بیمه مسئولیت مسئول فنی بیمارستان ، کلینیک ، داروخانه ، آزمایشگاه
بيمه مسئوليت مدنی مسئول فنی بيمارستان ، کلينيک ، درمانگاه ، داروخانه ، آزمايشگاه در قبال بيماران ، اشخاص ثالث مانند مراجعه کنندگان و همراهان بیمار و ذوی الحقوق آنان ، بدين معنی که چنانچه در جريان اجرای وظایف مسئولين فنی مراکز ياد شده فوق که از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تعيين و تاييد گرديده حادثه اي رخ دهد و مسئولين فنی در قبال بيماران و اشخاص ثالث طبق قانون مسئول و ملزم به جبران خسارت گردند بيمه ايران با رعايت شرايط بيمه نامه خسارت ادعا شده از مسئول فنی را پرداخت خواهد کرد .
تعهدات بيمه گر در بیمه مسئول فنی بیمارستان ، کلینیک ، داروخانه ، آزمایشگاه
1- پرداخت هزينه های دادرسی در صورت اقامه دعوی عليه بيمه گذار در حد متعارف و منوط به اينکه از 10% مبلغ خسارت بيشتر نباشد در تعهد بيمه ايران خواهد بود
2- تعهد بيمه ايران منحصر به مسئوليت های مسئول فنی در مدت اعتبار بيمه نامه می باشد مشروط بر اينکه ادعای خسارت حداکثر ظرف 3 سال پس ازتاريخ پايان بيمه نامه به بیمه ایراناعلام گردد . به عبارت ديگر ادعاهايی که پس از گذشت سه سال از تاريخ پايان بيمه مطرح گردد مسموع نخواهد بود
تعهدات مسئول فنی در بیمه نامه :
1- مسئول فنی ميبايست ترتيبی اتخاذ نمايد تا مرکز درمانی شرايط زير را داشته باشد
الف : کليه کارکنان متناسب با وظايف خود تجربه و مهارت که عرفا لازم است را داشته باشند
ب :در مرکز درمانی وسايل و تجهيزات ايمنی،فوريتی (اورژانسی)،حفاظتی و اطفاء حريق را که عرفا لازم است تعبيه نموده و به طور صحيح استفاده و مورد عمل قرار گيرند
2 – مسئول فنی بدون موافقت بيمه ايران در مورد مسئوليت های خود در حوادث احتمالی تعهدی در قبال مدعی بعهده نگيرد ويا وجهی نپردازد مگر با موافقت شرکت بيمه
3 – مسئول فنی متعهد است هرگونه حادثه احتمالی مرتبط با بيمه نامه را و يا هرنوع ادعا و مطالبه اشخاص ثالث عليه خود را بدون فوت وقت و حداکثر ظرف مدت پنج روز از تاريخ اطلاع به بيمه ايران اعلام کند
استثنائات بيمه مسئولیت مسئول فنی بیمارستان ،کلینیک ، داروخانه ، آزمایشگاه
1- خسارات ناشی از جنگ ،انقلاب،شورش،اعتصاب و عوامل ديگر از اين قبيل
2- خسارات ناشی از انفجار اتمی و تشعشعات راديو اکتيو و يونيزه
3- خسارات ناشی از عمد و تقلب بيمه گذار
4- خسارات ناشی از تخلف از اجرای قوانين و مقررات دولتی و جرائم
5- خسارات ناشی از وقوع حوادث طبيعی
6- خسارات تحت پوشش در بيمه نامه مسئوليت حرفه ای پزشکان
7- خسارات مربوط به مسئوليت مدنی ناشی از قراردادهايی که بيمه گذار با ديگران منعقد کرده است
8- مسئوليت خساراتی که به مرکز درمانی وارد ميشود از قبيل تاسيسات ، ساختمان ، وسائط نقليه و …
9- مسئوليت زيانهای مالی يا از دست دادن درآمد مرکز درمانی
10- خسارت وارده به کارکنان بيمه گذار
چند نمونه از شرح وظایف مسئولین فنی مراکز درمانی طبق دستورالعمل وزارت بهداشت :
1- جلوگیری از اعمال پزشکی غیر مجاز یا بدون اندیکاسیون های علمی
2- نظارت بر کیفیت و قابلیت استفاده تجهیزات و ملزومات پزشکی در مرکز درمانی
3- کنترل و مراقبت وضعیت بهداشتی ، درمانی تجهیزات پزشکی و دارویی مرکز درمانی
4- نظارت بر کلیه امور فنی خدمات انجام شده در مرکز درمانی و پاسخگویی در ارتباط با اقدامات انجام شده مبتنی بر قوانین و مقررات و دستورالعمل های وزارت بهداشت
5- کنترل و نظارت بر پذیرش موارد فوریت های پزشکی بدون پیش شرط و انجام خدمات درمانی لازم در مورد بیماران اورژانس و در صورت لزوم هماهنگی جهت اعزام بیمار به مراکز تخصصی واجد شرایط
فرانشيزبیمه مسئولیت مسئول فنی :
تمام خسارت بطور کامل توسط بيمه ايران پرداخت ميشود و بابت فرانشيز مبلغ يا درصدی از خسارت قابل پرداخت کسر نخواهد شد
حق بيمه بيمه مسئوليت مسئول فنی:
حق بيمه بر اساس نوع مرکز درمانی (بيمارستان ،درمانگاه،کلينيک ، آزمايشگاه و …) و ظرفيت نگهداری بيمار ، مدت بيمه نامه و تعهدات درخواست شده محاسبه ميگردد .
به عنوان مثال :
فوت ، نقص عضو، ازکارفتادگی و ساير صدمات بدنی برای هر نفر تا سقف : 6/400/000/000 ريال
فوت، نقص عضو، ازکارافتادگی و ساير صدمات بدنی در هر حادثه تا سقف : 30/000/000/000 ريال
فوت، نقص عضو، ازکارافتادگی و ساير صدمات بدنی در طول مدت بيمه نامه : 30/000/000/000 ريال
حق بيمه سالیانه بیمه مسئولیت مسئول فنی بيمارستان با تعداد 100 تخت : 70/632/000 ريال
حق بیمه سالیانه بیمه مسئولیت مسئول فنی درمانگاه شبانه روزی : 52/974/000 ریال
حق بیمه سالیانه بیمه مسئولیت مسئول فنی داروخانه شبانه روزی : 32/373/000 ریال
حق بیمه سالیانه بیمه مسئولیت مسئول فنی آزمایشگاه : 43/164/000 ریال
راهنمای دریافت خسارت :
وقوع هرگونه حادثه ناشی از مسئولیت موضوع بیمه نامه و همچنین هر نوع ادعا و مطالبه اشخاص ثالث بدون فوت وقت و در اولین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت پنج روز از تاریخ اطلاع را به شرکت بیمه اعلام کنید و ضمنا کیفیت مطالبه و یا دعوی ، نام و نشانی مطالبه کننده و یا اقامه کننده دعوی و عنوانی که به موجب آن مطالبه غرامت و یا اقامه دعوی شده است ، مشخصات زیاندیده ، نام و نشانی شهود احتمالی ، مبلغ مورد ادعا و هرگونه اطلاعات و مشخصات و نکات دیگر مربوط به موضوع را و هر نوع اسناد و مدارکی که در این باره در اختیار دارید برای رسیدگی و تحقیقات به شرکت بیمه تحویل و رسید دریافت کنید .
منبع: بیمه سرا