان سال 1400 )، امكان صدور بيمه نامه شخص ثالث براساس ويژگی های «راننده» فراهم شود. لذا شرکت های بیمه به درخواست بیمه مرکزی و به منظور آماده سازی و فراهم کردن زیر ساخت و جمع آوری اطلاعات لازم از بهمن 1399 اقدام به ثبت گواهینامه راننده در بیمه شخص ثالث کردند . اما این اقدام هرگز به این معنی نیست که اگر راننده دیگری که مشخصات گواهینامه وی در بیمه شخص ثالث ثبت نشده با وسیله نقلیه تصادف کند ، شرکت های بیمه خسارت پرداخت نخواهند کرد .
بیمه مرکزی در تاریخ پنجم اسفند 1399 با هدف رفع نگرانی از جامعه بیمه گذاران در سایت خود و در یک اطلاعیه اعلام کرد که عدم انطباق مشخصات راننده وبیمه گذار مانع دریافت خسارت بیمه شخص ثالث نمی شود .

منبع: بیمه سرا